zoon van 11 wil niet meer naar zijn moeder

7even
Topic Starter
Berichten: 33

zoon van 11 wil niet meer naar zijn moeder

#1 , 13 sep 2008 20:05

Ik heb twee kinderen met mijn ex , een zoon van 11 en een zoon van 9. Wij hebben een bilocatie regeling nopens de kinderen. Mijn zoon van 11 zit al een tijdje te worstelen met het idee dat hij niet meer naar zijn mama wil gaan . Na een lang gesprek heb ik hem gezegd dat hij van mij mocht kiezen wat hij wou , als het mogelijk is en kan zou ik het zeker uitvoeren odat hij gelukkig is .

Nu een aantal weken later belde hij me stiekem op nadat hij een dag bij zijn moeder is en het zijn verjaardagsfeestje was

Mijn zoon wil een regeling veertien dagen bij mij en een weekend bij zijn moeder , maar enkel als hij dit wil ( hij wil een uitweg om daar weg te kunnen als het tegenzit ) ,

Kan ik dit uitwerken op vrijwillige basis met mijn ex of moet dit rechtbank worden en hoe begin ik hieraan

en wat zijn de financiële gevolgen ( momenteel geen onderhoudsgeld voor kids en ik krijg 40% van het kindergeld )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jokeenfamilie
Berichten: 36

#2 , 14 sep 2008 12:19

Beste 7even,
Ik zou je aanraden eenzelfde regeling voor vader èn moeder.
Week-week bijvoorbeeld .
Ik spreek in het voordeel van je kinderen , want op termijn zullen ze problemen krijgen met hun eigenheid !!
Ik weet waarover ik spreek , want ben ook een kind van gescheiden ouders...
Je hebt 2 ouders , en die heb je allebei even erg nodig ,probeer mij
het tegenovergestelde niet te bewijzen , want zo is het.
Ik ken kinderen die omwille van de een of andere reden kozen voor
1 ouder en die er nu spijt en problemen mee hebben.
Als ouder moet je je kind (eren) stimuleren naar de andere ouder te gaan ,
zoniet ontneem je hen de basis van hun bestaan .
Kinderen kiezen soms zelf voor de een of ander omwille van angst -het willen goed staan - familiedruk e.a .
Ik heb een goede band met mijn beide ouders en daar ben ik blij om .
Relatie man-vrouw, zijn en blijven vreemden.
Kinderen hebben een bloedband met moeder ( ze komen uit haar buik)
Week - week is ideaal en als vader zou je misschien blij zijn dat ze
kiezen voor je , maar wees zeker dat het op termijn zijn tol zal eisen.
Vriendelijke groeten joke

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 14 sep 2008 16:48

Kan ik dit uitwerken op vrijwillige basis met mijn ex of moet dit rechtbank worden en hoe begin ik hieraan
Als de regeling is vastgelegd in een EOT of in een vonnis kan dit officieel enkel gewijzigd worden via de jeugdrechtbank.
Het staat jullie natuurlijk vrij om onderling een aparte regeling te houden doch in geval van betwisting telt enkel hetgeen op papier staat.

Reclame

sharky1
Berichten: 45

#4 , 15 sep 2008 17:33

Ik ben al 2 jaar aan het 'vechten' voor week-week regeling en er zijn totaal geen contradicties om het niet toe te staan. Bij ons amuseert hij zich te pletter en dan wilt hij niets anders dan week-week zodat hij meer bij zijn vader kan zijn.Maar door het gepest,leugens en kwaadspreken van de moeder weet de zoon niet meer wat hij wilt. Waarom wordt een kind zo onder druk gezet? En zoals je dan zegt de zoon staat dan onder immense druk voor wie hij moet kiezen. Met miserie en kwaadsprekerij hou ik me niet bezig, enkel hem een leuke tijd laten beleven maar soms weet je niet of het zal opbrengen. Want het blijft vechten tegen de bierkaai als de moeder hem bewerkt?
Week-week algemene regel?? daar moet ik mee lachen!!! :twisted:
enjoy life

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 sep 2008 15:24

“Art.69.§ 1 De kinderbijslag en het kraamgeld worden uitgekeerd aan de moeder....Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald. Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 15 okt 2008 20:25

thx , ondertussen procedure kort geding gestart , zoon is integraal bij mij reeds drie weken . Hij is eenmaal naar zijn moeder geweest op een zaterdag van negen uur tot zeven uur 's avonds maar dat wil hij ook niet meer .

moeder doet wel iedere keer aangifte van de feiten maar soit , daar heb ik geen last van .

ook is het zo dat het mijn zoon is die tegen haar zegt dat hij niet mee wil naar haar .

toen hij het haar vertelde was hij enorm zelfzeker over zijn standpunt .

