Wie betaalt welke kosten?

Topheke
Topic Starter
Berichten: 17

Wie betaalt welke kosten?

#1 , 31 jan 2024 12:05

Hallo allen,

graag had ik hier mijn licht opgestoken over het volgende:
Mijn ex-vrouw intussen en ik zijn sinds vorige week officieel gescheiden. Wij hebben een EOT opgesteld en alles is goed geregeld.

Echter zitten we nu in een discussie over bepaalde kosten die nog betaald moeten worden m.b.t. de uitkoop door m'n ex-vrouw van mezelf in ons huidig huis.
We hebben samen beslist dat zij blijft wonen in ons huidig huis en dat ik verhuis, waarbij ik reeds een nieuw appartement heb gekocht. Onze akte van toebedeling en mijn akte van aankoop worden volgende week op dezelfde dag getekend.

Mijn ex-vrouw moet 250€ dossierkosten aan de bank betalen om mijn naam van de hypotheeklening te schrappen.
Ikzelf heb 500€ dossierkosten betaald voor mijn nieuwe hypotheeklening.

Zij wil echter die 250€ nog door 2 delen, omdat ze dit linkt aan een beslissing van de scheiding die we samen hebben genomen.
Maar ik zie het enigszins wat anders. We hebben inderdaad samen beslist om te scheiden en samen met deze beslissing beslist dat zij mij uitkoopt en ik iets nieuw koop. Ik moet uiteraard notariskosten, registratierechten en bankdossierkosten betalen. Zij ook voor de uitkoop, maar die komen lager uit dan mijn kosten.

ik dacht gewoon ieder zijn deel te betalen voor zijn dossier, maar nu komt ze af met die bankdossierkosten en die te delen.
Is mijn logica verkeerd? Wat zijn meestal de gangbare afspraken hieromtrent?

Alvast bedankt

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 02 feb 2024 19:31

Je zal even moeten kijken wat er in de EOT staat. Doorgaans staat er dat de overnemende partner zich verbindt om ten aanzien van de bank het krediet alleen tenlaste te nemen. Dat behelst dat zij ook de kosten daarvan draagt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”