Overeenkomst wordt niet nageleefd

Fruitmand
Topic Starter

Overeenkomst wordt niet nageleefd

#1 , 28 apr 2015 09:50

Ik heb een dochter van 4 jaar, met mijn ex-partner waarmee ik ruim twee jaar uit elkaar ben.

Wij zijn uit elkaar omdat hij mij sloeg en hij is hiervoor ook veroordeeld.

Wij hebben een onderlinge overeenkomst over onze dochter, waarin staat wanneer ze bij wie is en wie wat moet betalen.
Er staat in dat hij 150 euro alimentatie moet betalen en een weekendregeling. Ik krijg kindergeld, kosten in de helft.
Ik moet elke nieuw seizoen kleren meegeven volgens de overeenkomst.

De alimentatie betaalt hij al anderhalf jaar niet meer. De weekends dat ze naar hem zou gaan, kan hij zelden dus hij komt
ze te pas en te onpas halen. Vaak is hij dronken als hij ze TERUGBRENGT.
Bij de laatste wissel zag ik dat hij haar sloeg. De kosten die in de helft gaan, betaalt hij enkel cash als ik heel lang blijf zagen
en als er volk bij is. Anders betaalt hij niets. Ik mail altijd alle bewijsstukken door naar hem. Ik geef altijd de kleren mee zoals
afgesproken en neem ook foto's van de kleren die ik mee geef zodat ik kan aantonen dat ik mij aan de afspraken houd.

Wij hebben ook een overeenkomst over geld dat ik hem geleend heb. Hij heeft 11000 euro van mij geleend, maar hij moet
daarvan nog steeds meer dan 8000 euro betalen. Hij weigert zijn betalingen te hervatten.

Ik heb dit geld nodig.

Mijn advocaat is ermee bezig, maar het duurt nu al anderhalf jaar ... Davo wil niet betalen omdat er nog geen vonnis is.

Ik weet ook niet meer hoe ik de verblijfsregeling moet aanpakken want hij kijkt er amper naar om :'(

Kan iemand mij raad geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 28 apr 2015 10:56

Een onderlinge overeenkomst staat maar zolang beide partijen ermee akoord gaan.
Zodra hij deze verblijfsregeling dus niet meer goed vind, hoeft hij zich daar niet aan te houden. U kan geen klacht neerlegeen als hij het kind niet terug meegeeft en u kan ook geen melding maken als hij niet om het kind komt. Er is geen wettelijke regeling.

Echter: Elke ouder moet wél mee voorzien in het levensonderhoud v an de kinderen. Het is niet omdat er niets wettelijk geregeld is, dat hij gewoon maar 'niets' moet betalen. DAVO kan inderdaad nog niet tussenkomen, maar als u kan bewijzen dat er een overeenkomst is waar hij zich wél een tijd aan gehouden heeft (overschrijvingen met alimentatie in mededeling? iets van die aard?) kan u wel argumenteren dat er een regeling was en deze achterstallige alimentatie eisen.

Als hij dronken is en met de auto rijdt, belt u de politie. Ga op gesprek. Misschien kan u overeenkomen dat ze de volgende keer als hij ze komt brengen controleren op dronkenschap.

Die overeenkosmt over geld geleend is een totaal andere zaak. Deze is door beide partijen ondertekend?
U stuurt hem een AS waarin u hem herinnert aan die afspraak. Waarin u oplijst welke bedragen hij wanneer heeft terugbetaald.
Het saldo dat overblijft. De datum van de laatste aflossing.
Dat u het liefst deze som in een keer terugbetaald zou zien, maar dat u begrijpt dat hij deze som niet in 1 maal kan overmaken, dat u dus nogmaals bereid bent een afbetlingsplan te aanvaarden op voorwaarde dat hij hier zich strikt aan houdt.
Dat u voorstelt dat hij, te beginnen op 15/05/2015, elke maand €400 stort en dit voor de komende x maanden. (uiteraard juiste sommen, eventueel kleiner bedrag als hij voordien ook kleiner bedragen stortte.)
Dat indien hij een ander voorstel heeft, u dit gerust wel bekijken, maar dat u dit voorstel verwacht tegen 10/05/2015 (redelijke termijn!).
Dat indien u op 10/05/2015 niets van hem vernomen heeft en op 15/05/2015 de eerste afbetaling niet ontvangen heeft, u genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen.

Over het betalen van onkosten ivm de kinderen, gewoon ook een AS sturen, verwijzend naar de copieën die u via mail heeft overgemaakt, dat u hem op datum xx/xx/xxxx reeds verzocht hebt om zijn bijdrage te leveren, maar dat u hier geen reactie op gehad hebt.
Vermeld duidelijk over welke kosten het gaat, wat het totaal bedrag is (indien medische kosten ook hoeveel de ziekenkas teruggaf + bewijs daarvan) en wat zijn bijdrage is.
Dat u verwacht tegen xx/xx/xxxx zijn bijdrage ontvangen te hebben.

