partner na echtscheiding in buitenland

missis x
Topic Starter
Berichten: 2

partner na echtscheiding in buitenland

#1 , 11 aug 2008 19:50

Mijn partner is na onze echtscheiding in het buitenland gaan wonen, de regelingen mbt de kinderen kunnen dus niet meer exact nageleefd worden en de kinderen hebben minder zin te gaan en zijn bang alléén op het vliegtuig ... wat zijn hun rechten ? Moet ik hen verplichten naar de vader te gaan die beslist heeft zijn leven verder te zetten in het buitenland ? Hoe kan je dit opnieuw geregeld krijgen want alle partijen hebben dus andere wensen op dat vlak en de eot is niet meer van toepassing. Weet iemand wat mag / moet of waar ik met deze specifieke vragen terecht kan ?
Dank
Moeder & dochters

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47
Berichten: 92

#2 , 12 aug 2008 11:28

Hoe oud zijn de kinderen? Als ze oud genoeg zijn kunnen ze zelf beslissen om niet te gaan.
Eist de vader eigenlijk dat zijn kinderen naar het buitenland gaan? Indien hij enkel bezoekrecht heeft in 1 weekend op twee dient hij de kinderen te halen en terug te brengen en dat kan evengoed als hij eens naar België komt.
Als jij bovendien nooit een attest/bewijs tekent dat hij de kinderen (na scheiding) mee mag nemen naar het buitenland en zonder gerechtelijke beslissing kan en mag hij dit niet.
Wie betaalt bovendien die dure vliegtuigreis, ik kan mij niet voorstellen dat jij daar ooit moet voor opdraaien.
De regelingen vervat in je akte EOT moeten nog steeds nageleefd worden. Haalt hij de kinderen niet af in "zijn" weekend volgend de akte laat PV opstellen bij de politie en dit diverse malen (! minstens 2 a 3 en vraag dan als het telkenmale nodig is). Dit ten bewijze dat hij de akte niet naleeft. Indien er een wijziging dient te komen op de vorige akte dient dit bekrachtigd door de rechtbank.
Zorg dat je enkele PV's hebt bij de politie (telkens gratis afschrift vragen!) dat hij de kinderen niet afhaalt en dus de akte niet volgt (akte voorleggen bij Politie bij opstellen PV; indien je later het vermoeden hebt dat hij met de kinderen -eventueel in een langere periode zoals in schoolverlof en eventueel bepaald in akte EOT- naar het buitenland zou gaan kan je dit ook weigeren.
Hij dient dan maar stappen te ondernemen om deze toestemming te bekomen maar zal het daar moeilijk mee hebben (verblijft in het buitenland, respecteert akte eot niet, hier geding aanspannen,...).
Bovendien kun je hem de "njet" meededelen voor zijn plannen gesteund door je dochters. Indien hij tijdens het weekend eens je dochters komt halen zorg dat hun identiteitskaart steeds bij jou blijft (om plotse verrassingen te vermijden).
Een wijziging in de akte eot aanvragen wordt erin meestal vermeld waar te doen (vredegerecht of jeugdrechtbank). Zie dit na. Enkel een nieuwe beslissing door een rechtbank vervangt de vorige; hij zal dit dus moeten inleiden aangezien hij na de scheiding in het buitenland is gaan wonen.
De huidige EOT is bijgevolg nog STEEDS van toepassing want er is geen nieuwe beslissing door de (een) rechtbank!!
Je kan met deze vragen ook terecht in een Justitiehuis (zie google voor jou provincie).
Moeders en dochters : vorm 1 blok!

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 12 aug 2008 18:07

Hoe oud zijn de kinderen? Als ze oud genoeg zijn kunnen ze zelf beslissen om niet te gaan.
Een kind van gescheiden ouders hoe oud het ook mogen wezen kan niet beslissen om niet naar zijn ouder te gaan tenzij de rechter dit bepaald heeft. Een volwassene kan wel beslissen.


