Nederlands of belgische recht?

bientje44
Topic Starter
Berichten: 3

Nederlands of belgische recht?

#1 , 01 apr 2015 14:40

hallo allemaal,

Ik ben bijna 4 jaar geleden naar belgie verhuist met mijn dochter en hier getrouwd met een belg. Ik heb mijn nederlandse paspoort behouden.
De vader van mijn dochter woont nog in nederland en we hebben een nogal vervelende geschiedenis (denk 1.5 jaar rechtelijke bezoeken, kinderbescherming etc)

Nu is hij hertrouwd en wilt hij de alimentatie (69 euro per maand) en het bezoekrecht (1 x weekend om de week en helft vakanties) opnieuw aanvechten.

Mijn vraag is: als ik daar nu eerder in ben dan hij: val ik dan onder het belgische recht of het nederlandse betreft alimentatie en bezoekrecht?
m.a.w kan ik hier in belgie een zaak starten?

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 02 apr 2015 08:21

Woonplaats van het kind telt.

bientje44
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 apr 2015 20:36

Dank je wel

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 02 apr 2015 23:50

bezoekrecht is sedert de wet in 2006/07 afgeschaft.
Wordt nu gesproken van omgangsrecht wat het verblijf co-ouderschap betreft en co-ouderschap wat de beslissingsbevoegdheid over de minderjarigen betreft.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 03 apr 2015 12:03

Beste

U moet een onderscheid maken tussen de bevoegde rechter en het recht dat door deze rechter moet worden toegepast.

Wat betreft de bevoegde rechtbank, geldt de gewijzigde EEX-verordening, maar alleen als het over onderhoudsgeld gaat. Op grond daarvan is de Belgische rechtbank bevoegd voor de onderhoudsverplichting. De Belgische rechtbank is ook bevoegd voor het omgansgrecht, maar dan op grond van een andere verordening (Brussel IIbis).

Daarmee is echter nog niet gezegd welk recht moet worden toegepast. Daarvoor moet u kijken naar nog een andere verordening, met name Rome III of naar het verdrag van 's Gravenhage van 24 oktober 1956 als het alleen om onderhoudsgelden gaat. Wat betreft de onderhoudsverplichting is in dit geval het Belgische recht van toepassing.

Wat betreft het omgansgrecht geldt het Verdrag van Den Haag van 19 oktober 1996 inzake de bevoegdheid, het toepasselijke recht, de erkenning, de tenuitvoerlegging en de samenwerking op het gebied van ouderlijke verantwoordelijkheid en maatregelen ter bescherming van kinderen. Ook dit verdrag bepaalt dat het Belgische recht toepasselijk is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

bientje44
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 07 apr 2015 10:09

Een heel ingewikkeld verhaal Dave, maar ik begrijp in ieder geval dat hoe dan ook het belgische recht telt.

Met bezoekrecht bedoelde ik uiteraard de omgangsregeling.

Terug naar “Echtscheiding”