Onderhoudsplicht ouder

PeterDeGroot
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht ouder

#1 , 16 aug 2023 13:04

Beste,

Mijn vader (79) zit in een bejaardentehuis, wat meer kost dan zijn pensioen.
Het OCMW vragt mij nu om een ​​bijdrage te leveren.

Ik wil dit om emotionele en principiële redenen weigeren. Om het bij de feiten te houden:

- meerdere faillissementen en inbeslagname van goederen toen ik klein was
- extreem moeilijke scheiding die begon toen ik 9 was, straatverbod tegen hem wegens stalking (zowel huis als school)
- veroordeeld in de correctionele rechtbank voor het niet betalen van alimentatie aan mijn moeder die de voogdij had
- toen ik op 16-jarige leeftijd op straat stond, weigerde hij te betalen, comité voor bijzondere jeugdzorg zorgde voor mij
- toen ik 18 was, nam het OCMW het over om mijn studies te betalen en hij droeg niet bij omdat hij eigenlijk onder de radar leefde.

Er zijn andere zaken, zoals criminele activiteiten en misbruik van vetrouwen, die ik niet gemakkelijk kan bewijzen. Ik heb een OK verstandhouding met mijn vader, hij heeft niemand meer en ik heb hem vergeven, maar ik ervaar het als een enorm onrecht dat ik dingen zou moeten opofferen terwijl hij dat nooit heeft gedaan.

Het OCMW vroeg om mijn belastingaangifte, welke stappen kan ik ondernemen?

Bedankt!

iota
Berichten: 830

#2 , 16 aug 2023 15:22

Hebt u het OCMW al op de hoogte gesteld van uw weigering met verwijzing naar bovenstaande redenen?

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2023 15:38

Het OCMW kan afwijken van de verplichte terugvordering om reden van billijkheid.
Voorbeeld:
De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

PeterDeGroot
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2023 15:51

Hebt u het OCMW al op de hoogte gesteld van uw weigering met verwijzing naar bovenstaande redenen?
Neen, nog niet, ik wilde eerst wat advies inwinnen.

PeterDeGroot
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 aug 2023 15:53

Het OCMW kan afwijken van de verplichte terugvordering om reden van billijkheid.
Voorbeeld:
De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.
Dit lijkt me van toepassing, maar ook bijzonder vaag en voer voor interpretatie.
Hij zou dit zelf liefst weigeren, hij snapt ook wel dat dit niet ok is, maar hij staat onder bewindvoering van een advocaat (hij is periodiek niet helder).

Franciscus
Berichten: 38669

#6 , 16 aug 2023 17:43

Geef die redenen liefst met dossiernummer gerecht of op zijn minst PV nr of afschrift van vonnis /arrest door aan OCMW.
Vermoedelijk is de alimentatie nooit betaald geweest voor hem.
Gezien u als minderjarige al niet meer bij hem woonde of hij niet meer bij u hebt u een meer dan valabele reeks van argumenten.
Natuurlijk zal zijn advocaat proberen ..moet dat wel ...bevoegde rechtbank is de vrederechter die bewindvoering heeft bepaald.
Raar bent u als afstammeling niet uitgenodigd op die zitting?
Of is het via arbeidsrechtbank wegens onvermogen?

PeterDeGroot
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2023 17:50

Er is nog geen rechtzaak geweest, het OCMW heeft me gevraagd informatie door te sturen. Ik wilde eerst kijken of het mogelijk was dit te weigeren, indien het OCMW verder vordert zal het vermoedelijk tot een rechtzaak komen.

PeterDeGroot
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 aug 2023 17:50

Overigens snap ik niet goed waarom deze thread naar echtscheiding is verzet?

iota
Berichten: 830

#9 , 16 aug 2023 20:19

Stuur alvast uw gemotiveerde weigering naar het OCMW. Een ouder die in uw jeugd zijn onderhoudsplicht jegens u niet is nagekomen, is een heel sterk argument. Aangezien allerlei instanties hierbij betrokken waren, zal er vast nog wel bewijs te vinden zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2023 22:48

Misschien eens over nadenken:
Ik heb een OK verstandhouding met mijn vader, hij heeft niemand meer en ik heb hem vergeven.

Voor wat het afzien van terugvordering betreft, zie: https://www.elfri.be/artikel/onderhouds ... t-rusthuis
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”