Eist de vader eigenlijk dat zijn kinderen naar het buitenland gaan?
Uit de posting blijkt dat er is een regeling voor de kinderen is uitgesproken is door de rechter.
Elke ouder kan op het even welk moment zijn mensenrecht op zijn gezinsleven opeisen
Overtreding(en) kunnen erg zwaar gesanctioneerd worden

Indien hij enkel bezoekrecht heeft in 1 weekend op twee dient hij de kinderen te halen en terug te brengen en dat kan evengoed als hij eens naar België komt.
Nogmaals er is een gerechtelijk apparaat dat een regeling heeft uitgesproken. Dezelfde redenering die Ludo D hier aanhaalt kan dus ook de ene ouder komt de kinderen halen en vanaf dan redeneren moet de andere er maar voor zorgen dat de kinderen maar afgehaald moeten worden.
Bovendien gebruikt ludo d een erg denigrerende term van bezoekrecht. Ludo D heeft zich helemaal niet afgevraagd dat het voor kinderen heel diep gekwetst kunnen worden dat ze niet meer bij een ouder kunnen of mogen thuiskomen. De term is al meer dan 13 jaar uit onze wet verdwenen en niet zonder reden.
Als jij bovendien nooit een attest/bewijs tekent dat hij de kinderen (na scheiding) mee mag nemen naar het buitenland en zonder gerechtelijke beslissing kan en mag hij dit niet.
Waar staat dit of heb je dit uit je duim gezogen?
Wie betaalt bovendien die dure vliegtuigreis, ik kan mij niet voorstellen dat jij daar ooit moet voor opdraaien.
Ik wel. Er is een gerechtelijke regeling uitgesproken, beide ouders hebben hun grieven en eisen kenbaar hebben kunnen maken.

indien je later het vermoeden hebt dat hij met de kinderen -eventueel in een langere periode zoals in schoolverlof en eventueel bepaald in akte EOT- naar het buitenland zou gaan kan je dit ook weigeren.
Waar staat dat in de wet? Tussen de lijnen geef je hier mee dat “een vermoeden” volstaat wat eigenlijk evenveel zou kunnen betekend dat niemand veroordeeld kan worden wegens het niet afgeven van de kinderen zolang je als ouder maar een vermoeden hebt dat de andere ouder de gerechtelijke uitspraak niet gaat naleven.

Hij dient dan maar stappen te ondernemen om deze toestemming te bekomen maar zal het daar moeilijk mee hebben (verblijft in het buitenland, respecteert akte eot niet, hier geding
aanspannen,...).
Hij dient hier geen toestemming te hebben, hij heeft ze al, meerbepaald een door de rechter gedane uitspraak

Bovendien kun je hem de "njet" meededelen voor zijn plannen gesteund door je dochters. Indien hij tijdens het weekend eens je dochters komt halen zorg dat hun identiteitskaart steeds bij jou blijft (om plotse verrassingen te vermijden).
Je bent verplicht de nodige documenten mee te geven. Een voorbeeld: je geeft de SIS-kaart niet mee. Hij legt klacht neer met burgerlijke partijstelling wegens familieverlating. De kans groeit hierdoor dat niet alleen de moeder veroordeeld zal worden wegens familieverlating wat uiteraard mocht het tot een dispuut over het hoofdverblijf van de kinderen gaan dit argument verplicht zal wegen op de uitspraak van vb. de jeugdrechter
Moeders en dochters : vorm 1 blok!
Realiseer U beste Ludo D dat dit soort van advies wel eens tot ernstige schade voor het welzijn van de kinderen kan leiden!


RR

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 12 aug 2008 18:24

wat zijn hun rechten ?
Kinderen hebben recht op een frequent en regelmatig contact met hun beide ouders. Vergelijk dit een beetje met ze hebben recht om naar school te mogen gaan. Ook al gaan ze niet graag, onderzoek heeft al zo vaak uitgewezen dat kinderen het beste af zijn als ze contacten hebben met beide ouders
Moet ik hen verplichten naar de vader te gaan die beslist heeft zijn leven verder te zetten in het buitenland ?
Ja, er is zoals je aangeeft een regeling voor de kinderen. Als je van mening bent dat hier verandering in dient te komen moet je je in de eerste plaats wenden tot de andere ouder, in dit geval de vader. Tracht alles in het mogelijke te stellen om tot een akkoord te komen. Doe dit niet te snel maar doe het doordacht. Indien de onderhandelingen dreigen vast te raken doe dan beroep op een bemiddelaar.
en de kinderen hebben minder zin te gaan en zijn bang alléén op het vliegtuig ...
Hoe kan je dit opnieuw geregeld krijgen want alle partijen hebben dus andere wensen op dat vlak en de eot is niet meer van toepassing. Weet iemand wat mag / moet of waar ik met deze specifieke vragen terecht kan ?
Normaliter zal de rechtbank mogelijks hier gewijzigde omstandigheden kunnen aanvaarden al naar gelang de omstandigheden. Sommige vliegtuigmaatschapijen bieden, zelfs voor transatlantische vluchten, kinderbegeleiding aan vanaf 5 jaar, welke maatschapij(en?) is me onbekend. Vaste regels zijn er niet en heb ooit meegemaakt dat een parketmagistraat in zijn advies naar de jeugdrechter van mening was dat een kind van 9 jaar begeleid moet worden door een ouder. Dat betekend uiteraard een ontzettend groote meerkost als dat moet gedragen worden door één ouder (dat was daar het geval). Bovendien kunnen een veelvoud van vluchten nogal vermoeiend zijn voor de kinderen.

