Onderhoudsbijdrage in EOT

miere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsbijdrage in EOT

#1 , 09 feb 2024 15:40

Beste,

ik ben vorig jaar gescheiden, in de EOT is opgenomen dat ik onderhoudsgeld moet betalen voor mijn kinderen tot de leeftijd van 24 jaar.
Mijn oudste (18) is sinds september aan het werk voltijds.
Ik vroeg me af nu hij voor eigen middelen kan zorgen, kan ik mij EOT laten aanpassen zodat ik geen onderhoudsbijdrage meer moet betalen?
Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 09 feb 2024 19:10

Wat staat er nog in EOT?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2024 09:22

Dit zou inderdaad een rare bepaling zijn. Er zijn meer jongeren die voor de leeftijd van 24 starten met werken dan erna.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 10 feb 2024 14:02

U moet geen kinderalimentatie meer betalen. De formulering in het EOT is te vaag. Uiteraard wordt er bedoeld dat tot de leeftijd van 24 het kind onderhoudsgerechtigd kan zijn ingeval het nog afhankelijk is van de ouders (en bijvoorbeeld nog studeert) Eenmaal het kind een eigen inkomen verwerft (en dus niet meer kinderbijslaggerechtigd, wel zelf mutualiteitsbijdragen betaalt en m.a.w. zelfstandig is) zijn de ouders niet meer onderhoudsplichtig.
Het is aan de andere ouder om te bewijzen dat u nog onderhoudsplichtig zou zijn (lees: dat het kind zichzelf niet kan onderhouden, want geen inkomen heeft). Indien deze ouder dat voor de rechtbank zou brengen, zal de rechter naar deze bewijzen vragen. En die zijn er niet.

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 10 feb 2024 19:32

In Vlaanderen heet dat tegenwoordig 'groeipremie'
Andere ouder moet wel de gegevens overmaken.
Als uw kind die ook aan u wil bezorgen mag dat zeker ook.

Terug naar “Echtscheiding”