hoe kan ik het vonnis laten wegvallen?

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

hoe kan ik het vonnis laten wegvallen?

#1 , 25 nov 2015 18:18

hoi,

Ik heb een vonnis samen met de ouders van de papa van ons kindje.

Ik wil daar vannaf!

als mijn zoontje naar een verjaardags feestje moet dan mag hij niet als hij daar is. Ik heb hem zijn vorig feestje, dat voor zichzelf wa, hem thuis gehouden van het school omdat ze niet wilden wisselen van dag en ik hem jiet van school kan halen want de school is in fout als ik hem meeneem.... Ze hebben daarop een klacht ingedient ( op de verjaardag van hun eigen kleinkind).

Nu is het vandaag een soort drie koningen in ons dorpje en heeft hij gisteren met de opa gebeld met de vraag of hij een uurtje vroeger naar huis mag zodat hij ook in het dorp kon gaan zingen. de Opa zegt hierop dat hij daar niet op kan antwoorden. Dus vroeg ik het nog eens per bericht, daar kreeg ik geen antwoord op... Nu hij is nog steeds niet thuis dus dat uurtje groeger slaan ze ook zomaar in de wind.

Kan ik hier wat mee? Wat moet ik meer verzamelen?

De rechter heeft mij een jaar geleden verteld dat de ouders voorrang hebben op de grootouders maar hoe kan dat als ik hem normaal niet van school mag halen? Hoe kan ik dan voorgaan? Ik kan hem toch moeilijk steeds van school houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 25 nov 2015 18:46

Ouders hebben inderdaad voorrang op grootouders, maar als ik je bericht lees zie ik niets staan over de andere ouder. Dus het lijkt mij - uit jouw uitleg - dat er een verblijfsregeling is tussen jou en de grootouders. Jullie moeten ofwel iets overeenkomen ofwel je aan het vonnis houden. Je kan altijd iets overeenkomen en het zelfs laten bekrachtigen door de rechtbank, maar daarvoor zullen jullie eerst moeten (kunnen) praten. Heb je al geprobeerd van hierover een gesprek aan te gaan met de gootouders? Eventueel met begeleiding?

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#3 , 25 nov 2015 20:08

De andere ouder is bijna 2 jaar weggeweest dus ons kindje niet komen halen en daardoor is er een vonnis. Ze zagen hun kleinkind niet meer daardoor. Echter is de papa nu ongeveer een jaar terug en zien ze onze zoon ook via hem als ze op bezoek gaan. Dus het vonnis is er gekomen omdat de papa er niet was maar hij is nu terug en de rechter heeft toen we rond tafel zaten met de papa, die wou niet dat hij nog tijd moest afgeven aan zijn ouders( die het recht hebben de 1st zaterdag bij hem en 2 woensdagen bij mij). Toen zei de rechter dat wij steeds voorgaan, ook zei ze dat de papa moet zorgen voor contact en niet ik!. Nu zijn de plooien daar gladgestreken en is hier de dikke miserie begonnen...

Ik heb al 10000000000000 keer proberen te praten maar ze zijn niet voor rede vatbaar. Hun hiuden zich aan de letters in het vonnis. Maar het kan toch niet altijd ten koste van het kind?

Neen we zijn niet gaan bemiddelen en het spijt me om dit te zeggen maar dat wil ik ook niet. Ik ben al jaren het dom lief kalf en ik kom er geen stap mee verder. Ik heb er genoeg van! Ik denk toch dat hij mijn zoon is en als de papa het vonnis volgens hen niet moet naleven omdat hij anders minder tijd heeft waarom moet ik dat dan nog?

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 25 nov 2015 20:24

Ik begrijp de frustratie. Maar het lijkt mij dat een gesprek de enige oplossing is om iets te bereiken. Het belang van het kind staat voorop en dat is voor jou ook duidelijk. Je geeft aan dat een gesprek niet mogelijk is omdat je dit al zoveel malen zelf geprobeerd hebt. Misschien is familiale bemiddeling een oplossing? Als jij dit wilt en de grootouders willen niet meewerken kan je voorstellen aan een advocaat van dit te pleiten voor de rechtbank. Misschien hebben anderen een alternatieve oplossing...