Zelf zou ik naar een bemiddelaar stappen
Voor specifieke vragen kan je normaliter het best terrecht op het JF
Deze kunnen je vb. doorverwijzen naar het kinderrechtensecretariaat, childfocus, alsook buitenlandse zaken hebben kennis van zaken en het mag gezegd worden: Het internationaal vrij verkeer van mensen en goederen is sneller geevolureerd dan de praktische kanten ervan.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 12 aug 2008 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

elsje
Berichten: 109

#5 , 12 aug 2008 18:34

Roderidder, ik denk niet dat het de bedoeling is van missis om de kinderen van de vader te vervreemden , wel integendeel !!
Is trouwens ook haar vraag niet !
Maar zo,n zaken gebeuren wel vaker dan je zou denken , en misschien
zijt ge ook slachtoffer RR en dan begrijp ik je reactie best...
Have you been brainwashed to hate your other parent !?=kindermishandeling.
Bij vele (v)echtscheidingen gebeuren dergelijke praktijken en
blijkbaar beseffen ouders niet waar ze mee bezig zijn...
Misschien via een bemiddelaar naar een oplossing zoeken missisx .
Groetjes els

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 12 aug 2008 18:37

Het lijkt me een terrechte opmerking Elsje en had hier ook niet het gevoel erbij dat de moeder haar dochters wilde mishandelen of opzetten tegen één ouder. Maar het advies van ludo d greep me wel te erg naar de keel

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 12 aug 2008 19:22

@Elsje
ben je overigens naar de studiedag omtrent verblijfsregeling van afgelopen 23 mei aan de univ. Antw geweest?
Tot mijn spijt kon ik niet aanwezig zijn en naderhand nog gevraagd of er nog documentatie beschikbaar was. Dit was gezien de grote opkomst niet het geval.

Je kan me hierover een pb sturen als je wil

RR

missis x
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 13 aug 2008 08:36

Het is inderdaad zeker niet mijn bedoeling de kinderen van hun vader te ontvreemden, maar het is vooral dat ze nu niet alléén willen vliegen, zelfs niet onder begeleiding en eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zitten ... het is nogal ver en ze moeten zelfs overstappen in een land waar ze de taal niet van kennen. De eerste jaren ging er telkens familie of vrienden hen bezoeken van hieruit en konden ze met een volwassene mee maar nu zouden ze alléén moeten gaan ... de vraag is enkel in welke mate ik dat kan weigeren. Ik wil het ook niet zover drijven dat er weer naar de rechtbank gestapt moet worden want dat komt altijd ten nadele van de kinderen ... en inderdaad ze gaan niet meer 1 weekend op 2 zoals in de EOT maar daar kan ik alléén maar blij om zijn dat ik mijn kinderen méér bij mij heb en zij hun weekendhobby's ten volle kunnen ontplooien

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 13 aug 2008 09:05

In ieder geval doe je er goed aan overeen te komen met de andere ouder en de nieuwe regeling op papier te krijgen en dit akkoord dan te laten bekrachtigen door een rechter. Het gebeurd dat de frequentie minder wordt maar dat de vakantie dan weer wat langer wordt ter compensatie.

De beslissing om zo ver weg te gaan wonen brengt normaliter ongemakken mee en er valt wel iets voor te zeggen dat diegene die beslist heeft mar de lasten van die ongemakken te dragen.
In ieder geval mocht je beslissen om zonder akkoord naar de rechtbank te trekken dan wordt niet zelden het gelijk gegeven aan diegen die in Belgie is blijven wonen. Maar nogmaals wat ben je met je gelijk als de relaties onderling helemaal verzuren en de kinderen een baricade voor hen opgeworpen krijgen dat hun kansen op later stabiel leven een flink stuk verkleint met andere woorden dat hebben de rechters nog steeds niet begrepen.

