allimentatie

KATER
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

allimentatie

#1 , 17 aug 2023 08:10

beste

ik betaal aan ex 119eur per dochter per maand ( 2 dochters 18j ), dit sinds geruime tijd
echter sinds maart ben ik op mutualiteit en loon van ongeveer 2200 naar 1500 netto

ik zal job kwijtgeraken door medische redenen want al minstens thuis tot 301123
ik zou daarna cursus VDAB gedurende een jaar volgen

mijn ex is ondertussen hertrouwd met nieuwe partner samen wonen

kan ik zeggen ik betaal minder allimentatie zo ja hoeveel of zelfs geen daar zij financieel veel sterker staat

kinderen komen een weekend op twee en helft vakanties, zij strijkt ook al alle kindergeld en voordelen een minder valide dochter op

groeten

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 17 aug 2023 18:27

Beste

Lees even hier. U kan een verlaging vragen. Ofwel in onderling overleg ofwel via de familie rechter.
Lees even hier : https://www.mijntipsenadvies.be/2020-01 ... EU23040801
Let wel 116 euro per kind bij een leeftijd van 18 jaar is bijzonder weinig. Na fiscale aftrek blijft daar een netto kost van circa 140 euro over voor beide kinderen…. Dus die theoretische verlaging lijkt me in praktijk moeilijk. Het is niet omdat uw ex het breder heeft dat u geen ouderlijke plichten te vervullen heeft…..
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2023 20:14

Ik zou toch nog eens dat bedrag bekijken dat je nu krijgt van de mutualiteit. Als je alimentatie betaalt, dan ben je een alleenstaande met gezinslast en dan zou je toch meer moeten krijgen volgens mij, aangezien een alleenstaande zonder gezinslast al minimum ong 1513 euro/maand heeft.
Wellicht heb je daar attesten voor nodig, daar kunnen de andere forumleden meer over vertellen...

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2023 21:53

2. U bent alleenstaande en betaalt onderhoudsgeld van minimum 111,55 EUR

U wordt ook als gerechtigde met gezinslast beschouwd, als u aan elk van onderstaande voorwaarden voldoet:
U bent alleenstaande (zie punt ‘U bent een alleenstaande gerechtigde’)
U betaalt onderhoudsgeld (op basis van een gerechtelijke beslissing of notariële akte) of uw echtgeno(o)t(e) ontvangt een deel van uw uitkeringen (op basis van een gerechtelijke beslissing)
Het onderhoudsgeld of de sommendelegatie bedraagt ten minste 111,55 EUR per maand (dat bedrag volgt de schommelingen van de index der consumptieprijzen niet)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”