Let wel: Kosten moeten in overleg gemaakt worden, tenzij ze dringend of strikt noodzakelijk zijn. Over welke kosten gaat het hier?

Fruitmand
Topic Starter

#3 , 28 apr 2015 15:04

Bedankt,

over de kosten voor schoolgerief (boekentas) en over school- en opvangfacturen

Reclame

duma

#4 , 28 apr 2015 15:17

Over schoolfacturen kan niet getwist worden, deze noodzakelijk en kan je niet kiezen. Over eventuele extra's (bv: drank van school) moet wél overleg gepleegd worden.
Schoolgerief is een noodzakelijk kost. Heeft je ex de kans gehad om mee te kiezen? Zonee, kan hij, als je een abnormaal dure keuze gemaakt hebt, deze aanvechten. Hij kan echter niet kiezen om niét bij te dragen, maar hij kan wel kiezen om slechts de helft bij te dragen van wat volgens hem ok had geweest. (Het voorbeeld van de bril: een bril is noodzakelijk, een montuur van Gucci is dat niet, in dat geval kan de andere ouder dus kiezen om slechts de helft te betalen van wat een normaal degelijk montuur gekost zou hebben)
Opvangkosten: Altijd een moeilijke. bij een gelijk verdeeld verblijf betaalt elke ouder opvang die hij nodig heeft. Het kan zijn dat de ene ouder steeds aan de schoolpoort kan staan (of een oma heeft die dat kan) en dat de andere ouder ze eventjes in de nabewaking moet laten. Elke ouder betaalt dan hetgeen hij aan opvang kiest. Bij een ongelijk verdeeld verblijf, ligt dat anders en komt het vaak voor dat de ouder met de weekendregeling inderdaad ook moet bijdragen aan kosten voor opvang die niet in zijn tijd gebeuren. Laat dit zeker opnemen in de bijzondere kosten, tot die tijd handelt u gewoon of dat al zo is en zet u dit dus bij in uw AS en vraagt u hier de helft van.

Fruitmand
Topic Starter

#5 , 28 apr 2015 15:23

Ik heb een mail waarin hij zegt dat hij alleen vrijwillig alle opvangkosten wil dragen (ze gaat ook amper) en de boekentas zijn we overeen gekomen. Dit heb ik allemaal schriftelijk en al draagt hij maar 5 euro bij he ... maar hij moet toch iets betalen...

duma

#6 , 28 apr 2015 15:30

Als er inderdaad overleg is geweest over de schoolspullen, u daar bewijzen van heeft én bewijs hebt van het feit dat hij wil bijdragen tot de opvang kosten, zou ik zeker alles in het aangetekend schrijven zetten.
U kan als u wil ook eerst nog eens via mail alles op een rij zetten (als de verstandhouding nog ok is, raad ik dat aan), maar bij geen reactie toch een AS sturen.
Moest het dan verder escaleren, heeft dat AS een grotere bewijswaarde en u kan dan ook aantonen dat u eerst alles onderling heeft proberen te regelen voor u verdere stappen heeft ondernomen.

Veel suces! Laat zeker het resultaat weten!

Fruitmand
Topic Starter

#7 , 30 apr 2015 13:52

Vorige maand was de inleidende zitting waarin ik een regeling kwam vragen als volgt :

- weekend om de 14 dagen bij vader
- onderhoudsbijdrage 200 euro van vader aan kind
- kosten gelijk verdelen
...

Rechter vond dat vader beter nog geen omgangsregeling had via het vonnis wegens drank- en agressieprobleem en beval een politioneel onderzoek.

In dit onderzoek is niet onderzocht of vader agressief is en ook niet of hij drinkt. Wel heeft vader gezegd dat onze dochter bij mij niet goed af is en dat hij ze zelf ook niet wil, dus dat ze naar de grootmoeder moet (mijn moeder)

Mijn moeder werd dan opgebeld en kreeg allerlei vragen van de politie, waarvan ik de antwoorden vanmorgen te lezen kreeg. Ik las dat mijn moeder mijn dochter bij haar wil en de redenen die ze aangaf waren onder andere : dat ik labiel ben

Mijn moeder beweert dat ze ook goeie dingen vertelde over mij als moeder, maar die stonden helemaal niet in het verslag.

Nu heeft de rechter vandaag op de zitting uitgesproken dat mijn dochter uitsluitend bij mij verblijft en de onderhoudsbijdrage wordt nog bepaald, vonnis is er volgende maand. Maar er komt ook een maatschappelijk onderzoek BIJ MIJ
om te kijken of ik niet teveel persoonlijke problemen heb ...

Vader is bij geen enkele zitting aanwezig geweest en heeft ondertussen ook schriftelijk gegeven dat ik ons kind "mag" houden van hem ... dit heeft de rechter ook gelezen.