Het begeleiden van de kinderen hangt natuurlijk o.a. af van de leeftijd. Toch moet je bijzonder goed opletten met "ik heb geen goesting..." verhalen die in je kaart lijken te spelen. Het beste is gemaakte afspraken nakomen tot er nieuwe zijn en deze laten bekrachtigen door een rechter.
de vraag is enkel in welke mate ik dat kan weigeren.
Niet! Als je een nieuwe en snellere en nog veiligere auto koopt mag je nog steeds binnen de grenzen van de wet door de wet voorziene snelheid voorbij een flitspaal rijden. Als je sneller voorbij een flispaal wil rijden krijg je de kans om je verhaal te doen waarom je te snel reed. De noodsituatie is een argument maar je haalt geen enkele noodsituatie aan tenzij de nood dat de kinderen hebben om zowel met U en de andere ouder om frequent en regelmatige contact te blijven onderhouden. Wil je het anders dan zal je eerst moeten overeenkomen en dan naar de rechtbank om het akkoord te bekrachtigen. Je kan ook zonder akkoord naar de rechter stappen.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 13 aug 2008 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 13 aug 2008 09:17

“Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek)

Indien u er niet in slaagt de regelingen m.b.t. de kinderen minnelijk aan te passen,of deze minnelijke aanpassingen niet in acht genomen worden dan kan u zich wenden tot de jeugdrechter,bij verzoekschrift op tegenspraak.Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de Jeugdrechter van de verblijfplaats van de kinderen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Gebruiker47
Berichten: 92

#11 , 13 aug 2008 11:19

Uit de 1ste posting (waar ik als eerste antwoordde) blijkt niet zoveel (leeftijd kinderen, regeling EOT met wel of niet inachtname dat de vader naar het buitenland vertrekt/vertrok, regeling voor bezoek van/aan hun papa,...), vandaar het antwoord gebaseerd op te weinig gegevens
(cfr "...kunnen dus niet meer exact nageleefd worden ..." wijst toch op veranderingen tov de eerste bepalingen in de akte?). Ik ga niet verder in op de reacties van RR.

Indien in de EOT daar niets van vermeld staat (en dit blijkt niet uit de posting!!) is deze nog steeds van toepassing met de geldende maatregelen.
Toch blijkt uit je bericht van 13/8/08 dat er ook voordelen zijn met name je de kinderen meer bij jou hebt, vertrouwde omgeving, beoefenen hobby's,... en ze eigenlijk niet zoveel (frequentie?) naar hun vader gaan; hierdoor ontstaat ook serieuze vervreemding. Heeft de mama al een nieuwe partner/stiefpapa waar ze enorm goed mee opschieten? Zaken die hun beslissing zeker bijkomend kunnen beïnvloeden.

Ik begrijp ook dat het voor jou een hel, planning, rompslomp (bagage, kleren, voorbereiding,...) is zelf steeds de kinderen naar het vliegveld te brengen, ze dan afhalen,.... terwijl ze niet zo graag gaan (maar inderdaad opletten met die bewoordingen van de kinderen want dit kan als steun zijn voor hun moeder). Eigenlijk kennen ze daar maar 1 of 2 personen en hun reactie is begrijpelijk maar als ze uiteindelijk hun vader echt kunnen overtuigen om niet meer te moeten gaan zou hij dit toch moeten aannemen en desgevallend zelf zijn dochters bezoeken in hun "thuisland" en vertrouwde omgeving.
Een moeder luistert meer en heeft meestal meer begrip voor dit verlangen van haar kinderen dan een vader. De vervreemding van de kinderen tov hun vader speelt een zeer belangrijke rol in hun verzoek wetende dat hun thuisbasis, familie- en vriendenkring, vertrouwde omgeving en "roots" hier in België zijn en dus bij hun moeder (die tenslotte niet mee mag/kan en ze die daar "ver weg van huis" enorm missen).
Op een bepaalde leeftijd (18j/volwassenheid) kunnen ze toch zelf beslissen om niet meer te gaan; waarom hen nu nog "verplichten".
Doch : op oudere leeftijd kunnen ze dit aanzien als een (goedkope) vakantie in het buitenland, hou daar ook rekening mee.
Ik zou als vader meer luisteren naar mijn kinderen en hen zelf opzoeken in hun vertrouwde omgeving.

Terug naar “Echtscheiding”