bijzondere kosten

dropke
Topic Starter
Berichten: 87

bijzondere kosten

#1 , 09 sep 2008 15:22

ik heb vandaag een mail ontvangen van de school waar B volgend jaar naartoe zou willen gaan. in die mail staat wat het me gaat kosten : 1100 euro plus boeken, kledij en messenset.
mijn ex betaalt alli, 100 euro per kids, kindergeld komt bij mij terecht.


voor al de kosten draai ik op. dit al zeven jaar. nu heb ik daar nooit problemen mee gehad, al borrelt het soms dat m'n ex wel mee zou mogen betalen voor de schoolkosten, 't zijn tenslotte ook zijn kids, maar goed.

nu als ik deze kosten zie , is het slikken, tenslotte zijn hier vier kinderen , waarvan er volgend jaar drie in het middelbaar zitten.

over de bijzondere kosten is er niks geregeld in het vonnis.

ik weet dat ik dit kan laten regelen via het vredegerecht, maar voor dat ik een oorlog start, want dit is het als ik aan ex z'n portomonnee raak, wil ik toch wel weten of het kans maakt...

voor degenen die denken dat ik m'n ex wel leegroven, nee dat is absoluut niet de bedoeling, is het is gewoon de bedoeling dat ik m'n kinderen een opleiding kan geven die ze nodig hebben om later goed te kunnen draaien in onze maatschappij... en dit geld is zeker niet voor mij bestemd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kate.ahn
Berichten: 11

#2 , 10 sep 2008 08:25

Dit is nu eigenlijk een beetje hetzelfde probleem waar mijn partner en zijn ex mee kampen. Zij krijgt kindergeld en kinderen ten laste (dat levert op het einde van de maand toch ook meer op bij je loon). Vroeger waren de kinderen bij mijn partner ten laste en toen verdiende hij 400 euro meer. Kindergeld voor drie kinderen is toch al rap 500 euro, dus dwz dat ze maandelijks toch zeker zo'n 800 euro beschikbaar heeft enkel en alleen voor de kinderen.
Kan je daar dan niet je onkosten van betalen en dan bedoel ik de gewone onkosten. Idd de buitengewone overschrijdende onkosten moeten gedeeld worden en normaal is dat standaard in een EOT. Meestal gaat dat over kosten die gemaakt worden na het middelbaar (dus bij hogere studies) of over speciaal materiaal die nodig zijn voor bepaalde studies. (bv. slager, kok, enz...)
Moeders die de kinderen ten laste hebben en kindergeld krijgen, vergeten soms hoe moeilijk het is voor de vader. Moeder kan over een som geld beschikken, waar ze mee kan doen wat ze wil. Uitstapjes, extraatjes, mooie kleertjes kopen, beslissingen nemen (want zij betaalt toch), allemaal geen probleem. Papa moet het allemaal van zijn eigen loon ophoesten.
Voorstel van papa: alles op een kindrekening: indien er tekorten zijn, dan kan zowel vader als moeder een som geld bijstorten. Maar nee, dat wil ze niet, want dan kan ze niet meer doen met het geld wat ze wil.
Het mes snijt van twee kanten...

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#3 , 10 sep 2008 09:22

In plaats van naar de rechtbank te stappen kan je ook de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken. Die gaat vanuit de bezorgdheden en wensen van beide ouders samen met jullie op zoek naar een oplossing waar iedereen zich kan in vinden.

Adressen van bemiddelaars zijn te vinden via
www.juridat.be/bemiddeling
www.forumbemiddeling.be
www.bemiddelingvzw.be

Reclame

dropke
Topic Starter
Berichten: 87

#4 , 10 sep 2008 11:10

ja kathe, maar hier is het wel zo dat het een klassieke regeling is. de kinderen gaan dus een weekend op de twee naar hun papa. moest het zo zijn dat het week week is , vind ik het maar logisch dat alles fifty fifty is.
ik heb een keer uitgerekend, ik heb tien euro per dag per kind. oh veel, zal je zeggen, maar van die tien euro moet je dan ook wel alles doen he, eten, kleren , schoenen, schoolgerief, electriciteit, water, ... ga zo maar door..
maar ik snap je wel hoor; ook even niet vergeten dat alli voor de betalende fiscaal aftrekbaar is he.


@bemiddelaar: ja inderdaad een bemiddelaar is misschien wel een oplossing. alleen de vraag even, stel dat je via een bemiddelaar alles op papier kan zetten, moet dit dan ook naar de rechtbank gelijk een eot moet? of kan dat dan zo zondermeer? wordt het dan ook gevolgd?
want gelijk nu komt het kindergeld rechtstreeks naar mij toe, het alli gaat via loonbeslag, omdat ex vertikte dat te betalen. het kindergeld kwam eerst bij hem, en hij moest het dan doorstorten naar mij, maar dat was ook een heel gedoe zenne. sinds het vonnis is dat dan wel anders.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#5 , 10 sep 2008 21:25

Als de overeenkomst werd opgemaakt door een erkend bemiddelaar in familiezaken kan de nieuwe kostenregeling via een procedure minnelijke schikking bij de vrederechter gehomologeerd worden. Hierdoor zijn de gemaakte afspraken afdwingbaar. Deze procedure kost geen geld en er zijn geen advocaten voor nodig.

Als de overeenkomst ook afspraken inzake de gezags- of verblijfsregeling bevat, dient het ter homologatie voorgelegd te worden aan de jeugdrechter. Opnieuw zijn er hiervoor geen advocaten nodig, maar er zijn hier wel kosten, nl. 52 euro.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 13 sep 2008 11:27

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan het bedrag berekenen met de methode RENARD.Zie daartoe http://www.houvast.be/statpags/alimentatie_127_def.pdf .Deze methode bindt evenwel de rechter niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”