verdeling opbrengst huis en gezinslasten

robantwerp
Topic Starter
Berichten: 9

verdeling opbrengst huis en gezinslasten

#1 , 25 mei 2016 14:09

vraagje : gehuwd onder wettelijk stelsel - aankoop huis tijdens huwelijk (toen m'n vrouw nog niet eens werkte)
op eis van de bank lening afgelost via rekening op beider namen waarop mijn loon werd gestort maar in werkelijkheid betaalde ik de hypotheek helemaal alleen af. Toen ze begon te werken zette ze immers haar inkomen niet op deze gemeenschappelijke rekening maar op een eigen rekening. Ze stortte zelfs geen maandelijkse bijdrage.

mijn vrouw zegt nu dat ze recht heeft op de helft van de verkoopopbrengst van het huis (terwijl zij dus 20 jaar niet mee heeft afbetaald maar voor zichzelf zitten sparen). Zogezegd omdat dit huis op ons beider naam staat en de verzorging van de kinderen en het huishouden ook moet vergoed worden. Klopt dit zomaar want zij ontving alleen de kinderbijslag en had toch ook een loon of ziekteuitkering ?

ik dacht dat ieder volgens de wet moet bijdragen in de lasten naar zijn vermogen / inkomen. Ik mocht echter omdat ik meer verdiende en omdat ze vond dat dit de taak van een man is jarenlang naast hypotheek ook alleen haar auto, de belastingen, verzekeringen, electriciteit, water, telefoon, poetshulp betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 mei 2016 14:12

Uw vrouw heeft 100 percent gelijk
Onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten van beiden gemeenschappelijk, eender wie ervoor werkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

robantwerp
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 25 mei 2016 15:10

maar dan moet zij toch ook haar deel / loon / spaartegoeden inbrengen om te verdelen ? Ik las immers dat het dan niet uitmaakt of je je loon op rekening op je eigen naam stort

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 mei 2016 15:15

Dat klopt.
Alles is van jullie beiden. Eender op wiens naam het geld staat.
M.a.w. alles wat over bleef van wat werd verdiend tijdens het huwelijk moet fifty-fifty verdeeld worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

robantwerp
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 25 mei 2016 15:31

begrijp wel niet goed 'alles wat over bleef van wat werd verdiend'
ik heb nu immers enkel het huis maar geen spaargelden, zij spaargelden maar uittreksels hield ze verborgen

volstaat het dan te werken met de belastingaanslagen als bewijs van ieders inkomen (daar ze wellicht ook een (groot) deel van haar gelden heeft proberen te laten verdwijnen bvb. van een belgische rekening naar het buitenland en dan die belgische rekening laten afsluiten ? of kan de bank gevraagd worden ook saldi op haar naam - ook deze van afgesloten rekeningen in het verleden - prijs te geven ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 mei 2016 15:34

Neen alle banktegoeden moeten op tafel worden gelegd.
Cash geld dat "verdwenen" is ligt vanzelfsprekend zeer moeilijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

robantwerp
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 12 aug 2016 17:07

andere vraag nu we voorlopig owv de kinderen samen blijven
ik heb onze gezinswoning de laatste 2 jaar danig gerenoveerd met eigen gelden (zo'n 60000,00 euro)
iedereen is dus blij met de vernieuwde woning
deze gelden komen van schenking familie à mij persoonlijk (via goedkeuring vonnis vrederechter)
kan ik bij latere echtscheiding de gelden van al deze verbouwingen terugvorderen op de verkoopopbrengst ?
ik overweeg immers nog bijkomende werken te laten doen maar wil dan wel bvb. over 5-10 jaar niet alles kwijt zijn of deze gelden met haar moeten delen omdat zij niets in de woning wil steken

eylis
Berichten: 8840

#8 , 12 aug 2016 19:06

Als u deze persoonlijke schenking duidelijk kan documenteren (vonnis vrederechter?) dan denk ik dat bij mogelijke verkoop van de woning deze persoonlijke investering voor u kan afgehouden kan worden uit de verdeling; Maar dan moet u deze renovering ook kunnen bewijzen (facturen)
Maar de bijkomende werken die u nu in het huis zou doen, zullen met "gemeenschappelijke" gelden gerealiseerd worden.Tenzij u kan bewijzen nog over een deel van de schenking te beschikken.

Terug naar “Echtscheiding”