Onderhoud geld betalen en erkenning geweigerd door de moeder

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onderhoud geld betalen en erkenning geweigerd door de moeder

#1 , 17 jan 2024 22:09

Geachte,

Eerder heb ik een brief gekregen van mijn ex en haar advocaat om een ouderschapovereenkomst te komen tekenen op zijn kantoor voor onze 2 kinderen. Echter heb ik hierbij aangegeven dat ik ermee akkoord gaat. Maar zou graag mijn kinderen willen erkenning en het gevraagde bedrag van 300 iets te verlagen naar 250 euro netto per maand omdat ik een netto inkomen heb van ong 2000 per maand. Ook heb ik een derde kind van 15 jaar die bij mij in woont.
De kinderen zijn om het weekend bij mij en om de week behalve op de woensdag haal ik deze van school en breng ik deze in de avond weer naar huis, dus heb ik dat onderhoudskosten ook.

Nu is het zo dat we een afspraak hadden gemaakt via haar advocaat om de kinderen te gaan erkennen bij de gemeente maar op het laatste moment heeft mij ex het laten afweten dat zij hiervan afziet en mij de kinderen niet wil laten erkennen. Ook omdat ik ook twijfelde als de laatste kind niet van mij kan zijn heeft zij deze beslissing genomen. En ik zou daarvoor onbetrouwbaar zijn terwijl ik het recht heb te weten als de kleine wel van mij is.

Wat kan ik nog doen om mijn kinderen
te erkennen en gedeeltelijke gezag over hen te krijgen en zou ik in aanmerking kunnen komen voor een prodeo advocaat aangezien in weinig van mijn salaris overhoud?

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2024 06:42

Ex als in voordien samenwonend?

Hoe oud zijn de kinderen en waarom is de erkenning niet gebeurd na de geboorte?

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2024 09:20

Ex vriendin feitelijk samenwonend wel had ik mijn eigen woning maar verbleef ik en mijn zokntje van 15 bij haar merendeels van de tijd. De kinderen zijn 3 en 2 jaar en bij de 1ste geboorte mocht ik er niet bij zijn bij de 2e heeft zij mij dit geweigerd.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2024 18:42

En wat wil uw ex-vriendin dan nu finaal? Zonder erkenning is er ook geen reden om een overeenkomst te maken over kinderalimentatie.

Ik lees niet of uw eerste kind nu al dan niet door u erkend is. Enkel dat u niet bij de geboorte mocht zijn, maar dat speelt nu geen rol.

Wat wil u?

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2024 20:08

Dank je voor je reactie..
Mijn ex vriendin wil nu dat ik alimentatie blijf betalen voor beide kinderen de 240 euro netto, en dat ik de kinderen om de weekend bij mij heb en ook om de week de kinderen van school haalt en ze later op de dag naar haar huis brengt. Ik had een afspraak om beide kinderen te erkennen met mijn ex en haar advocaat. Maar mijn ex vriendin heeft gezegd dat ze dit niet meer wilt doen. (De kinderen door mij laten erkennen.Er is een overeenkomst gemaakt door haar advocaat maar ook deze gaat niet meer door heeft zij mij verteld. Enige wat ik wil is erkenning van de kinderen en gedeelde gezag, zodat als er iets met haar gebeurt de kinderen niet naar vreemde personen gaan. Nu heb ik niks op papier/zwart op wit. En dit wil ik graag. Ik wil en zal de alimentatie blijven betalen en de kinderen blijven zien want ik denk anders dat ik in de problemen komt met bepaalde instanties, Welke weet ik niet. En dit is iets wat ik niet wil. Wat kan ik anders doen heeft u een advies voor mij?

Franciscus
Berichten: 38654

#6 , 18 jan 2024 20:23

Er zijn hier twee zaken die spelen
het betalen van alimentatie ook als de biologische vader kan u door de rechter verplicht worden om alimentatie te betalen.
U kan dus perfect een DNA (vaderschapstest) vragen ..wanneer moeder dat weigert zal de rechter dat wel opleggen.

Voor erkenning - wat in feite niets te maken heeft met alimentatie is ook de familierechtbank bevoegd.
Als de moeder dat weigert en er geen ' bezit van staat' is (betwistbaar regeling) zijn het uw kinderen niet.

Misschien best eens een advocaat raadplegen .

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2024 05:04

Als je inderdaad de kinderen graag wil erkennen, kan je dit voor de familierechtbank vragen. Waarom zou je dan ook niet direct gedeeld verblijfsrecht vragen, en dat daardoor geen alimentatie in eender welke richting nodig is.

Waarom zou je nu trouwens een regeling ondertekenen voor kinderen die wettelijk niet van jou zijn. Dan is je ex gewoon iemand waarmee je feitelijk samenwonende was, die toevallig kinderen heeft. Net zoals jij nog een ander kind hebt waar je ex wettelijk niets meer mee te maken heeft.

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2024 10:59

Beide hartelijk bedank voor jullie reactie en waardevolle informatie.

Franciscus
Berichten: 38654

#9 , 20 jan 2024 12:38

Zoals ik in een Pb heb geschreven eens getekend tracht er dan maar 'vanaf' te geraken dat is jaaaren procederen waarbij de kans van slagen niet altijd zeker is.
Moeder zal alle trucken van de foor wel laten gebruiken door haar advocaat.
Dat zal al gebeuren voor u akkoord gaat ...maar ga daar best niet meer op in.
En dat zal daarna ook blijven gebeuren maar dan hebt u al het langste eind in handen.
U vraagt een vaderschapstest bij alle kinderen als er dan toch een procedure (dagvaarding) zou volgen (van uw ex-vriendin) zal u wel een advocaat nodig zijn.
Alimentatie betalen lijkt me dan ook niet van toepassing.

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jan 2024 21:55

Francicus bedank voor je pb en de reactie hier.
Ik ga even niks doen nog en het even aankijken. Het is wachten totdat mijn ex vriendin zelf naar de rechter ga voor erkenning aangezien zij dit niet wil. Gaat het denk ik lang duren. Zelf heb ik al een gemoedsrust test gehaald maar heb deze nog niet kunnen gebruiken omdat ik de kleinste nog niet gezien heb deze dagen. Wat ik wel jammer vind is dat de kinderen hieronder moeten lijden ook al doet het mij ook vreselijk pijn. Maar zal dan zodra ik de test heb verzonden en de uitslag heb gekregen de kinderen gewoonlijk weer ophalen en de alimentatie betalen want wil ook niks met terugwerkende kracht gaan betalen. Ik heb al een karige salaris, maar heb dan nog steeds geen zeggenschap over de kinderen wat mij zorgen baart.

Vader in nood
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jan 2024 22:01

Is het ook zo dat ik een teruggave van de belasting kan vragen met de bewijzen dat ik degelijk maandelijkse een bijdrage betaald voor onderhoud van de kinderen zonder deze erkend te hebben?

Terug naar “Echtscheiding”