Eenzijdige beslissingen bij gezamenlijk ouderlijk gezag

natje3012
Topic Starter
Berichten: 6

Eenzijdige beslissingen bij gezamenlijk ouderlijk gezag

#1 , 25 nov 2009 14:50

Hallo,

Sedert 2007 heb ik gezamenlijk ouderlijk gezag met co-ouderschap met bi-locatie week-week regeling.
Mijn ex maakt er echter een gewoonte van om beslissingen te nemen over onze dochter (nu 8 jaar) zonder dat hij mij daar eerst over inlicht. Het zijn geen wereldschokkende dingen, maar toch zijn het steeds dingen die hij organiseert of zo als mijn dochter bij mij is. Ik krijg wel die dagen dan terug op een andere keer, maar het gaat hem over het feit dat hij die dingen eerst beslist en regelt zonder mij daarin te kennen en nadien vraagt of het wel past of goed is voor ons. Hij zet ons dus constant voor voldongen feiten waar wij nog moeilijk nee op kunnen zeggen, omdat hij mijn dochter ook al heeft ingelicht.
Nu heeft hij tickets besteld voor een concert om te gaan op een vrijdag om 14u. Op een schooldag. Hij heeft de directie van de school al verwittigd dat hij mijn dochter die dag om 12u gaat afhalen en dat ze 's namiddags niet meer naar school zal gaan. Dit is vorige week geregeld terwijl mijn dochter bij mij was. Vandaag heb ik van hem een sms gekregen om alles te melden, dat hij naar dat concert zal gaan en dat hij onze dochter 's middags naar school gaat halen en dat de directie hierover al is ingelicht.
Kan hij dat zomaar doen? Moet hij niet eerst vragen aan mij of hij onze dochter zomaar van school mag halen, voor een concert??

Onze wissel gebeurt de vrijdag om 15u30 aan school. Die vrijdag van dat concert moeten wij haar normaal gezien om 15u30 gaan afhalen aan school.
De ene week gaan wij haar afhalen en de andere week gaat mijn ex haar afhalen aan school. Dit staat echter nergens beschreven, wij zijn dat onderling overeen gekomen zo, omdat dit makkelijker was voor beide partijen.

Ik zou nu dus graag weten wat er eigenlijk mag en wat niet. Mag hij zomaar dingen beslissen, zonder mij vooraf te vragen of dit wel voor ons past??? En wat kunnen wij hieraan eventueel doen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 26 nov 2009 19:03

Als de dochter bij u is in uw week beslist u - bij niet akkoord van vader moet de rechter beslissen en visa versa.

ofwel eens een goed praatje met vb een neutrale bemiddelaar die kan stellen dat zo'n wijze van werken wrevel in de hand werkt.

Uw dochter is leerplichtig en MOET naar school gaan - men laat in scholen wel toe dat voor x tijd een briefje van ouders voldoende is voor speciale specifieke gelegenheden vb tandartsbezoek - bezoek therapeut ....
Normaliter voor een concert ?? niet gebruikelijk.
U kan de school mededelen dat u niet akkoord bent en de dochter op school moet blijven

We goed met dochter afspreken waarom u dat doet.

natje3012
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 26 nov 2009 20:04

Bedankt voor uw antwoord.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 nov 2009 09:51

“Art.374.§1.Wanneer de ouders niet samenleven blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Uit ‘Sedert 2007 heb ik gezamenlijk ouderlijk gezag’ leid ik af dat voornoemd art.371.§1 hier van toepassing is.

“Art.373....Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 30 nov 2009 10:42

Als de dochter bij u is in uw week beslist u - bij niet akkoord van vader moet de rechter beslissen en visa versa.

ofwel eens een goed praatje met vb een neutrale bemiddelaar die kan stellen dat zo'n wijze van werken wrevel in de hand werkt.

Uw dochter is leerplichtig en MOET naar school gaan - men laat in scholen wel toe dat voor x tijd een briefje van ouders voldoende is voor speciale specifieke gelegenheden vb tandartsbezoek - bezoek therapeut ....
Normaliter voor een concert ?? niet gebruikelijk.
U kan de school mededelen dat u niet akkoord bent en de dochter op school moet blijven

We goed met dochter afspreken waarom u dat doet.
Je moet ook niet overdrijven hé!

Een kind mag max 9 HALVE dagen,per schooljaar, ONWETTIG afwezig zijn op school vóór er sancties kunnen volgen…een kind zal heus geen leerachterstand oplopen als het eens een (paar) halve dagen afwezig is.

Concreet kan je de vraag stellen wat in het belang is van het kind; een middagje plezier met papa op een concert of de komende 10 jaar klinkende ruzie tussen de ouders?

ikke en hij
Berichten: 28

#6 , 30 nov 2009 12:10

Je moet ook niet overdrijven hé!

Concreet kan je de vraag stellen wat in het belang is van het kind; een middagje plezier met papa op een concert of de komende 10 jaar klinkende ruzie tussen de ouders?
u hebt groot gelijk maar waar eindigt dat?????als de communicatie zo goed blijft tss deze ex-partners zal dat toch vroeg of laat in ruzie eindigen.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 30 nov 2009 18:42

Zal een rechter toestemming gaan geven om onwettig afwezig te zijn op school?

Daar heb ik mijn twijfels aan, maar de vraag is natuurlijk ook wat gevorderd zal worden

Feit is wel dat aan technieken om de andere ouder systematisch voor voldongen feiten te zetten de kiem in moeten gesmoord worden en liever vroeg dan laat.

Misbruik van ouderlijk gezag moet adequaat bestraft worden, maar wel gradueel.
Hij zet ons dus constant voor voldongen feiten waar wij nog moeilijk nee op kunnen zeggen, omdat hij mijn dochter ook al heeft ingelicht.
eerst de zachte aanpak... maar als dat niet helpt, start dat m.i. het beste met een aangifte bij de politie

Als het blijft herhalen heb je een punt, maar omdat je zelf niet of moeilijk nee zegt waarbij ook compensatie bij hoort denk ik dat het niet meer is als een "gewone" onnenigheid tussen twee ouders (gescheiden of normaal gezond en hecht gezin, maakt niets uit of anders gesteld: dagelijkse kost voor zovelen)

RR

Terug naar “Echtscheiding”