Wat nu?

duma
Berichten: 2871

Re: Wat nu?

#16 , 28 aug 2015 11:05

Als je dus weet dat je ex niet op haar officiële adres verblijft, laat je haar daar dagvaarden en heb je kans op in verstek veroordeling. Als je het naar
Smerig misschien, maar boontje ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#17 , 01 sep 2015 13:45

(ze zal haar Belgisch adres al dan niet frauduleus behouden om in Belgie toch hier en daar nog te kunnen profiteren...).
Melden aan de politie. Met domiciliefraude wordt in België tegenwoordig niet meer gelachen... Plus, mocht het tot een rechtzaak komen kan dit als verzwarende omstandigheid beschouwd worden.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#18 , 01 sep 2015 14:09

Vandaag bevestiging gekregen van de school dat de kinderen niet ingeschreven zijn in het schooljaar 2015 - 2016.
Eerste AS wordt straks verstuurd met de vraag naar een inschrijvingsbewijs.

Ook de werkgever van mijn ex partner bevestigt dat ze van de kaart verdwenen is.


Ik wil dit zo correct mogelijk spelen, hebben jullie nog tips?

Wanneer zou ik de procedure bij de Familierechtbank opstarten?

Reclame

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#19 , 03 sep 2015 10:40

U vraagt aan de school op 1 september of de kinderen daar aanwezig zijn. Indien wel: kan je niks doen. Indien niet of geen antwoord: Gezien de jongste kinderen nog schoolplichtig zijn, stuurt u een aangetekende brief naar het officiële (Belgische) adres. Daarin vraagt u het bewijs van inschrijving in de school.

Komt de aangetekende brief ongeopend terug, dan stuurt u een tweede aangetekende zending naar dat adres, waarin u meldt dat u het betaling van alimentatiegeld stopt tot op het moment dat u een dergelijk bewijs krijgt, waarbij u wel het geld langs de kant houdt. Mogelijks meldt u best aan de politie dat de personen dan waarschijnlijk ook niet meer op dat adres verblijven, zodat deze ambtshalve afgeschreven kunnen worden. U start direct ook een procedure bij de rechtbank om de alimentatie te herzien.

Uit beleefdheid zou ik dan wel nog aan de kinderen via mail laten weten dat u het alimentatiegeld stopt, omdat u van de mama geen correcte informatie krijgt over het studieverloop en gezien haar vorige valse verklaringen enkel nog rekening kan houden met officiële attesten. Op die manier toont u de goede wil tegenover de kinderen, wat in deze nog altijd het belangrijkste is.

AS is al teruggekomen, geadresseerde woont niet op het adres.
Wat nu? Nog een AS sturen ??

Tegenpartij heeft een advocaat.

De informatie die ik tot nu toe bevestigd heb is dus dat mijn kinderen niet meer op het adres wonen die ik weet (heb geen brief ontvangen van een nieuw gemeente ter info dat ze verhuisd zijn) en dat de kinderen niet ingeschreven zijn in hun school van vorig jaar (schrijftelijke bevestiging van de school zelf).

Zou ik meteen een procedure opstarten bij de familierechtbank?
Hoe?

duma
Berichten: 2871

#20 , 03 sep 2015 11:47

AS ongeopend bewaren!
Ik neem aan dat dat het AS was waarin u om info vroeg?

Stuur dan inderdaad nog dat tweede AS waarin u meldt wat u gaat doen en dat, indien u geen reactie krijgt u .... (zie vroeger in topic)

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#21 , 03 sep 2015 13:12

Tweede AS zal morgen vertrekken.

Als ik één maand geen alimentatie betaal, zal ik ongetwijfeld al een mail ontvangen van advocaat van ex. Hoe ga ik hiermee best om? (negeren, uitleg vragen aan advocaat...?)

