Alimentatie, fraude,...

Anonieme
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Alimentatie, fraude,...

#1 , 10 nov 2023 00:46

Ik ben gescheiden vader met een dochter van 23j. We hadden co-ouderschap tot ze besliste om op haar 16de bij mij te komen wonen. Na vele problemen keert ze op haar 20ste terug naar mijn ex. Ondertussen is ze verder gaan studeren, maar zonder inspanningen, dan gaan werken en daarna terug gaan studeren. Erg hobbelig parcours dus. Ik ontving, nadat ze was teruggekeerd naar de moeder, dat ze nog verder wilt gaan studeren en op kot gaan. Ik moest mee betalen van haar, wat ik geweigerd heb. Ondertussen kreeg ik het bezoek van een deurwaarder met de eis de sommen onmiddellijk te betalen, wat ik nog steeds weiger. Ze staat ingeschreven bij haar moeder maar woont effectief bij hare vriend en zit af en toe op kot. Moet ik betalen? Is hier sprake van domiciliefraude?

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2023 10:22

ik mis hier belangrijke info: wat staat er in het vonnis?

Anonieme
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2023 10:39

In het eerste vonnis staat dat alles gedeeld wordt, alsook de kinderbijslag. Het tweede vonnis (toen ze bij mij kwam wonen) staat er in dat zij mij alimentatie moet en de schoolrekening gedeeld. Het derde vonnis stelt dat zij alimentatie krijgt en niks over de bijzondere kosten. Naar mijn mening telt toch het laatste vonnis en niet het eerste?? Mij gaat het vooral om dat zij NIET bij de moeder woont, is hier sprake van domiciliefraude??

Reclame

Franciscus
Berichten: 38678

#4 , 10 nov 2023 10:55

Haar adres kan daar nog wel staan natuurlijk. Dat ze bij haar vriend woont is een andere zaak. Als het loet laat u dat via GDW / politie vaststellen
Gezien ze heeft gewerkt en een inkomen kan genereren zie ik niet direct dat u nog alimentatieplichtig zou zijn.
Gezien meerderjarig zowel aan moeder ( gezien vonnis) als aan dochter vragen de nodige bewijzen van werktermijnen en van opleiding voor te leggen.
Feit dat er een GDW langskomt en eerste vonnis wil afdwingen... stuur die een kopie van 2de en derde vonnis.op basis waarvan u niet wenst te betalen. Doe dat aangetekend zowel aan GDW als aan moeder.
Als in 3de vonnis staat alimentatie dan is het wel aan u om te bewijzen dat dochter daar niet woont en zou werken of gewerkt heeft.
Die vonnissen zijn die ooit betekend of is daar indertijd afstand van gedaan?

Thomas_A
Berichten: 2400
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2023 15:01

Vraag bewijs van studievoortgang.

Op kot zitten is geen domiciliefraude. Hoe weet u dat ze bij haar vriend woont? Het is niet verboden dat partners die apart wonen of op kot zitten regelmatig bij elkaar blijven slapen.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#6 , 12 nov 2023 15:24

Je bent alimentatieplichtig tot het kind zelf een inkomen genereert. Uw alimentatieplicht stopte dus toen zij ging werken.
Dat zij nu beslist opnieuw te gaan studeren maakt u mijns inziens niet opnieuw alimentatieplichtig.
Er zijn duizenden landgenoten die studeren als werkstudent. Dat kan zij perfect ook doen. Al is het een part time job. Haar besluit om te stoppen met werken betekent niet dat u in haar levensonderhoud moet voorzien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8850

#7 , 12 nov 2023 15:36

Gezien het feit dat ze reeds gewerkt heeft, is zij zelfstandig en niet meer alimentatiegerechtigd. Dat is o.m. aan te tonen met het volgende: wellicht heeft zij geen recht meer op kinderbijslag/groeipakket. Wellicht is ze ook ten persoonlijke titel bij de mutualiteit aangesloten (en dus niet meer als kind op het account van 1 van de ouders). Dit zijn objectieve bewijzen dat ze zelfstandig is.

Terug naar “Echtscheiding”