Regeling via Notaris?

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#31 , 11 aug 2008 14:16

Misschien is onverdeeldheid in jullie situatie een oplossing. Jullie blijven beiden eigenaar van de woning en dit voor een termijn van maximum 5 jaar. Deze termijn kan verlengd worden, maar enkel als beiden hiermee akkoord gaan. Een bemiddelaar in familiezaken kan jullie helpen om hieromtrent meer informatie te geven en jullie begeleiden om zo tot concrete afspraken te komen op maat van jullie concrete situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
binneke
Berichten: 14

#32 , 13 aug 2008 11:36

Aan de bemiddelaar heb ik een vraagje, een huis dat men in onverdeeldheid laat met telkens een verlenging van vijf jaar is daar een notarisakte voor nodig of niet?
Mijn echtgenoot en ik willen een EOT en hebben reeds zelf een goederen en huisovereenkomst opgesteld waarin alles beschreven staat over de onverdeeldheid van het huis, onderhoudsgeld, verdeling bezittingen etc.. zonder hulp van een bemiddelaar of notaris.
Is dat voldoende of is er toch nog een akte van de notaris nodig en wat kost zo'n akte?

Alvast bedankt voor uw respons

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#33 , 13 aug 2008 12:14

De meeste rechtbanken eisen een notarisakte waarin de onverdeeldheid beschreven staat of zal beschreven worden.

Je kan er voor kiezen om in de EOT te vermelden dat jullie notaris x zullen aanspreken om de afspraken inzake de onverdeeldheid in een notariële akte te noteren nadat de echtscheiding definitief is geworden. Op die manier betaal je enkel de kosten verbonden aan de notariële akte voor de onverdeeldheid en niet voor de EOT.
Anderzijds kan je er ook voor kiezen om de EOT met vermelding van de onverdeeldheid te laten opmaken door de notaris alvorens naar de rechtbank te stappen, want sommige rechtbanken eisen een bewijs van overschrijving van de onverdeeldheid in het hypotheekkantoor als bijlage van het EOT-verzoekschrift.

Een plaatselijke notaris of bemiddelaar kan je vertellen wat de verwachtingen zijn bij de rechtbanken in jouw buurt.

Een notariële akte waarin de onverdeeldheid is beschreven biedt voordelen, nl. als A of B een persoonlijke schuld heeft, dan beschermt een notarisakte (met een afspraak over de termijn van onverdeeldheid) NIET tegen beslag. Een persoonlijke schuldeiser kan beslag leggen op de onverdeelde helft van het huis om één van beiden ertoe te verplichten zijn persoonlijke schuld aan de schuldeiser te betalen. De schuldeiser kan – ook tijdens de termijn van onverdeeldheid – beslag leggen. MAAR een notarisakte beschermt WEL tijdelijk tegen gedwongen verkoop op verzoek van een persoonlijke schuldeiser. Een persoonlijke schuldeiser die tijdens een lopende termijn van onverdeeldheid beslag heeft gelegd, kan het huis pas na het verstrijken van deze termijn gedwongen doen verkopen. De akte beschermt jullie maximum 5 jaar tegen een gedwongen verkoop. De overeenkomst om in onverdeeldheid te blijven is enkel voor de lopende termijn afdwingbaar. Een verlenging van de termijn is enkel mogelijk als de notarisakte werd verlengd (overgeschreven in het hypotheekkantoor) voordat de schuldeiser beslag heeft gelegd.

Als jullie een gemeenschappelijke schuld hebben, dan beschermt een notarisakte NIET tegen beslag NOCH tegen verkoop. Een gemeenschappelijke schuldeiser kan op het huis beslag leggen en het huis onmiddellijk gedwongen doen verkopen, zelfs al is de overeengekomen termijn van onverdeeldheid nog niet verstreken.

Reclame

binneke
Berichten: 14

#34 , 13 aug 2008 18:22

Hartelijk bedankt voor uw verhelderend antwoord, we laten dus best een huisakte maken bij de notaris op voorhand, de huis en inboedel overeenkomst hebben we reeds zelf schriftelijk vastgelegd.

Met vriendelijke groeten,

Binneke

zilver
Topic Starter
Berichten: 9

#35 , 15 aug 2008 01:26

Even een stand van zaken,


Na de eerste ontmoeting bij de notaris zijn er een deel zaken bespreekbaarder geworden en een deel zaken stonden we lijnrecht tegen elkaar

Alimentatie: 3 x 250 euro was aanvaardbaar
maar de notaris zei dat hij ervoor pleite om dit aanpasbaar te maken in leeftijd van de kinderen, niet via de index. Dus op basis van schooljaren. Lager onderwijs is minder kostelijk dan middelbaar en hoger is helemaal duur...