Ik ga morgen ook naar de rechtbank een brief schrijven, kan iemand mij daarbij helpen of wat richtlijnen geven? Bij de griffie hebben ze gezegd dat ik het verzoek volgens artikel 662 moet indienen :idea: De zaak ging al een voorkomen (ging toen over de omgangsregeling), maar de datum was niet goed voor de tegenpartij (begin 2014 nog...) en de zaak is dus op de slaaplijst gezet. Bij de griffie zeiden ze dat ik per brief een nieuwe datum moet aanvragen. Of zou ik een totaal nieuw verzoek indienen???

duma
Berichten: 2871

#22 , 03 sep 2015 13:37

Nadat je de tweede AS verstuurt, waarin je haar bv 2 weken de tijd heeft, stap je na die 2 weken zélf naar de rechtbank. Je laat het dus niet zover komen en je zorgt dat je zélf het initiatief neemt en ook doet wat je in je AS zegt. Laar de zaken vooruit gaan.
Best een nieuw verzoek.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 03 sep 2015 13:56

Art. 662. De zaak wordt ambtshalve en zonder kosten op de rol gebracht van de rechter naar wie zij verwezen is.
De partijen worden op verzoek van een van hen door de griffier bij gerechtsbrief opgeroepen om te verschijnen op de plaats, de dag en het uur van de zitting waarop de zaak zal voorkomen. Bij deze oproeping wordt een afschrift van de beslissing van verwijzing gevoegd. De griffier meldt zulks op dezelfde wijze aan de advocaten van de partijen bij gewone brief.
Het geding wordt voortgezet in de staat waarin het zich laatstelijk bevond.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#24 , 03 sep 2015 14:12

Dank je JPV.

Misschien moet ik maar een advocaat inschakelen om zeker geen fouten te maken.

Nog een paar vragen:

Zeg ik eerlijk dat ik weet dat ex en kinderen in het buitenland zijn of zeg ik hierover niets? (alleen dat er geen respons komt op mijn AS...enz)
Leg ik best een klacht neer bij de politie wegens kinderontvoering?
Kan ik mails van de advocaat ex negeren? (ik zal na een maand niet betalen alimentatie ongetwijfeld een mail krijgen...)
Zou ik de kinderen laten seinen?
Kan ik iets beginnen tegen ex wegens niet naleven vonnis? (co-ouderschap wordt volledig genegeerd)

bedankt,
Emiel

duma
Berichten: 2871

#25 , 03 sep 2015 15:35

U kan eerlijk vermelden dat u dat 'gehoord' heeft en gezien het uitblijven van een reactie u vermoed dat dit inderdaad is, maar dat u van uw ex geen informatie heeft gekregen omtrent de nieuwe verblijfplaats.
U stuurt de mails van die advocaat door naar uw advocaat, want ja: ik zou een advocaat nemen.
Ivm kindontovering, zoals reeds eerder gezegd Lees hier http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... uitenland/
Dat zal dus niets uithalen. En wat zou u ermee willen bereiken?

Voor co-ouderschap: dat kan u uiteraard, maar ik denk dat u vooral moet denken aan hetgeen u wil bereiken en u daar in de eerste plaats of focussen.

Bespreek dit met uw advocaat.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#26 , 04 sep 2015 14:19

U kan eerlijk vermelden dat u dat 'gehoord' heeft en gezien het uitblijven van een reactie u vermoed dat dit inderdaad is, maar dat u van uw ex geen informatie heeft gekregen omtrent de nieuwe verblijfplaats.
U stuurt de mails van die advocaat door naar uw advocaat, want ja: ik zou een advocaat nemen.
Ivm kindontovering, zoals reeds eerder gezegd Lees hier http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... uitenland/
Dat zal dus niets uithalen. En wat zou u ermee willen bereiken?

Voor co-ouderschap: dat kan u uiteraard, maar ik denk dat u vooral moet denken aan hetgeen u wil bereiken en u daar in de eerste plaats of focussen.

Bespreek dit met uw advocaat.

Duma, het is niet mijn bedoeling om te procederen om te procederen of een schadevergoeding te vragen voor wat dan nog. Alleen om dingen aan te kaarten waarin mijn ex in de fout gaat. Tot nu toe heeft ze alles en iedereen kunnen overtuigen met haar verhaal van in de steek gelaten vrouwtje die op straat moest slapen (kreeg op deze manier van alle instanties hulp), terwijl ze nu de grote madam uithangt in het buitenland (bewijzen genoeg op social media).

