vlugge echtscheiding

lin
Topic Starter
Berichten: 16

vlugge echtscheiding

#1 , 23 jun 2006 22:42

Ik ben vandaag naar een advocaat geweest voor advies over mijn rechten en plichten in geval ik de echtscheiding zou inzetten. Hij gaf me uitgebreide info over alle mogelijkheden, waarbij hij op het laatst terloops vermeldde dat je vlug en goedkoop kan scheiden als de beide partners dit echt willen, dus met ??n advocaat. Dit betreft geen EOT. Ik had er nog niet van gehoord en ook nergens iets over gelezen. Wordt dit misschien minder naar voor geschoven omdat advocaten er bijna niets aan verdienen?
Hij heeft er niet veel uitleg over gegeven en doordat ik niet veel tijd meer had heb ik te weinig kunnen vragen omtrent deze vorm van echtscheiding. Kan iemand mij zeggen wat de eventuele voor- en nadelen zijn?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 23 jun 2006 23:05

... Hij gaf me uitgebreide info over alle mogelijkheden, waarbij hij op het laatst terloops vermeldde dat je vlug en goedkoop kan scheiden als de beide partners dit echt willen, dus met ??n advocaat. Dit betreft geen EOT ...
Dit betreft WELDEGELIJK een echtscheiding door onderlinge toestemming (EOT).

Terzake dient een 'overeenkomst voorafgaand aan een echtscheiding door onderlinge toestemming' op schrift gesteld te worden, ?n dat is advocatenwerk.

lin
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 24 jun 2006 07:50

Dat dacht ik ook, maar ik heb het hem gevraagd en hij zei dat het nog iets anders was.

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 24 jun 2006 10:01

Dat dacht ik ook, maar ik heb het hem gevraagd en hij zei dat het nog iets anders was.
Types van echtscheiding :

- Echtscheiding op grond van bepaalde feiten

- Echtscheiding op grond van feitelijke scheiding

- Echtscheiding door onderlinge toestemming

En dan is de kous afgelopen.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 24 jun 2006 10:34

Anke,


Je heb in Nederland ook nog de flitsechtscheiding.( is wel een vorm van EOT)
Deze komt niet meer voor de rechter en word enkel door een advocaat geregeld.

Maar zoals je zelf wel weet.

http://www.damman-advocaten.nl/


Lin,

je bent toch woonachtig in Belgie he en naar een belgische advocaat geweest. En laat je EOT papieren inderdaad door een raadsman/vrouw opstellen, er zijn immers te veel dingen waar je moet aandenken en waarvan je moet zorgen dat ze er zeker in staan om dit als leek zelf te doen.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#6 , 24 jun 2006 13:56

In Nederland ?

Wij behandelen ENKEL Belgisch recht !

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 24 jun 2006 14:12

Weet ik, maar als grensbewoner ben ik er aan gewend dat mensen soms vergeten dat die twee landen verschillenden wetten hebben.

lin
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 24 jun 2006 15:59

Ik ben inderdaad woonachtig in Belgi? en zal jullie raad ter harte nemen en het zeker via een advocaat laten opstellen.
Bedankt

seppe
Berichten: 35

#9 , 24 jun 2006 19:46

Wat wel eens gebeurt is dat, met onderling akkoord, ??n van beide echtgenoten ervoor zorgt dat de andere hem of haar kan laten betrappen op overspel. Overspel is niet meer strafbaar, maar is wel een zware reden tot echtscheiding op grond van bepaalde feiten. Dan kan een dergelijke echtscheiding vrij snel verlopen.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 24 jun 2006 20:09

Seppe,

een echtscheiding is echt niet iets dat je even tussen door laat uitvoeren.
Daar komt echt wel wat meer bij kijken, zeker als er kinderen zijn.
en vraagsteller heeft enkel gevraagd of er een manier was om snel te scheiden met onderlinge overeenkomst. Waarom zou er dan moeilijk moeten gedaan worden met overspel.

Waar haal je trouwens de gegevens dat er overspel is???????

trouwens de tijd dat er over een EOT gaat is nodig om alles behoorlijk te kunnen regelen zonder later nog een hoop problemen te hebben waarvoor je terug naar de rechtbank moet. Dus als het even kan een echtscheiding met onderlinge toestemming en laat de rest voor de mensen met echte problemen.

seppe
Berichten: 35

#11 , 24 jun 2006 20:15

een echtscheiding is echt niet iets dat je even tussen door laat uitvoeren.
Daar komt echt wel wat meer bij kijken, zeker als er kinderen zijn.
Ik zeg niet dat ik de wijze van echtscheiding die ik beschreef aanraad, ik zeg alleen dat het wel eens gebeurt.
en vraagsteller heeft enkel gevraagd of er een manier was om snel te scheiden met onderlinge overeenkomst.
Neen, hij wil duidelijk meer uitleg over een vorm van echtscheiding die snel verloopt en toch geen EOT is, waar zijn raadman over gesproken heeft.
Waar haal je trouwens de gegevens dat er overspel is???????
Ik zeg niet dat er overspel is, maar daar kan voor gezorgd worden.

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 24 jun 2006 20:50

seppe,


het is hier wel de bedoeling de mensen in de juist richting te helpen en niet om hen alle mogelijkheden aan te brengen. Dat is iets waar voor men naar een raadsman moet, die er dan het dossier bij heeft en daar op verder kan werken.

Vaak is het trouwens enkel de mensen overhalen om die stap naar een raadsman te zetten wat moet gebeuren.

Of zoals hier mensen er even op wijzen dat er in belgie geen flitsechscheiding bestaat zoals in nederland.

En om overspel te plegen moet je met twee zijn, wie zegt er dat er een ander is bij ??n van de twee in dit koppel. Mensen scheiden tegenwoording vaker om andere reden dan een andere relatie hoor.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#13 , 24 jun 2006 20:56

Sperwer heeft gelijk : het antwoord van Seppe is GEENSZINS terzake !

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#14 , 24 jun 2006 21:13

Wat wel eens gebeurt is dat, met onderling akkoord, ??n van beide echtgenoten ervoor zorgt dat de andere hem of haar kan laten betrappen op overspel.
Zulks komt enkel tot leven wanneer de fictie de realiteit overtreft !

Borniet
Berichten: 135

#15 , 28 jun 2006 08:16

Wat wel eens gebeurt is dat, met onderling akkoord, ??n van beide echtgenoten ervoor zorgt dat de andere hem of haar kan laten betrappen op overspel. Overspel is niet meer strafbaar, maar is wel een zware reden tot echtscheiding op grond van bepaalde feiten. Dan kan een dergelijke echtscheiding vrij snel verlopen.
Lijkt me toch redelijk dom ook, daar de kosten voor de betrapping alleen al hoger liggen dan de totale kost van een EOT, en dan komen er de andere gerechtskosten en dubbele advokaatskosten ook nog eens bij. Dit terwijl een EOT dan toch ook haalbaar moet zijn.
Dit soort trukjes wordt wel uitgehaald om de andere partij de wapens uit de handen te slagen wanneer deze de echtscheidingsprocedure uitzonderlijk lang wil rekken omdat extreem lang te kunnen profiteren van de hoge onderhoudsgelden van de uitspraak in kortgeding, en om langer in de echtelijke woonst te kunnen verblijven.
http://www.v-echtscheiding.be

Terug naar “Echtscheiding”