Moet ik nu blij zijn dat mijn dochter geen vader meer heeft ?
Moet ik mij zorgen maken over dat maatschappelijk onderzoek ?

duma

#8 , 30 apr 2015 14:21

Moet ik nu blij zijn dat mijn dochter geen vader meer heeft ?
Deze stelling is compleet fout.
Het feit dat de dochter enkle bij u verblijft doet op geen enkel moment afbreuk aan feit dat ze een vader heeft én dat die vader nog steeds rechten heeft. Er is nog steeds co-ouderschap: u moet nog steeds samen beslissen in de belangrijke dingen in het leven van uw kind: onderwijs, religie, medische ingrepen, hobby, verblijf, ... Deze zaken kan en mag u niet alleen beslissen. Toegegeven: dit is moeilijker in een wereld waarin de vader owille van de verblijfsregeling uit beeld verdwijnt en dit zelf ook wenst. U doet er best aan om bij 'grote momenten' (bv inschrijving school) de vader hier wel van op de hoogte te stellen).
Wettelijk gezien, is én blijft hij de vader, met evenveel rechten én plichten als eender welke andere vader. Nogmaals: de verblijfsregeling heeft hier geen invloed op!
Moet ik mij zorgen maken over dat maatschappelijk onderzoek ?
Neen, u blijft gewoon uzelf en blijft positief, over zowel uw moeder als de papa. Maak hem niet uit voor het rot van de straat, erken hem in zijn vaderrol en maak duidelijk dat u het spijtig vindt voort uw kind dat hij deze niet wenst op te nemen en dat u zelf liever wel een weekendregeling had gehad.

Fruitmand
Topic Starter

#9 , 30 apr 2015 16:04

Neen, u blijft gewoon uzelf en blijft positief, over zowel uw moeder als de papa. Maak hem niet uit voor het rot van de straat, erken hem in zijn vaderrol en maak duidelijk dat u het spijtig vindt voort uw kind dat hij deze niet wenst op te nemen en dat u zelf liever wel een weekendregeling had gehad.
Dat is ook exact wat ik al bij de rechter gedaan heb en dat is ook mijn visie. Ik zou hem trouwens ook nooit uitschelden. En met dat ze papa meer heeft bedoelde ik enkel en alleen het emotionele aspect. Nu zal dat allemaal nog wel meevallen, maar naar later toe zal ze toch een papa gaan missen... hopelijk heeft hij binnen enkele jaren beseft dat onze dochter ook rechten heeft op contact met papa. Enfin, hij zal er wel eens naar bellen en als hij in de buurt is, zal hij wel eens langskomen veronderstel ik. 't Is niet zo dat we elkaar haten, verre van! Maar ik had graag wat meer regelmaat gehad gewoon voor de structuur en voor de duidelijkheid.

Fruitmand
Topic Starter

#10 , 18 mei 2015 10:45

Vonnis is onderweg, maar mijn ex weigert te betalen. Vanaf welk ogenblik kan en mag ik een deurwaarder sturen ? En kost dit geld ? Hoe gaat dit in zijn werk ?

duma

#11 , 18 mei 2015 11:49

Van zodra u het vonnis hebt, kan u het laten betekenen.

Een deurwaarder, waarvoor? Voor het betekenen? Die moet u zelf betalen.
Voor de kosten zou ik zeker eerst een AS sturen, zoals hierboven aangegeven.
Daarna een deurwaarder, waarbij u ook de kosten voor het AS én de deurwaarder terugeist, want die moet u uiteraard voorschieten als opdrachtgever.

Fruitmand
Topic Starter

#12 , 18 mei 2015 16:18

Een deurwaarder om gemeenschappelijke kosten en achterstallen van alimentatie te vorderen ...

Fruitmand
Topic Starter

#13 , 09 sep 2015 05:53

Meer dan een jaar geleden heb ik een advocaat genomen om de geleende gelden terug te vorderen van mijn ex. Advocaat wilde toen eerst zien dat er een andere zaak in orde was tegen diezelfde ex. Die zaak is in oktober normaal gezien rond. Maar nu ben ik bang dat het geld dat ik hem geleend heb, gaat verjaren. Alez dat de overeenkomst gaat verjaren. Is het niet beter dat ik zelf een verzoekschrift indien ? Communicatie tussen advocaat en mij verliep altijd uitstekend maar de laatste weken reageert hij niet meer en ik kan de kosten niet meer alleen dragen dus het is super dringend.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 09 sep 2015 07:52

hoe lang is het geleden dat je dat geld geleend hebt?

Fruitmand
Topic Starter

#15 , 09 sep 2015 08:31

Papieren liggen allemaal bij advocaat dus kan het hier nu niet nazien wanneer het exact is opgesteld die overeenkomst maar ongeveer 4 jaar geleden

Terug naar “Echtscheiding”