Scheiden

C_D_A_D
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheiden

#1 , 01 aug 2023 10:46

Hallo,

Welke weg is het goedkoopst om te scheiden via een advocaat, notaris of online? Wij zijn getrouwd zonder contract.
Ik heb al eens online gekeken, je kan online scheiden voor een niet al te hoog bedrag. Maar dit vertrouw ik echter niet. Iemand die dit al heeft gedaan op die manier?
Mijn situatie is: wij hebben geen eigendom en geen kinderen.
Enkel hebben we samen een autolening (auto zal ik verkopen om de lening terug effen te zetten).

Wij huren samen een huis, huurcontract staat op beide namen. Nu is het zo dat er één van de twee er zal blijven wonen.
Hoe zit het met de overname van het huurcontract? Moet ik dit melden bij het verhuurkantoor? Wat met eventuele schade als één van beide het huurcontract later opzegt en er zijn kosten? Zijn we dan nog beide verantwoordelijk of enkel de persoon die er blijft wonen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

eylis
Berichten: 8849

#2 , 01 aug 2023 11:26

U hoeft helemaal niet te scheiden met een notaris of advokaat als jullie er samen over eens bent om uit elkaar te gaan (geen kinderen en geen eigendom).
U maakt stelt samen een verzoekschrift op tot EOT.
Daarin vermeldt u:
- dat u wil scheiden
- wie wat overneemt (geld, inboedel, wagen...)
- wie waar gaat wonen (wie,blijft in de huurwoning) en vanaf +/- wanneer

u voegt hierbij:
-bewijs van gezinssamenstelling (uittreksel gemeente)
- beide geboorte-aktes (uittreksel gemeente)
-bewijs van woonst (uittreksel gemeente)

Ik meen dat u van deze bundel 3 exemplaren moet aanmaken.
en u deponeert deze bundel bij de griffie van de familierechtbank van uw gemeente.
Vraag bij de griffier nog eens of u niet vergeten bent.
U betaalt daar het rolrecht van (ik denk zo'n 50 euro)
U moet dan samen 1 of 2 X voorkomen bij de rechter en uitspreken dat u beiden wil scheiden.
en dan bent u gescheiden.
Zo goedkoop kan dat als u het er samen over eens bent.

Aan uw verhuurder meldt u samen dat X uit het huurcontract stapt en dat Y dit overneemt. U laat dit samen op papier zetten.
Alle partijen tekenen en dateren dit met vermelding dat waarborg nu behoort aan de blijver.
De blijver betaalt zelf aan de andere eventueel een deel van de waarborg , zodat de geblokkeerde waarborg kan blijven staan

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2023 11:54

Enkel nog aanvullen dat voor het overnemen van het huurcontract het van belang is of het contract van voor of na 2019 dateert.

Vanaf 2019 valt dit onder het Vlaamse Woninghuurdecreet, waarin de mogelijkheid voorzien is dat elke huurder afzonderlijk opzegt.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 360
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 01 aug 2023 13:01

En als het niet lukt om er samen uit te komen, is een bemiddelaar het snelst en goedkoopst. Je moet dan ook helemaal niet zelf naar de rechtbank, is een volledig schriftelijke procedure. Bijkomend voordeel is dat je niets vergeet te vermelden in je verzoekschrift en overeenkomst. Zo zijn er nog een aantal verplichtingen die hierboven niet genoemd zijn, zoals erfrechten tijdens de procedure.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

eylis
Berichten: 8849

#5 , 01 aug 2023 13:11

@Evi, als de echtgenoten het over alles eens zijn, hoeven ze geen bemiddelaar. Zonder bemiddelaar is het goedkoopst.
Want die bemiddelaar betaal je ook.
Zonder bemiddelaar kost (alle attesten inbegrepen én het rolrecht) een scheiding nog geen 70 euro.
Mét een bemiddelaar erbij komt zijn/haar ereloon er nog eens bovenop. en die kosten toch gemiddeld nog eens 100 euro. (uurloon + dossierkost)

Bovendien: ik heb het even nagetrokken: blijkbaar moet niemand nog verschijnen voor de rechtbank voor EOT (als het dossier eenvoudig is)
Alles kan sowieso schriftelijk (Daar heb je dus geen bemiddelaar voor nodig) en on-line vind iedereen wel een voorbeeld van een EOT-aanvraag.

Hier een heel volledige (mét kinderen en mét huis: dat deel kan je dus schrappen)
https://vanhoecke-advocaat.be/wp-conten ... 08/EOT.pdf

Bij Odos vind je het modelverzoekschrift voor 5 euro....

https://odos.be/web/product/eot-verzoek ... ke-woning/

Evi (Odos)
Berichten: 360
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 01 aug 2023 19:41

@Evi, als de echtgenoten het over alles eens zijn, hoeven ze geen bemiddelaar. Zonder bemiddelaar is het goedkoopst.
Want die bemiddelaar betaal je ook.
Zonder bemiddelaar kost (alle attesten inbegrepen én het rolrecht) een scheiding nog geen 70 euro.
Mét een bemiddelaar erbij komt zijn/haar ereloon er nog eens bovenop. en die kosten toch gemiddeld nog eens 100 euro. (uurloon + dossierkost)

Klopt. Ik schreef dan ook dat een bemiddelaar het snelst en goedkoopst is als het niet lukt om er samen uit te komen. Het was als aanvulling bedoeld.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”