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#7 , 15 okt 2008 23:32

Jammer dat jullie de weg ingeslagen zijn van de rechtbank. Daar wordt vaak onvoldoende stil gestaan bij het waarom van de vraag van jullie kind. Het conflict wordt vaak alleen maar groter ...

Geef kinderen ook niet de indruk dat zij mogen kiezen, want zij mogen juridisch gezien pas op hun 18e beslissen! Daarvoor beslissen de ouders in onderling overleg of beslist een rechter in de plaats van de ouders. Voor kinderen is het vaak een grote ontgoocheling als ze ervaren dat de rechter hun mening niet volgt en dat vanuit het feit dat ze met het idee leefden dat zij mochten kiezen. Gezien jouw zoon nog geen 12 jaar is, is de rechter zelfs niet verplicht om naar jouw zoon te luisteren ...

Een alternatief voor de rechtbank is ouderschapsbemiddeling waarbij de ouders samen naar een oplossing zoeken. Zo kunnen jullie samen zoeken naar de gepaste omgangsregeling tussen ouders en kind. De gemaakte afspraken kunnen door een erkend bemiddelaar in familiezaken op papier gezet worden en op zeer eenvoudige wijze gehomologeerd worden waardoor dit document afdwingbaar is.

Op lange termijn doet het vaak meer kwaad dan goed dat het contact tussen kind en ouder verbroken wordt. Ik zou je dan ook adviseren om de hulp in de schakelen van een psychotherapeut om zo te zien wat er aan de basis ligt van de vraag van jullie kind, zodat dit kan aangepakt worden. Ik vermoed dat jullie kind met zijn gedrag iets duidelijk wil maken, alleen wordt er nu daar geen aandacht aan besteed door toe te staan dat het contact verbroken wordt ...

elsje
Berichten: 109

#8 , 16 okt 2008 11:06

Jammer dat jullie de weg ingeslagen zijn van de rechtbank. Daar wordt vaak onvoldoende stil gestaan bij het waarom van de vraag van jullie kind. Het conflict wordt vaak alleen maar groter ...
Ik sta volledig achter de stelling van ; bemiddelaar;...
Denk dan toch eerst eens even goed na in het belang van het kind!!
Jullie konden via ouderschapsbemiddeling naar een oplossing zoeken...
Kan toch niet dat ge contact tss moeder-kind verbreekt zonder te zoeken naar de oorzaak.
Vele ouders zijn blij , dat ze zo de andere ouder treffen, maar op termijn
krijgen kinderen problemen , en die moeten wij dan trachten op te lossen!!
Sorry maar zo zit het in mekaar !
Stimuleer je kind in het contact naar zijn moeder toe ipv procedure te
starten....
Een kind (jongere) heeft BEIDE ouders nodig , anders krijgt het op termijn psychologische problemen.
MVG els

kristin
Berichten: 204

#9 , 16 okt 2008 15:10

mijn zoon van 11 wou ook perse bij zijn vader gaan wonen, is via de jeugdrechtbank gegaan. Een jaar later woont hij definitief bij mij, gaat zelfs niet meer naar de vader. Kind wilt niet meer, en vader wilt hem niet meer te veel bij hem hebben.
Dit gaat zeker nog tegen jou keren

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 24 okt 2008 20:23

gaf ik niet alle details , de reden waarom hij bij mij woont was voor mij nogal duidelijk . Het is trouwens niet zo dat hij gekozen heeft voor mij . Hij heeft mij gevraagd of er een mogelijkheid was dat hij minder bij zijn moeder kon zijn omdat hij er niet mee kan leven . Momenteel is mijn zoon op de laatste vier weken tijd eenmaal een dag gegaan naar zijn moeder en ook daar heeft ze het voor elkaar gekregen om ruzie te maken met hem . Hij heeft zich de ganse dag opgesloten in zijn kamer en vroeg mij 's avonds om hem de volgende keer eerder te komen halen .

Terug naar “Echtscheiding”