fiscaal te laste

mariaa
Topic Starter
Berichten: 17

fiscaal te laste

#1 , 25 sep 2016 23:22

Dag beste

Ik heb 2 kinderen die 80 procent van de tijd bij mij wonen. Nu eist de vader dat hij 1 kind ten laste bij hem wil (hij heeft een baby in een nieuwe relatie)
wat zijn voor mij de nadelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2016 11:37

Héél wat. U zal meer belastingen moeten betalen, en in héél wat situaties hebt u gewoon financieel voordeel door 2 kinderen ten laste te hebben ipv 1 (ik denk aan kosten voor kinderopvang, vermindering van de onroerende voorheffing bij 2 kinderen ten laste, etc, etc...).

Als de kinderen 80% van de tijd bij u verblijven, zie ik niet in waarom één van de kinderen ten laste van de vader zou moeten komen. Wat is volgens hem de reden hiervoor? (Buiten dat hij er financieel voordeel uit haalt)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Madeliefje35
Berichten: 161

#3 , 26 sep 2016 12:11

Ik vermoed dat de papa ook alimentatie betaald voor de kinderen.
Hij kan geen alimentatie inbrengen in zijn belastingen voor dat een kind ten laste. Het is of ten last, of alimentatie...

Reclame

mariaa
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 29 sep 2016 10:39

hij vindt dat hij daar recht op heeft als vader. dat en ik denk omdat hij dan 2 kinderen ipv 1 ten laste heeft( ook de nieuwe baby met zijn vriendin)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2016 11:31

hij vindt dat hij daar recht op heeft als vader. dat en ik denk omdat hij dan 2 kinderen ipv 1 ten laste heeft( ook de nieuwe baby met zijn vriendin)
Het is niet omdat hij dit vind, dat het ook zo is. Als de kinderen 80% van de tijd bij u verblijven, is het logisch dat ze bij u ten laste staan. Wat de papa daarvan denkt, is irrelevant. Meld hem gewoon dat de kinderen 80% van de tijd bij u verblijven, en u daarom van mening bent dat u het volste recht hebt dat ze beiden bij u ten laste staan en als hij dit anders ziet, dat hij dan maar de nodige juridische stappen moet ondernemen om dit te laten wijzigen. Hij zal zelf wel beseffen dat hij geen been heeft om op te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fons54
Berichten: 445

#6 , 29 sep 2016 21:17

Of je kunt rond de tafel zitten en alles tot in detail bespreken en uitrekenen....

Voor kinderbijslag geldt de domicilieadres van het kind, een kind fiscaal ten laste nemen staat daar los van.

Jouw ex zou voor zijn nieuwe baby 267 euro kindergeld krijgen ipv 92 euro. Als jullie zijn 'winst' in 2 delen, is het voor beide partijen positief.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2016 09:29

Domicilie kan niet zomaar verzet worden, denk ik (kind verblijft ook 80% van de tijd bij de TS). Moest het nu coöuderschap zijn, was er wel een mogelijkheid geweest om te "schuiven" met het kindergeld.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mariaa
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 18 okt 2016 21:02

het kindergeld gaat op een gezamenlijk rekening nu (staat officieel op mijn naam) en we kunnen daar dus beiden aan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2016 09:59

het kindergeld gaat op een gezamenlijk rekening nu (staat officieel op mijn naam) en we kunnen daar dus beiden aan.
Dit is een mogelijkheid indien jullie je hier beiden kunnen in vinden. Weet wel dat je dit niet hoeft te doen. Als je bijvoorbeeld merkt dat de vader hier geld afhaalt en dit niet gebruikt voor de kinderen, kan je het kinderbijslag fonds perfect vragen om voortaan het kindergeld te storten op een rekening die enkel op jouw naam staat (zolang de kinderen bij jou wonen, tenminste).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mariaa
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 23 okt 2016 18:53

toch niet als er in onze EOT staat dat het op de gezamenlijke rekening gestort moet worden? ik heb er op zich geen probleem mee maar vind het wel lastig dat als ik eens een bonnetje van 2,94 euro vergeet af te geven aan hem ik een hele berg zooi over me heen gestort krijg en het moet terug overschrijven :(

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 okt 2016 09:31

toch niet als er in onze EOT staat dat het op de gezamenlijke rekening gestort moet worden?
Dan inderdaad niet, maar als uw ex daar misbruik van maakt, kan je naar de rechtbank stappen en eisen dat dit geld op een rekening op uw naam terecht komt. Als je een beetje bewijs hebt dat hij er geld afhaalt dat niet voor de kinderen bestemd is, kan je dit vrij makkelijk voor elkaar krijgen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”