Ouderlijke macht opgeven

ishy
Topic Starter
Berichten: 1

Ouderlijke macht opgeven

#1 , 11 sep 2008 01:49

Ik ben de moeder van een zoontje van 2 jaar.
Ik ben zeer jong (19) en per ongeluk zwangergeraakt, nooit gehuwd met de vader die 10 jaar ouder is.
Ik heb het kind nooit gewilt, als het van mij afhing zou er een abortus zijn gekomen, de vader wou dit echter niet en overtuigde me ervan de zwangerschap uit te dragen en het ouderschap samen met hem een kans te geven.
Na een jaar besloot ik toch weg te gaan en ik heb zinsdien maar minimaal contact gehad met mijn zoontje.

Nu wil ik graag naar het buitenland verhuizen en zou ik dus omgang met het kind volledig opgeven.
De vader en ik zouden beiden graag hebben dat ik volledig afstand doe van ouderlijke rechten zodat zijn nieuwe partner zou kunnen adopteren.
Is het vrijwillig mogelijk volledige ouderlijke rechten?
Moet dit sowieso via een rechtbank of kan het via de notaris?
Blijven plichten zoals allimentatie plicht en erfrechten ed bestaan indien volledige ouderlijke macht wordt opgegeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Damon Olin
Berichten: 9

#2 , 21 sep 2008 15:06

Je kan zeker afstand doen van de ouderlijke macht en je kind kan door iemand anders geadopteerd worden. Dit moet alleszins gebeuren voor de jeugdrechtbank. Je zou best samen met de vader een beroep doen op een advocaat om alles in goede banen te leiden en om alle consequenties van deze beslissing te begrijpen.

Ik vermoed dat je met de vader kan overeenkomen dat hij alle onderhoudsverplichtingen op zich neemt, maar je zal toch aansprakelijk blijven tegenover je kind. Verder zal je kind van jouw kunnen erven, maar jij niet van hem en het zal ook geen onderhoudsverplichting hebben tegenover jou.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 22 sep 2008 04:40

Waar een wil is zal wel een weg zijn en vermoed dat jullie er wel uitgeraken maar of het allemaal zo simpel ligt is een andere zaak.


Om een klassiek voorbeeld te geven door de situatie even om te daaien wordt mijn stelling wat duidelijker

"... en ze is zwanger geraakt. Ik wil dit kind niet, heb dit nooit gewild. Het moet maar geadopteerd worden en doe afstand doen van mijn ouderlijke rechten.

Alleen de Koning zal op die manier geen alimentatie moeten betalen omdat hij onschendbaar is, maar alle andere ouders...

Maar niet panikeren... waar een wil is zal een weg zijn. Die wil is lees ik tussen de regels bij beide ouders aanwezig en die zal je moeten koesteren

onderhandelen hierover gaat niet en mag niet

Ook als je uit de ouderlijke rechten bent ontzet is er geen enkele garantie dat je niet zal moeten bijdragen in de onderhoudskosten

Het gebeurt meer dan eens dat een rechter na het pleidooi plots zegt "proficiat jullie zijn nu de ouders van xxx". Tegen deze procedure komt men in dit soort zaken nauwelijks protest tegen al ligt het voor sommige wel moeilijk indien de ouders twee mannen zijn.

RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”