Zwanger maar nog getrouwd met vorige man

Vera12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwanger maar nog getrouwd met vorige man

#1 , 30 aug 2016 17:31

Beste,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben Belgische en woon in België ben in 2012 getrouwd in izmir met een Turk.
Ik ben al drie jaar bezig met een Belgische
advocaat en een Turkse. Mijn zogezegde man woont in Turkije,hij heeft nooit in België
gewoond. Mijn advocaat zei me dat het niet lang zou duren om in Turkije te scheiden.
Normaal was het huwelijk hier niet erkend,totdat mijn advocaat de huwelijksakte had aangevraagd,het consulaat heeft dat in juni 2014 doorgestuurd naar mijn gemeente. Normaal ging de scheiding een laatste keer voorkomen in mei en waren we dan gescheiden,maar de rechter besliste dat we niet mochten scheiden,omdat het gezin beschermd moet worden. Er was geen gezin,we hebben nooit samengewoond!
Ondertussen ben ik per ongeluk zwanger geraakt van mijn huidige vriend,maar hij weet niet dat ik nog getrouwd ben,heb dat nooit durven vertellen.
Nu heb ik een andere advocaat genomen in België en hij zegt dat ik hier kan scheiden.
Maar ik moet al in oktober bevallen,dus daarvoor kan dat niet meer.
Ik weet dat het Belgisch recht zegt dat indien getrouwde 300 dagen niet op hetzelfde adres wonen hij niet aanzien word als de juridische vader,we hebben nooit samengewoond.
Maar nu zegt mijn advocaat dat dat niet telt omdat hij Turk is.
Is dat waar?
Kan ik nu echt niets meer doen,zodat mijn vriend zijn kind kan erkennen?
Als die Turkse man nu een papier opmaakt waarop hij zegt dat hij niet de vader is?
Ik heb die man al in 4 jaar niet meer gezien.
Ik ben echt ten einde raad.
Ik zie het leven niet meer zitten als mijn huidige partner dit te weten komt.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2016 14:30

De circulaire van 7 mei 2007 betreffende de wet van 1 juli 2006 tot wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot het vaststellen van de afstamming en de gevolgen ervan (BS van 30 mei 2007) voorziet dat ingeval een akte van geboorte wordt opgemaakt van een kind dat geboren is uit een gehuwde vrouw of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, de ambtenaar van de burgerlijke stand stelselmatig moet nagaan of de moeder en haar echtgenoot nog steeds op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Indien zulks niet het geval is, moet hij nagaan welke termijn verstreken is sedert de inschrijving van de echtgenoten of ex-echtgenoten op verschillende adressen. Behoudens gemeenschappelijke verklaring van de echtgenoten, wordt enkel de afstamming van moederszijde vastgesteld.

Ik zou eerst eens informeren bij het gemeentehuis, dienst burgerlijke stand hoe het zit in uw geval.

Verder denk ik dat uw advocaat wel gelijk heeft in geval er een betwisting zou ontstaan met betrekking tot het vaderschap, of opeising door uw echtgenoot. Art. 62 § 1 WIPR stelt immers:

"De vaststelling en de betwisting van de afstammingsband ten opzichte van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind of, indien de vaststelling het resultaat is van een vrijwillige handeling, bij het verrichten van die handeling."

De 300-dagen regel is dus mogelijk niet van toepassing. Anderzijds is het mogelijk dat de Turkse wetgeving een gelijkaardige bepaling kent.

Verder in art. 62 § 2 wordt wel bepaald: "...In geval van conflict tussen meerdere afstammingen die van rechtswege uit de wet voortvloeien of die voortvloeien uit meerdere erkenningen, regelt, tussen de aangewezen rechtsstelsels, het recht van de Staat waarmee het geval de nauwste banden heeft, het conflict."

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”