waar moet ik beginnen?

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

waar moet ik beginnen?

#1 , 20 jul 2008 23:46

op 9/7 is mijn man vertrokken,hij is bij mijn nicht gaan wonen,die op dat moment net haar man de deur heeft gewezen.Wij waren gehuwd met scheiding van goederen,hebben vier kinderen.Mijn man is 4 jaar geleden een zaak begonnen,met mijn centen(niet op papier laten zetten,stom ik weet het) en ik moest ervoor thuisblijven omdat hij veel uren kon doen om de boel rendabel te maken.Nu dat inderdaad zo is, laat hij mij en de kinderen zitten,zonder een rooie cent.
Zijn adres is reeds gewijzigd,zijn gerief is verhuisd.
Hij heeft al gezegd dat ik nu naar het OCMW kan gaan voor een uitkering,omdat ik nu officieel alleenstaande ben. :shock:
Het huis staat uitsluitend op mijn naam,ik kan dus blijven wonen,àls ik het kan blijven betalen uiteraard.
Waar moet ik nu beginnen?Moet hij alimentatie betalen?Ik wil gaan werken,maar zit dan met een opvangprobleem,creches zitten ver in 't ronde vol.Velen raden mij ook aan NIET te gaan werken :?: We hebben ook een zoon met een handicap die recht heeft op verhoogde KB.Ik zou de kinderen onderhouden,ze zouden één weekend per twee bij hun vader gaan.
We kunnen door het verlof pas op 4 augustus bij de notaris terecht en ik kan mij nu geen advokaat permitteren,ik ben al blij dat ik de boodschappen kan betalen :oops: (internet is nog op zijn naam,is nog niet mee verhuisd) :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#2 , 21 jul 2008 20:45

Vandaag is me nu verteld dat de zaak half van mij zou zijn omdat ze overgenomen is tijdens het huwelijk.Geldt dat ook in het geval van scheiding van goederen?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 jul 2008 13:49

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus ONVERWIJLD dringende voorlopige maatregelen vorderen.Die maatregelen staan geen verzoening in de weg en verstevigen uw latere onderhandelingspositie.

De vrederechter kan onder meer het gebruiksrecht van huis en huisraad regelen,de betaling van nog openstaande schulden en de beschikking over de bestaande tegoeden.Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen voor de kinderen en voor uzelf.Die voorlopige maatregelen vormen,mits wijziging van haar/uw domicilie,de start van de feitelijke scheiding op grond waarvan u nu reeds echtscheiding kan vragen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.Desnoods kopieert ze de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van uw jongste echtelijke woonplaats.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

waterproof
Berichten: 225

#4 , 22 jul 2008 17:15

ZEER BELANGRIJK: vergeet ook geen alimentatie voor jezelf te vragen.

Je werkte niet en als hij eruit trekt, moet jij dezelfde levensstandard kunnen behouden als tijdens je huwelijk.

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#5 , 22 jul 2008 20:23

Tegenwoordig met de nieuwe wet moet er niet meer dezelfde levensstandaard aangehouden worden. Door een echtscheiding hebben er nu 2 gezinnen onkosten.
Enkel de staat van behoeftigheid moet gedekt worden en er wordt gekeken wat je doet om te gaan werken.

Dat zou mooi zijn. Treiter je man zoveel je kunt zodat hij het aftrapt en laat hem dan ook nog maar eens onderhoudsgeld betalen.(wat ik niet wil zeggen dat dat zo is in dit geval)

Zo simpel is het allemaal niet meer.

Ieder moet instaan voor zijn eigen inkomen en mogelijkheid om een inkomen te verwerven.
justice will be done

waterproof
Berichten: 225

#6 , 22 jul 2008 21:18

klopt wat je zegt.

Maar de mogelijkheid is er, dus zou ik ze ook gebruiken. Zeker in dit geval.

En gebeurt meer dan je zou denken dat de vrouw haar man buitenpest, het is niet altijd de man zijn fout, integendeel.

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#7 , 22 jul 2008 22:41

Ik niet.

Als je van je ex af wil zijn, dan moet je hem zeker geen persoonlijk onderhoudsgeld vragen. Niemand gaat immers werken om daarna zijn of haar geld af te geven.

Ook al wil je zelf niet scheiden, is hij of zij er met een ander ervandoor of wat de reden ook is..

Samen sta je in voor de kinderen, voor de rest zorgt ieder voor zich.

