ingebracht huis wel of niet te verdelen

Jennifervanwambeke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ingebracht huis wel of niet te verdelen

#1 , 10 feb 2024 09:11

Bij aanvang van ons huwelijk werd door mijn echtgenoot het woonhuis ingebracht in de gemeenschap. (getrouwd in gemeenschap van goederen) Op dit moment zijn we bezig met het opmaken van een EOT, echter is er onduidelijkheid over of dit huis nu wel of niet 50-50 verdeeld dient te worden of dat hij recht heeft op volledige terugname zonder uitkoopvergoeding. Volgens mijn notaris (niet de notaris die het heeft opgemaakt) zou ik recht hebben op de helft, maar als ik de voorwaarden lees, dan interpreteer ik dit anders. We kunnen pas bij zijn notaris terecht over 3 weken...

In de akte staat namelijk volgende vermelding: Voorgenoemde verschijners sluiten hierbij uitdrukkelijk, doch enkel voor het geval van ontbinding van het huwelijk door overlijden, de toepassing van artikel van 1455 van het burgerlijk wetboek uit; de inbrenger, zal in dat geval het door hem ingebrachte goed niet terugnemen, al mocht dit in natura nog aanwezig zijn.

Is er iemand die hier meer duidelijkheid in kan scheppen?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2024 09:18

Waarom interpreteer je dit anders? Dit artikel wordt in deze clausule uitgesloten, dus gewoon elk de helft.

Jennifervanwambeke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2024 09:31

Het artikel wordt enkel uitgesloten in geval van overlijden, dus in geval van echtscheiding geldt dan toch wel de toepassing artikel 1455 lijkt mij...

En dat betreffende artikel 1455 zegt: de echtgenoot die bepaalde goederen in het gemeenschappelijk vermogen heeft gebracht, kan bij de verdeling de nog in natura aanwezige goederen terugnemen, mits hij ze op zijn aandeel toerekent naar hun waarde ten tijd van de verdeling. --- betekent het laatste zinsdeel dan dat hij een inkoopbedrag dient te betalen?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2024 09:36

Excuseer: ik had gelezen ontbinding voor overlijden i.p.v. door overlijden.

Terug naar “Echtscheiding”