Afwijken omgangsregeling

CobyV.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afwijken omgangsregeling

#1 , 29 jul 2023 23:00

Mijn partner en ik zouden binnenkort graag trouwen. Hij heeft twee kinderen uit een vorige relatie, die elke zondag bij ons verblijven, dit omwille van zijn job waarbij hij op zaterdag werkt en hun fysieke en mentale beperkingen, waardoor regelmaat voor hen erg belangrijk is. Ook tijdens de vakantieperiodes wordt deze regeling om bovenstaande reden dus aangehouden.

Een huwelijk plannen op een dag dat de kinderen sowieso bij ons zijn, is dus niet mogelijk. Door hun beperking zou een ganse dag vol feestelijkheden voor hen veel te druk zijn, maar we zouden hen vanzelfsprekend doodgraag deel laten uitmaken van deze gebeurtenis, bijvoorbeeld tijdens de ceremonie op het gemeentehuis. We vinden echter nergens terug of de ex-partner toestemming moet geven om voor deze gelegenheid af te wijken van de omgangsregeling.

In het verleden werd elke vraag van ons uit om hiervan af te wijken namelijk negatief beantwoord. Zelfs een half uurtje later terugbrengen wanneer we bv. in de zomer een uitstapje gepland hebben, wordt geweigerd. We hebben ons dan ook altijd exact aan de regeling gehouden, maar dit is natuurlijk een eenmalige en zeer belangrijke gebeurtenis en zonder de kinderen zou dit niet compleet zijn.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2023 23:54

Er zijn maar 2 opties mogelijk.

Eerste optie is alsnog een dialoog met de andere ouder op te starten, met diezelfde instelling die je hier aanneemt, is dat je jullie die vreugdevolle dag wenst te delen met de kinderen al was het een uurtje met inachtneming van hun gezondheid.

Tweede is de familierechtbank om plaatsvervangend toestemming te vragen... dit kan m.i zelfs zonder advocaat.

In ieder geval, wens ik jullie een vreugdevolle dag... met de kinderen erbij als dat kan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”