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#5 , 25 nov 2015 20:36

Effe voor alle duidelijkheid, ik ben heel Bang van die mensen! Ze kunnen enkel roepen en dat is nog maar zacht uitgedrukt.

Ik wil echt van dat vonnis af, ik hoor hier dat onze zoon thuis komt met de boodschap dat opa heel de dag in zijn oor fluisterd dat ik slecht ben, dat ik lieg, dat ik stout ben. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen dan ik nu voor hem zorg. Ik ben echt de wanhoop nabij. Ik houd dit niet meer.

Nogmaals ik doe alles voor mijn kindje, ik wil dat hij een normaal mogelijk leven leid. Ik ben mijn ouderschapsverlof aan het opnemen in 4/, elke woensdag ben ik vrij maar ik heb er maar de helft wat aan...

eylis
Berichten: 8840

#6 , 25 nov 2015 20:56

Even samenvatten: er is een vonnis over omgangsrecht voor de grootouders van je zoontje (de ouders van de pappa dus) Soms zou je daar willen van afwijken voor de persoonlijke agenda van je zoontje, maar de grootouders hebben daar blijkbaar geen oren naar. Er proberen over te praten lukt niet. Dus wordt aan bemiddeling gedacht. Maar ook daar moeten beide partijen zin in hebben. dus stelt Wilfried voor dat je een advocaat neemt om bemiddeling te bepleiten voor de rechtbank. Het spijt me maar dat is een zeer eigenaardig voorstel dat niet kan werken. Immers: konkreet betekent dat je de zaak van het grootoudersomgangsrecht terug voor de rechtbank moet brengen. Het is niet het omgangsrecht zelf dat je wil contesteren, maar enkel dat het mogelijk moet kunnen zijn dat je de agenda kan veranderen wanneer je het nodig acht. Ten eerste gaat de rechter dat niet leuk vinden. Je stelt immers zijn vonnis die hij in alle sereniteit heeft trachten te nemen in vraag. Dan vragen of je advocaat bemiddeling wil bepleiten is zoveel als zeggen: beste rechter, u heeft een vonnis geveld en nu wil ik dat u ons verplicht om via een bemiddelaar dit vonnis aanpasbaar te maken aan deze en gene agenda. Het spijt me pearltjes, maar dit voorstel kost ten eerste weer geld (advocaat betalen, zaak aanvatten voor de rechtbank en dan bemiddeling betalen voor een ongewis resultaat. Dat wordt een duur prijskaartje.
Mijn voorstel: het moet zeker en vast wel eens voorvallen dat de grootouders hun zoontje ook op een bepaald moment willen zien en dat dan niet kunnen volgens het vonnis: maak er gewoon een deal van. zij willen op X datum hun kleinzoon zien? Dat kan, als jij op Y datum (binnen hun tijd dus) tijd krijgt met je zoontje. voor wat hoort wat. Zo zitten mensen in elkaar. En zo komen ze wél over de brug. Probeer dus te weten te komen op welke dat ze vreselijk graag hin oogappel willen zien en onderhandel dan :-) Niet vergeten zo'n uitzonderingen even op papier/mail te zetten waarop je een bevestiging krijgt. Succes!!

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 25 nov 2015 22:03

Eylis daar ben ik het mee eens.

Met de bijgehouden berichten voor die kleine wijzigingen ...deze bijhouden
Mocht het teveel malen per jaar zijn ( vraag en weigeringen) effectief naar een nieuw vonnis gaan.
Ik vermoed dat de andere ouder nu wel in vonnis vermeld is of is dat wel zo?

Wat staat er exact in het vonnis wat omgangsregeling vader / moeder en grootouders betreft - wie halen en brengen...

@ Wilfried.