Door persoonlijk onderhoudsgeld te vragen moet je niet verwachten dat je nog iets kunt regelen met je ex, laat staan nog een deftig gesprek ermee hebben.

Ik vind persoonlijk onderhoudsgeld goed voor mensen die met pensioen zijn, en geen eigen inkomen hebben en zelf niet meer kunnen gaan werken omdat ze te oud zijn.
Er zullen nog wel uitzonderingen zijn waar het wel nodig kan zijn.

Voor de rest vind ik het een slechte zaak. Stel je voor de je gaat werken en dat je elke maand geld moet afgeven aan de buurman omdat die zijn nest niet uit wil voor 12 hr.

Ex is ex, wat de reden van vertrek ook is. Er zijn altijd twee kanten aan elk verhaal. Iedereen heeft het recht om voor zichzelf te kiezen.

MAAR voor de kinderen zorg je samen.
justice will be done

waterproof
Berichten: 225

#8 , 22 jul 2008 23:01

ieder zijn mening.

Voor de scheiding kan men poeslief zijn, maar eens de scheiding uitgesproken begint het. En in die gevallen heb je dan spijt dat je bepaalde dingen toch niet hebt laten opnemen.

Als alles eerlijk wordt gespeeld heb je gelijk, maar het gebeurt ook anders en dat komt dan pas allemaal naar boven nadat alles is uitgesproken......

weerde
Berichten: 62

#9 , 23 jul 2008 13:17

ZEER BELANGRIJK: vergeet ook geen alimentatie voor jezelf te vragen.

Je werkte niet en als hij eruit trekt, moet jij dezelfde levensstandard kunnen behouden als tijdens je huwelijk.

is dit niet enkel bij 'betrapping'?
ik zit in het zelfde schuitje, ik werk wel parttime
maar onze levensstandaard was vele hoger door mijn man zijn bloeiend bedrijf

odonelp
Berichten: 33
Locatie: provincie Antwerpen

#10 , 23 jul 2008 14:29

artikel 301, paragraaf 2 van de nieuwe echtscheidingswet stelt : de rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt - paragraaf 3 zegt : de rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken - de onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot - de rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde -

-iemand die "betrapt " werd zal het dus moeilijk hebben om alimentatie te krijgen volgens de nieuwe wet -

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#11 , 14 aug 2008 11:08

Ik ben ondertussen al heel wat verder,heb een advocaat onder de arm genomen.Mijn ex(of hoe noem ik hem)heeft onder druk van zijn nieuwe madam al heel wat van zijn voornemens ingetrokken,hij mag nu zelfs van haar niet meer betalen voor de kinderen en doet dat dus ook niet.Doordat hij zijn sociale bijdragen als zelfstandige niet betaald heeft,heb ik zelfs deze maand geen KB meer gehad.Ik zit dus deze maand ferm in de sh*** want door de handicap van onze zoon bedraagt de KB bijna 1000 euro(vier kids).
Mijn ex verdient 3100 euro netto,de alimentatie wordt gevraagd op 1000 euro,mede weer door de handicap van de zoon.Hij had dat trouwens bij zijn vertrek zo voorgesteld,maar mag dus niet van zijn madam...
Hij eiste zelfs onder druk van haar co-ouderschap om niets te moeten betalen,maar zij heeft een verleden van kindermishandeling du ik weiger co-ouderschap,hoe zwaar de constante zorg voor 4 kids ook is.Ik zou geen seconde rust hebben in de week dat z e daar zouden zijn.
Ik heb ook een job gevonden,vanaf septemer.Maar de advokaat eist wel voor augustus nog odnerhoudsgeld voor mij,ik kan niet à la minute gaan werken omdat er geen opvang was voor de 4 kinderen.Ben eens beniuewd in hoeverre de vrederechter ons gaat volgen in ons argumentatie.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#12 , 15 aug 2008 21:49

Als ik het goed voorheb is co-ouderschap de dag van vandaag de regel, en wordt er slechts van afgeweken bij uitzondering. Het is dus aan jou om aan te tonen waarom de rechter GEEN co-ouderschap zou toekennen.
Zorg dat je zelf kan instaan voor je eigen onderhoud en maak zo min mogelijk discussie wat betreft de kinderen, daarmee bedoel ik dat jullie beiden voor evenveel moet instaan voor de kosten en de opvoeding ervan.

Terug naar “Echtscheiding”