Uit huis gezet worden

Konijntje32
Topic Starter
Berichten: 35

Uit huis gezet worden

#1 , 22 okt 2023 18:16

Dit valt dus onder echtscheidingen maar ik heb de verkeerde knop gebruikt, denk ik...

Beste,


Sinds een maand weet ik dat mijn relatie stopt. Mijn 'vriendin' voelt zich ongelukkig en stopte de relatie. We wonen hier samen in haar huis zonder dat ik een huur of kost en inwoon betaal. Dit hoefde niet. We zijn ook gewoon feitelijk samenwonend. We hebben samen 2 kinderen, ikzelf heb er 2 uit een vorige relatie.

Nu kreeg ik de dreiging van haar dat ze me uit het huis gaat zetten als ik niet snel genoeg weg ben. Ze gaf 15 november als uiterste datum op. Volgens haar is dit in overleg met haar advocaat en kan ze dit eisen. Zelf ben ik op onderzoek gegaan. Mijn domicilie is hier en ze zou dus een procedure moeten starten om me buiten te krijgen. Dit kan 2 à 3 maand duren en dan heb je na uitspraak nog steeds een maand. Ik zou dus ten vroegste half januari buiten moeten. Klopt dit? Wie heeft gelijk?

Voorlopig wonen we nog samen. Voorlopig is de verstandhouding goed omdat ik aan het kijken ben om een huis te kopen. Ik had graag her gebleven tot ik de sleutel heb. Hopelijk kan dit in spoed afgehandeld worden...

Alvast dank voor jullie input...

Franciscus
Berichten: 38669

#2 , 22 okt 2023 18:51

Als u en de kinderen daar gedomicilieerd zijn zal uw (ex) partner inderdaad via de vrederechter moeten.
Geen andere mogelijkheid.
Twee kinderen dus al enig tijd samen.
Dat is ook een argument dat u niet zomaar kan weggestuurd worden.
Verder staat er blijkbaar niets op papier en dus blijkbaar ook niet wat zij nu als 'bedreigend gezegd' zou hebben.
Gezien samen kinderen is er dus ook samen gezag over de kinderen.
Wat verblijfsrecht zal dan van de (jeugd) familierechter afhangen.

Konijntje32
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 22 okt 2023 19:03

Het feit van het uit huis zetten staat niet letterlijk op mail / papier. Er staat wel dat ze me weg wil tegen 15 november. Ze dreigde mondeling met "dan zet ik stappen".

De vraag is dus vooral. Stel dat ze morgen dit opstart, heb ik dan 1 maand of langer ?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2023 19:25

De kans is inderdaad groot dat u het via juridische weg wat langer kan rekken dan half november.

Persoonlijk lijkt een extra maand gratis kost en inwoon me eigenlijk best redelijk. Eisen dat u een woning wil kopen en dan ook wil blijven tot de akte verleden is: kans is klein dat rechtbank hier in mee zal gaan. Dan spreken we al gauw over een half jaar alles inbegrepen.

Franciscus
Berichten: 38669

#5 , 22 okt 2023 20:09

Belangen van de kinderen gaan voor alles .
Hangt o.a. van deze factor af.
Gaat over 4 kinderen die plots moeten verhuizen.
Ook waar ze naar school gaan wat bij een verhuis ook nog een extra probleem zou kunnen zijn.

liesjechilli
Berichten: 7

#6 , 25 dec 2023 21:23

Ik zit in hetzelfde schuitje. Maar wij zijn gehuwd. Ik wil ook iets kunnen kopen maar duurt vlug 3 a 4 maand. Nu moet het plots vlug gaan zodat zijn nieuwe vriendin met 2 kinderen hier kan komen wonen. Kan hij mij van de ene op de andere dag buiten zetten? En hoe lang duurt het dan via de vrede rechter?

Mvg

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2023 07:28

Zelfde vraag, zelfde antwoord.

Vrederechter zal afweging moeten maken van uw belang (u hebt er domicilie) en dat van hem (ook domicilie, huis is zijn eigendom). Eveneens van dat van eventuele kinderen.

Wachten tot u een huis zelf gekocht heeft en die akte overleden is, lijkt me persoonlijk niet evenwichtig. Als u nog iets moet zoeken, kan dit makkelijk een half jaar duren.

Terug naar “Echtscheiding”