Onderhoudsgeld feitelijk samenwonen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3796

Onderhoudsgeld feitelijk samenwonen

#1 , 16 apr 2024 11:53

De (v)echtscheiding tussen mijn ex en ikzelf is volop aan het lopen.
Er is nog geen definitieve uitspraak mbt onderhoudsgeld.

Feiten die vaststaan:
- Ik wil 50/50 regeling, ex wilt max 1 weekend om de 2. Voorlopig (in onderling akkoord tussen advocaten) is dit laatste aan de orde, herziening/uitbreiding eind dit jaar.
- Op individuele basis heb ik een hoger inkomen dan ex.
- Ex verdient voldoende om te kunnen leven zonder zowel zichzelf als mijn kinderen te moeten achteruit steken (of hoe je dit ook verwoord).

Er is nog geen uitspraak met betrekking tot onderhoudsgeld.
Gezien de voorlopige situatie is er een akkoord van een bijdrage van mij richting m'n ex, dit in de vorm van een aftrek van hetgeen mijn ex aan mij moet betalen om de gedeelde schuldenlast af te lossen (tot dit achter de rug is bij de verdeling-vereffening).

Mijn grootste vraag is nu het volgende:
Zowel mijn ex als ikzelf hebben een nieuwe relatie, waarbij we beiden ook feitelijk samenwonenden zijn.
Mijn nieuwe partner verdient quasi niets (nog geen 500 euro p/m). De nieuwe partner van mijn ex verdient netto ruim het dubbel van mij.
Wordt dit in rekening gebracht met betrekking tot het onderhoudsgeld?
Ik vind het immers niet eerlijk dat ik, gezien ik voor een 50/50 regeling wens te gaan, toch zou moeten betalen aan mijn ex, terwijl het gezinsinkomen daar stukken hoger ligt dan in mijn geval.

Maakt wettelijk samenwonen een verschil in deze?

sibi
Berichten: 37

#2 , 16 apr 2024 12:52

Ik vind het immers niet eerlijk dat ik, gezien ik voor een 50/50 regeling wens te gaan, toch zou moeten betalen aan mijn ex, terwijl het gezinsinkomen daar stukken hoger ligt dan in mijn geval.

Uw nieuwe partner, noch die van uw ex zijn betrokken partij in deze.
Doorgaans dragen beide ouders bij naar elkeens verdienmogelijkheid, niet naar die van de nieuw-samengestelde gezinnen. U, noch de rechter, heeft zaken met hetgeen de nieuwe partner van uw ex verdient of uitgeeft. Mogelijk heeft deze ook kind- en of partneralimentatie te betalen, bij te dragen aan kosten van diens ouders in een WZC, ... . En wat als de relatie tussen uw ex en diens partner niet standhoudt, gaat u dan spontaan wel meer bijdragen of dient uw ex hiervoor eerst opnieuw naar de rechter te stappen ? Neen, nieuwe relaties zijn geen stabiele factor waarmee rekening kan en zal gehouden worden in een rechtbank. Een goede raadsman veegt dit argument direct van tafel.

Volgens uw gevoel vindt u het oneerlijk dat u niet minder mag betalen omdat de nieuwe partner van uw ex veel verdient. De partner van uw ex zou het eveneens en terecht oneerlijk vinden moest hij indirect voor uw kinderen meebetalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”