BE Fiscus en PB aftrek kinderalimentatie

Kim2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

BE Fiscus en PB aftrek kinderalimentatie

#1 , 06 sep 2023 14:55

Hallo allemaal,

Ik ben gedomicilieerd in BE, en heb een meerderjarige dochter (studente, woonachtig in NL), uit een eerdere zeer korte relatie, zonder huwelijk of samenlevingscontract. Het kind woonde bij haar moeder in NL, nu is zij en studente, op kot. Ik betaal de kinderalimentatie volgens de uitspraak van de NL rechter uit 2012. Dat bedrag indexeer ik jaarlijks.

Sinds 2020 vroeg mijn dochter om meer geld: 300 euro is echt niet genoeg om in Amsterdam rond te komen - ook de huurprijzen van studenten kamers zijn erg hoog. Ik heb ermee ingestemd om 250 euro extra te betalen voor de resterende twee jaar van haar studie. Nu vraagt ​​de BE belastingdienst mij om de betaalde alimentatie te motiveren en waarom het bedrag dat ik heb betaald hoger is dan de rechterlijke uitspraak. Mijn beslissing om meer te betalen werd onderling / informeel met mijn dochter genomen (geen advocaat, geen rechter).

Mijn vragen zijn:

1. Is het verplicht om een overeenkomst voor deze wijziging af te sluiten, als mijn alimentatiebedrag op verzoek van, en in onderling overleg met het meerderjarige kind/ontvanger (nu 22 jaar oud) is verhoogd?

2. Kan de Belgische fiscus überhaupt zo'n overeenkomst eisen, als ik al heb voorgelegd: de geboorteakte NL en haar NL woonadres (geen co-ouderschap), de uitspraak van de NL Rechtbank, de bankafschriften waaruit de maandelijkse betalingen aan het kind/ontvanger blijken, waarop duidelijk vermeld staat "kinderalimentatie"?

Voor zover ik het begrijp, kan de beslissing over de verhoging van de kinderalimentatie worden genomen *zonder tussenkomst van een rechter/advocaat*, indien de beslissing in onderling overleg en in wederzijdse akkoord tussen de partijen is genomen, maar ook in het belang van het kind is, en de betaler draagvlak heeft om dit bedrag te betalen).

Ik wil de fiscus op een beknopte en correcte manier beantwoorden.

Alvast bedankt voor jullie advies.

LeenW
Berichten: 12899

#2 , 06 sep 2023 15:01

U mag dat inderdaad in onderling akkoord optrekken. Kopie van dit akkoord en de betalingsbewijzen zouden voldoende moeten zijn voor de Fiscus. Zet desnoods pro forma hetgeen overeengekomen werd nog eens op papier.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”