Het lijkt me geen goed idee om via advocaat bemiddeling te vragen ... ik zie dat wel zitten op vrijwillige basis tussen de vader en moeder die andere regeling willen met grootouders - wanneer die werkelijk zo recalcitrant zijn tgo beide ouders of moeder -- mails opgenomen gesprekken kan men dat gebruiken voor familierechtbank om een aanpassing te bekomen door ouders -- het iets soepeler laten lopen om beter de leefwereld van het kind te kunnen volgen.
Heeft geen zin bemiddelaar te vragen aan RB ... daar ineens de wijziging vragen best als het kan samen met vader.

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#8 , 25 nov 2015 22:39

Er staat in dat de grootouders het recht hebben op de 1ste zaterdag de 2de en 4de woensdag. Hun halen op woensdag kindje van school en brengen hem om half 7 terug. Ze zijn met pensioen en hebben dus geen andere favoriete dagen om te wisselen natuurlijk.dit vonnis is voor de beide ouders uitgesproken in 1 vonnis.

Vader gaat nooit aan mijn kant staan. Hij leeft het vonnis met zijn ouders zoiezo niet na. Hun leggen daar ook geen klacht voor neer omdat het hun zoon is natuurlijk. Hij heeft geen last dus zal mij daar ook nooit in helpen.

Ik heb wel een opname waar kind zegt dat hij niet mee wil...

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#9 , 25 nov 2015 22:41

Er staat in dat de grootouders het recht hebben op de 1ste zaterdag de 2de en 4de woensdag. Hun halen op woensdag kindje van school en brengen hem om half 7 terug. Ze zijn met pensioen en hebben dus geen andere favoriete dagen om te wisselen natuurlijk.dit vonnis is voor de beide ouders uitgesproken in 1 vonnis.

Vader gaat nooit aan mijn kant staan. Hij leeft het vonnis met zijn ouders zoiezo niet na. Hun leggen daar ook geen klacht voor neer omdat het hun zoon is natuurlijk. Hij heeft geen last dus zal mij daar ook nooit in helpen.

Ik heb wel een opname waar kind zegt dat hij niet mee wil...

Ik heb al deze berichten nog.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 25 nov 2015 22:49

Hoe is de verdeling tussen u en vader?

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#11 , 25 nov 2015 22:51

Vader heeft het 1st en 3de weekend.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 25 nov 2015 23:00

Is er een vraag van vader voor eens bv een ander WE?
Hoe zijn de vakanties geregeld.... want zo'n vonnis wil dus zeggen dat u nooit 14 dagen met vakantie kan met uw zoon.

Dat alleen is al een reden om vonnis te laten aanvullen.
Betaald vader alimentatie en bijzondere kosten?

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#13 , 25 nov 2015 23:04

Even ter verduidelijking, het verhaal van vader staat hier op het forum "ben over de schreef gegaan".

Ik heb sinds vorig jaar op papier dat de regeling niet doorloopt in mijn vakantie, omdat ik anders idd niet op vakantie kan. Hun advocaat had dat blijkbaar zonder medeweten van hun op papier gezet met de mijne...

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#14 , 12 jun 2016 23:47

Dit vonnis is in hoger beroep teniet verklaard. Ze moeten voortaan de tijd bij de papa gaan haken. Niet meer bij mij.

De rechter oordeelde dat het kind niet op de eerste plaats kwam, doordat hij niet naar kinderfeesten en zijn sport training mag gaan als hij naar hun toe moet. Geen uurtje vroeger naar huis of niets. Ze wilden niet van dag wisselen zodat ze hem niet hinderden. Ze wilden niet in bemiddeling gaan want dat vinden ze niet de moeite waard...

Ze hebben hem een paar keer goed op zijn teen gaan staan. Wat ik ook had verwacht. Ik heb niet voor niets deze zware stap gezet. Want eerlijk is eerlijk het zijn zijn grootouders en ik vind dit heel jammer maar voor mijn kindje kon ik niet anders. Er moest een eind aan komen en ik ben blij dat de rechter het met me eens is.

Terug naar “Echtscheiding”