Onderhoudsgeld: 750 euro voor de 2 jaren studie en een jaar werk zoeken. Daarna terug naar een veel minder (niet bepaald) bedrag.

Co-ouderschap: weekends en helft van de vakanties (theorie want ik heb geen slaapplaats voor mijn 3 kinderen, maar dit moet erin want het kan best dat dit in de toekomst verandert)

Financieel: de liquide middelen worden gelijk verdeeld, maar ik weiger om mijn gespaarde gelden van mijn pensioenspaarplan verbeurt te verklaren.

Auto: elk ons wrak

Schulden: geen

Levensverzekeringen / polissen: geen

Het huis en inboedel: zij wou alles, of ten minste mijn deel op naam van de kinderen.
Ik gaf het voorstel dat ze mag blijven wonen en de inboedel behouden tot ze zelf wenst te verkopen.
Notaris zei dat dit niet kon, want dat het door een advocaat herroepbaar was en dus geen zekerheid verstrekte dat ik nooit zou verkopen

Hieruit kwam een nieuw voorstel dat mijn vrouw het huis krijgt (op haar naam) maar dat ze mij moet uitkopen op de moment dat ze dit financieel aan kan. (dit kan door verkoop van gronden na een erfenis) Maximum termijn wordt vastgelegd. Het bedrag zou bepaald worden na een schatting van het huis, maar daar ben ik dan redelijk in geweest en heb haar gezegd dat de helft van de aankoopwaarde voldoende is.
Dit voorstel is nu aan het rijpen...

we vertrekken een week op vakantie om daar samen met de kinderen open kaart te spelen en een voorstel uit te werken waar we volgende week mee naar de notaris kunnen trekken.

rambina
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#36 , 15 aug 2008 10:14

Ik heb hier genoeg over gezegd..

Ook dit blijft een slecht voorstel, maar het is jouw leven. Tis niet dat we je niet voldoende raad hebben gegeven...

Nu lijkt dit voor jou het beste, ik hoop dat je ook zo eerlijk bent om ons te laten weten hoe de zaken over een jaar of 2 jaar zullen staan..

Ik wens je veel succes maar weet nu al dat dit niet goed gaat aflopen, al hoop ik van harte dat jij er vrede mee kunt vinden, nu en in de toekomst..
justice will be done

MDM74
Berichten: 18

#37 , 17 aug 2008 13:49

Wat ik niet begrijp..... allimentatie moet toch niet betaald worden in geval van co-ouderschap?? Of heb ik het nu mis??

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#38 , 17 aug 2008 14:13

u hebt het mis... Het is geen automatisme dat er bij verblijfsco-ouderschap geen onderhoudsgeld wordt betaald. Het is in veel situaties zelfs fiscaal voordeliger om wel onderhoudsgeld te betalen door 1 ouder en de andere ouder heeft de kinderen dan fiscaal ten laste. En dus niet te kiezen voor de verdeling van het belastingsvoordeel.

De situatie van zilver beschrijft echter het gezagsco-ouderschap met hoofdverblijf bij moeder en in dat geval is het logisch dat er onderhoudsgeld wordt betaald.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#39 , 17 aug 2008 20:40

Wat ik niet begrijp..... allimentatie moet toch niet betaald worden in geval van co-ouderschap?? Of heb ik het nu mis??
Zoals heel vaak wordt co-ouderschap verkeerd geïnterpreteerd.
Er is een duidelijk verschil tussen co-ouderschap - zijnde dat beide ouder evenveel te zeggen hebben over de kinderen - en bi-locatie - waarbij de kinderen evenveel bij beide ouders verblijven.

MDM74
Berichten: 18

#40 , 17 aug 2008 23:24

Aaaah ok, bedankt voor de uitleg ;)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#41 , 22 aug 2008 09:58

Na de eerste ontmoeting bij de notaris zijn er een deel zaken bespreekbaarder geworden en een deel zaken stonden we lijnrecht tegen elkaar

Onderhoudsgeld: 750 euro voor de 2 jaren studie en een jaar werk zoeken. Daarna terug naar een veel minder (niet bepaald) bedrag.

Co-ouderschap: weekends en helft van de vakanties (theorie want ik heb geen slaapplaats voor mijn 3 kinderen, maar dit moet erin want het kan best dat dit in de toekomst verandert)

Financieel: de liquide middelen worden gelijk verdeeld, maar ik weiger om mijn gespaarde gelden van mijn pensioenspaarplan verbeurt te verklaren.
Het is makkelijker om iemand te verleiden dan om van de verleide af te geraken.

Terug naar “Echtscheiding”