Overeenkomst uitkoopsom

GeertReyndonck
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst uitkoopsom

#1 , 28 jan 2024 16:58

Beste kenners,


Mijn ex en ik hebben een woning gekocht maar de relatie is spaak gelopen. Ik woon er en betaal de hypotheek als "huurovereenkomst" en we zijn dus zelfs geen feitelijk samenwonenden aangezien zij zich op deze woning nooit gedomillieerd heeft. Nu wilt ze haar deel verkopen en ik krijg toestemming van de bank om de lening en haar deel over te nemen.

Er zijn onafhankelijke taxateurs gekomen, maar mijn ex gaat niet akkoord met hun schattingen. Ze maakt een vreemde berekening op basis van gedane investering waardoor de aankoopsom veel hoger uitkomt en houdt geen rekening met de marktwaarde. We hebben altijd consequent elk 50% van alle investeringen gedaan. Ze zegt dat, indien ik niet akkoord ga met haar berekening, ze de woning publiek te koop zal stellen.

Ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord aangezien de overnameprijs bepaald wordt door de huidige marktwaarde.

- Kan zij me dwingen om te verkopen of een openbare verkoop te doen?
- Wat zijn mijn rechten als enige gedomicilieerde die de volledige hypotheek als huur afbetaalt?
- Wat gebeurt er indien er tch een openbare verkoop moet gebeuren en ik ben geïnteresseerde koper? Dat geeft toch rare toestanden in verband met belangenvermenging?

Erg bedankt voor uw reacties!

LeenW
Berichten: 12892

#2 , 28 jan 2024 17:05

Indien u er onderling niet uitgeraakt, wordt het inderdaad openbare verkoop. Dat kan meevallen, dat kan tegenvallen. U gaat dan uiteraard het hoogste bod moeten doen als u het huis wil.

GeertReyndonck
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2024 17:23

Bedankt voor de snelle reactie. Kan u me verduidelijken welke stappen er dan worden gezet? Komt er nog een rechtbank tussen? Kan die niet oordelen dat zij moet akkoord gaan met de schattingen?

Ik las dat zo'n verkoop veel kosten met zich kan meebrengen maar ik vind hier niet veel info over.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38647

#4 , 28 jan 2024 17:40

Of u er gedomicilieerd ben of niet heeft geen enkele invloed op de eigendomsrechten.
Als het aan een ander wordt verkocht dan zal die u er moeten uitzetten via de geijkte procedure die na verkoop meerdere maanden zal duren.
Uw ex kan u daar niet uitzetten.
U hebt trouwens geen huurcontract.
Verwittig nu al de gemeente en de wijkinspecteur dat er niemand mag ingeschreven worden zonder uw toestemming. Zo kan u beletten dat ze zich achter uw rug om wel laat inschrijven.
Uw ex heeft gezien niet ingeschreven geen toegang tot het huis. Het is niet haar woning in de betekenis van de grondwet (art 15).
U hoeft ze zelfs niet binnen te laten omdat ze eigenaar is. Uw woning is onschendbaar.
Als u kan en mag inkopen van de bank probeer uw ex ( of iemand anders die invloed heeft) haar te wijzen dan openbare verkoop dikwijls minder zal zijn dan de onderhandse.
Als dat een beëdigde schatter is wordt die schatting bij mijn weten aanvaard door de overheid.

U kan altijd ook eens vragen hoeveel zij wil bieden.

GeertReyndonck
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2024 17:52

@Franciscus Bedankt voor uw waardevolle reactie. Mijn ex heeft geen interesse in overname.
Wat bedoeld u met uw laatste zin? Zou die schatting kunnen dienen als verplichte overnameprijs?
Zou u me aanraden een bemidelaar proberen in te schakelen in de hoop toch nog tot een akkoord te komen?

En voor de zekerheid, zij kan in geen omtandigheden beslissen van het appartement op normale wijze, via makelaars en immo te koop te stellen, toch?

Sirkii
Berichten: 5438

#6 , 28 jan 2024 18:44

Makelaars accepteren normaliter geen opdrachten zonder de handtekening van alle eigenaars omdat de compromis ook door hen moet getekend worden. Volmacht geven kan ook.

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#7 , 28 jan 2024 19:07

Beste

Opdracht tot verkoop gebeurt door beide mede eigenaars. Openbare verkoop is de regel . Indien het voor de rechtbank komt is dat de standaard optie. Een schatting is exact wat het woord betekent : een raming van de verwachte verkoopprijs. Een openbare verkoop geeft een effectieve verkoopprijs. Als bankier tientallen openbare verkopen gedaan. En de effectieve resultaten wijken dikwijls sterk af van de schatting. Als je overeen komt, des te beter.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2385
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2024 19:36

Er zijn onafhankelijke taxateurs gekomen, maar mijn ex gaat niet akkoord met hun schattingen. Ze maakt een vreemde berekening op basis van gedane investering waardoor de aankoopsom veel hoger uitkomt en houdt geen rekening met de marktwaarde. We hebben altijd consequent elk 50% van alle investeringen gedaan. Ze zegt dat, indien ik niet akkoord ga met haar berekening, ze de woning publiek te koop zal stellen.

Ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord aangezien de overnameprijs bepaald wordt door de huidige marktwaarde.
Dit is natuurlijk een contradictie. De marktwaarde is net wat de markt bereid is te betalen, niet wat iemand op voorhand schat.

Als de schatting exact juist is, kan u ook aan deze prijs kopen op de openbare verkoop. Kan ook minder of meer worden, maar dan was de schatting fout. Niet de uiteindelijke verkoopprijs.

Ik weet wel: ik maak abstractie van de kosten, die lager zijn als jullie overeenkomen.

Terug naar “Echtscheiding”