Met de klacht ivm kinderontvoering zou ik misschien kunnen aantonen dat ze in de fout is gegaan, ik weet dat ik daarmee mijn kinderen niet terug naar België breng en het is ook niet mijn doel op zich.

Ik weet met zekerheid dat kinderen ingeschreven staan in een buitenlandse school en dat ze dus daar verblijven. Info komt van mijn ex.

Gezien de AS teruggekomen is met de melding dat ex niet meer op dat adres woont, heb ik de woonattesten van mijn kinderen opgevraagd, maar krijg ze niet van de gemeente.

Bij welke rechtbank dien ik dan een verzoek in?

duma
Berichten: 2871

#27 , 04 sep 2015 14:43

Als dat uw doel is, kan u inderdaad een klacht neerleggen ivm kinderontvoering.
Zolang u maar niet de hoop heeft dat daar al te veel gevolg aan gegeven wordt voor kinderen van die leeftijd.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#28 , 08 sep 2015 11:36

Nadat mijn eerste AS teruggekomen is wegens 'woont niet meer op dat adres', heb ik de woonattesten van mijn kinderen opgevraagd, blijkt dat ze een paar maanden geleden verhuisd zijn, ik werd hierover niet geïnformeerd door de gemeente...Ex laat mij al helemaal niets weten...

Ik sta op punt om mijn tweede AS te sturen, met de melding dat ik geen alimentatie meer ga betalen tot ik de inschrijvingsbewijs van de kinderen krijg. AS zal zeker niet opgehaald worden gezien mijn ex met de kinderen in het buitenland verblijft.

1. Bij de eerste niet betaling zal ik mails ontvangen via advocaat van ex. Kan ik deze mails gewoon negeren? Of vraag ik eerst aan de adocaat om mij via de gewone post te contacteren? (dit omdat ik nooit deftige info krijg via de advocaat, maar ik moet precies altijd springen als hij maar één mail stuurt...)

2. Wat als mijn ex DAVO inschakelt? Het zou niet de eerste keer zijn....Ben ik dan 'veilig' met het sturen van de AS?

3.Is het realistisch om een afschaffing van alimentatie voor minderjarige kinderen te bekomen bij verstek ex partner? Op basis van geen info over hun verblijfsadres, contactgegeven, schoolsituatie...enz.?


Ik wil de procedure bij de familierechtbank pas opstarten als er effectief een kans is...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 08 sep 2015 12:49

1. U negeert de mails niet, maar geeft aan dat u de alimentatie op een aparte rekening hebt gestort (doe dit dan ook), in afwachting van een herziening van de alimentatie (u dient hiervoor dan ook direct bij het niet-betalen-aan-haar zo'n procedure voor de rechtbank te starten). Best dus ervoor zorgen dat je dat zelfs enkele dagen eerder opstart, zodat je direct een bewijs van dit opstarten aan de advocaat kan opsturen.

2. Met de procedure van hierboven in combinatie met de voorgaande bewijzen: ja (al is het altijd aan een rechter om te oordelen). Met enkel de AS: nee.

3. Dat hangt af van de rechter.

Het belangrijkste is dat je bij elke stap redelijk blijft. Zomaar nu laten weten dat je niet meer verder betaalt, terwijl een vonnis nog altijd bepaalt dat je moet betalen, kan niet. Elke redelijke wijze om contact te nemen met je partner via officiele manier (AS) om info over je kinderen te bekomen én die dan niet krijgen én dan een rechtzaak opstarten tot wijziging van alimentatie, is dat wel.

Als je natuurlijk gans je leven al DAVO op je dak had, je kinderen geen contact met je willen omdat je vroeger meermaals veroordeeld werd tot slagen en verwondingen, je dreigbrieven naar je vrouw gestuurd hebt (allemaal fictieve veronderstellingen), ... dan zal zo'n rechtzaak mogelijks niet voldoende zijn. De omstandigheden rond de feiten kunnen dus een rol spelen.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#30 , 08 sep 2015 13:29

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Terug naar “Echtscheiding”