Notaris kosten aankoop huis bij scheiding.

Vdbussche.tom
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Notaris kosten aankoop huis bij scheiding.

#1 , 26 okt 2023 18:02

Hallo,
Ik zit momenteel in een echtscheiding.
Wij zijn getrouwd met een huwelijks contract.
Nu blijft mijn vrouw waarschijnlijk in het huis wonen.
Klopt het als men iemand laat komen schatten en het is niet voor verkoop dat de waarde meestal lager is dan in geval het huis wordt verkocht? Reden= huis staat op mijn vrouw haar naam en moet hierdoor geen notaris en schrijvings kosten meer betalen. Toch heb ik ook dit huis helpen afbetalen. Als ikzelf een ander huis wil kopen zal ik wel de extra notariskosten moeten betalen. Is dit normaal dat dit dan volledig op mij valt?

Thomas_A
Berichten: 2400
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2023 18:17

Waarde zal lager maar juister zijn.

Bij een schatting voor verkoop durven schatters wel eens overdrijven om de verkoop te mogen doen. Als je dan vasthangt stellen ze de meer realistische biedingen voor.

Natuurlijk een veralgemening.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#3 , 26 okt 2023 20:44

Beste

Een schatting is ook maar wat het is : een schatting…
De echte waarde zit hem in de verkoop. Ik heb als bankier honderden schattingen gezien en laten doen bij gerechtelijke verkoop. En soms zijn de verschillen tussen schatting en verkoop groot. Waarom gebeurt er een schatting? Het was blijkbaar het huis van uw vrouw die er ook blijft wonen? U heeft mee betaald maar er ook gewoond. Dus is er maximaal een verrekening van wat u meebetaalde minus een halve huurprijs. Daar moet toch geen verkoopwaarde voor bepaald worden?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Vdbussche.tom
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2023 16:18

@basejumper, Ja idd mijn vrouw blijft er wonen en wordt dus niet verkocht, het staat op haar naam maar wij hebben samen de lening afbetaald en hebben ook al veel gezamelijk geld geinvesteerd in het huis: Nieuwe ramen en deuren, spouwissolatie, zonnepanelen,tal van verbouwingen , nieuwe badkamers,enz... dus is het huis in waarde fors gestegen. Hierdoor vind ik wel dat ik recht heb op een deel van de meerwaarde die hier is ontstaan. Om deze te bepalen moet het geschat worden toch?

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#5 , 27 okt 2023 21:45

Beste

Valt te bezien. Haar vermogen heeft zich verrijkt ten koste van de onverdeeldheid en van uw vermogen. Het zal er op aankomen de grootte orde van die verrijking te bepalen om dat te recupereren. Dat is nog iets anders dan recht hebben op de meerwaarde. Want meerwaarde is een prijsstijging die niet noodzakelijk gerelateerd is aan verbouwingen. Om het simpel te stellen : in sommige gemeenten is de waarde van de bouwgrond verviervoudigd. Daar heb je geen recht op. Stel dat je kan bewijzen dat je 100.000 euro hebt bijgedragen aan verbouwingen dan zal je die kunnen recupereren. Stel dat hypothetisch de woning in die periode 300.000 euro in waarde steeg, kan jij niet noodzakelijk aanspraak maken op een deel van de waardestijging buiten jouw bewezen inbreng (en onder aftrek van een halve huishuur over die periode want zonder je partner had je ook huisvestingskosten gehad).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”