Man draagt bijna niets bij in huwelijk

Antwerp-girl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Man draagt bijna niets bij in huwelijk

#1 , 24 okt 2023 21:44

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Mijn emmer is vol. Ik werk voltijds en mijn man heeft in ons 14 jarig huwelijk ongeveer 4 jaar (onderbroken) gewerkt. De andere jaren heeft hij een werkloosheidsuitkering en nu een invaliditeitsuitkering (denk ik) ontvangen. Hij heeft nooit zijn financiële verantwoordelijkheid genomen. Ik zorg als enige voor stabiliteit in het gezin. Met moeite maakt hij 350€ over voor de gemeenschappelijke kosten. Een maand stort hij, een maand niet. Ik betaal hypotheek (op mijn alleen een appartement gekocht, scheiding van goederen), water, gas, elektriciteit, Proximus, boodschappen, onderhoud kind (kleren, schoenen, hobby’s e.d.), spullen voor het huis, verkeersbelasting, hospitalisatieverzekering. Ik leef van maandloon tot maandloon en krijg niets gespaard. Vandaag kregen we bericht dat we €700 terugkrijgen van de belastingdienst en zal gestort worden op zijn rekening. Ik vroeg hem om dan de helft over te maken op mijn rekening en hij wou niet. Toen was de maat vol bij mij. Ik kan niet langer in dit huwelijk blijven. Dit is de druppel. Ik ga stappen ondernemen om te scheiden. Mijn vraag is nu of hij onderhoudsgeld kan vragen bij een eventuele scheiding? Voor de duidelijkheid: er zijn nog andere problemen in mijn huwelijk. Ik wil niet scheiden omdat ik de helft niet krijg van de belastingteruggave. Zo heeft hij eens mijn handtekening vervalst om een lening aan te vragen. Het is hem gelukt, want hij kreeg €5000. En nog andere zaken die mij kwaad hebben gemaakt, maar voor de lieve vrede mijn mond altijd gehouden. Maar nu is de maat vol. Ik kan niet meer. Ik heb altijd volgehouden voor mijn kind. Het moet stoppen.

Antwerp-girl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2023 16:34

Ik heb een appartement gekocht en woon er samen met mijn kind en zijn vader. Ik zeg 'zijn vader', omdat ik hem niet meer als mijn man beschouw. De laatste 10 jaar niets anders dan miserie met hem gehad. We zijn uit elkaar gegroeid en slapen ook niet meer samen. Hij slaapt in de slaapkamer en ik op de zetel. Hij is eerder een huisgenoot dan mijn echtgenoot. Hij is voor ons (ik en mijn kind) geen meerwaarde. Hij werkt niet, helpt niet in huis, loopt met een 'bakkes' rond, doet niets anders dan slapen, roken en brullen. De ene maand stort hij 350€ op mijn rekening voor zijn bijdrage in het huishouden, de andere maand niets. Ik zorg voor de boodschappen, ons kind (kleren, schoenen, hobby's, school,...), facturen etc. Als we vijf woorden tegen mekaar zeggen op een maand, is dat veel. Communicatie gebeurt via sms. Ik heb, met de hulp van mijn familie, een appartement kunnen kopen. Alleen, want we zijn met scheiding van goederen getrouwd. Nu komt het. Mijn notaris zei me dat, indien ik moest overlijden, mijn man het vruchtgebruik heeft over het appartement. Levenslang. Ik moest wel even slikken. Ik heb tijdens het huwelijk altijd gewerkt, hard gewerkt. Nooit langer dan 3 dagen ziek geweest. Ben drie maanden thuis gebleven na de bevalling, omdat het financieel niet haalbaar was voor mij om langer afwezig te zijn. Voor de baby heeft hij nooit iets gekocht. Kleertjes, spullen, meubels, kinderwagen, wieg, speelgoed,... allemaal ik. Hij heeft altijd geteerd op mijn geld. Ik ben een zwakke vrouw, ik heb nooit voor mezelf durven opkomen. Maar nu wil ik niet dat hij de erfenis van mijn kind krijgt. Mijn noatris zei dat vruchtgebruik meer 'waarde' had dan eigendom. Want moest mijn kind ooit het appartement willen verkopen, gaat dit niet zo lang mijn man daar woont. Kan dit op de een of andere manier omzeild worden? Hij heeft heel het huwelijk mijn geld gespendeerd, mijn spullen gebruikt, amper iets bijgedragen. Ik wil niet dat hij na mijn overlijden 'gratis' levenslang woont in het appartement waarvoor ik hard heb gewerkt en wil achterlaten voor mijn kind. Help aub.

wanton
Berichten: 9900
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 okt 2023 17:24

Inderdaad, zolang u getrouwd bent - zelfs in deze omstandigheden - zal hij, bij uw overlijden, het vruchtgebruik hebben.
Oplossing : scheiden en hem buiten zetten! Dit is toch geen leven, beste girl.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 25 okt 2023 17:57

U beschrijft uzelf als een zwakke vrouw, maar houdt al jaren in uw eentje de boel recht terwijl u nagenoeg alle kosten zelf draagt, uw kind alleen opvoedt, een appartement afbetaalt en ook nog een nietsnut van een man onderhoudt! Hoog tijd dat u afstapt van dat negatieve zelfbeeld. Het lijkt me dat u in werkelijkheid een behoorlijk sterke vrouw bent.

Als u 6 maanden van uw man gescheiden leeft ( dus als de echtscheiding nog niet is uitgesproken) kan u hem al onterven in een testament. Dat had uw notaris moeten uitleggen. Daartoe moeten een aantal voorwaarden worden vervuld, o.a. moet u aparte woonst vragen aan de vrederechter ( gewoon apart wonen is niet genoeg).
Maar u zal ook moeten denken aan een regeling ivm uw kind, mocht u iets overkomen. Zo niet, beheert de vader de eigendommen van het kind tot het volwassen is.

Franciscus
Berichten: 38678

#5 , 25 okt 2023 19:32

Zijn er IFG feiten gepleegd door 'vader'
Hier eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
'Vader' zal best een eigen woning zoeken. Als hij daar niet mee instemt zal u naar de familierechtbank moeten trekken.
Bereid u voor ...alle volmachten die hij heeft op rekeningen spaarboekjes enz direct intrekken.
Wie sis eigenaar van vb wagen - betaald de nutsbedrijven enz
Of verhuisd u (tijdelijk) met overzetting van alle nutsvoorzieningen en wagen naar uw adres ???

Terug naar “Echtscheiding”