ook nu co-ouderschap en co-verblijfsregeling?

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

ook nu co-ouderschap en co-verblijfsregeling?

#1 , 06 mar 2015 13:02

Mijn dochter ( 6 maanden oud ) is altijd opgevoed geweest door mijn nieuwe vriend. Hij heeft ook mijn zwangerschap meegemaakt en was bij de bevalling. Hij voed haar mee op en aanvaard haar alsof het zijn eigen dochter is.
De biologische vader komt af en toe, als het hem aanstaat. En alleen als hij ze mag komen halen. Hij is niet erkend als vader.
Telkens ze ziek is weigert hij te komen. Onlangs lag ze in het ziekenhuis, toen wou hij niet komen om " niet besmet te raken". ( En omdat hij het de moeite niet vind zolang ze hem niet kent als papa. )
Hij heeft lange tijd geweigerd in te staan voor haar veiligheid en verzorging. ( Ik hoop nog steeds op verandering hieromtrent. )

Zelf heb ik nooit contact geweigerd en net contact gevraagd. Communicatie tussen ons gaat echt niet. ( Hij boort me de grond in ).

Hij dreigt al sinds de zwangerschap met rechtszaken. Ik heb geopperd voor bemiddeling. Deze heb ik dan ook betaald. Na een paar maanden is hij gestopt. Ik ga nog steeds, maar dan alleen. Hij dreigt nu weer met rechtszaken. Hij eist een week-week regeling, en als het moet neemt hij ze van me af.
Ik vind ze hiervoor nog te jong. Tevens wonen wij 15km verder. Ze kent hem tenslotte niet. Het is al twee maand geleden dat hij nog eens op kwam dagen.

Hij betaald geen alimentatie, en ik vraag er ook niet naar. Ik kan ze best alleen opvoeden. Ik vraag enkel medewerking van zijn kant, maar die krijg ik niet. Hoe vaak ik ook een bemiddelingspoging ( zonder bemiddelaar dan ) doe, hij wil enkel en alleen wat hij wil. Geen weg naast.

Persoonlijk zie ik co-ouderschap niet goed komen. Wij zullen voor elke kleine beslissing naar de rechter moeten stappen. Communiceren met deze man gaat absoluut niet. Hij weigert ouderschapsbemiddeling. Ik wil mijn dochter het niet aandoen dat we elke keer onze advocaten er bij moeten halen.

Hoe zit het allemaal rond co-ouderschap en co-verblijfsregelingen?
( Ik weet al dat het zoiezo onderzocht dient te worden als 1 van de ouders er om vraagt. Echter vraag ik me af met bovenstaand verhaal, hoe het dan zit. )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 06 mar 2015 13:42

Hij heeft het kind niet erkend dus heeft juridisch geen enkele poot op op te staan. Voor de wet is hi op dit moment zelfs geen vader gezien hij kind niet erkend heeft.

Uw vriend kan wel samen met uw naar gemeente gaan en kind erkennen .. en zelfs adopteren zowel kleine als grote adoptie - en gezien er nu nog geen wettige vader is...
Dat geeft al zekerheid wat verdere opvoeding betreft mocht er iets met u gebeuren.

De biologische vader kan uiteraard ook in zijn recht als biologische vader gelaten worden wat ook inhoud dat hij ook alimentatie zal mogen betalen.
Tgo rechten staan er ook plichten.
http://www.kindengezin.be/adoptie/adopt ... e-adoptie/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... LOtQbx5IBo" onclick="window.open(this.href);return false;

duma
Berichten: 2871

#3 , 06 mar 2015 14:11

Wat Fransiscus zegt: Zolang hij niet de vader is op papier heeft hij niets te zeggen of te willen.
De vader kan wél het vaderschap betwisten tot 1 jaar nadat hij te weten kwam dat hij de vader was. Aangezien hij nu af en toe op bezoek komt, houdt u daar best bewizjen van bij, zodat het duidelijk is dat de vader wéét dat hij de vader is, maar tot nu toe nog geen pogingen heeft gedaan om te erkennen. (http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... aderschap/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Als jullie een koppel waren toen u zwanger werd, ook daar bewijzen van bijhouden.
als hij dan na twee jaar afkomt dat hij het kind wil erkennen, hebt u bewijzen dat hij het al langer wist en kan de rechter dat argument gebruiken om het hem niet toe te kennen.


Uw vriend kan inderdaad uw kind erkennen. Asl hij zich inderdaad als de vader gedraagt en iedereen hem ook zo ziet en erkent, heeft hij bezit van staat.
Dit is ook een argument om een eventuele vraag tot erkenning van de bio-papa af te wijzen. http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... van_staat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de vader echter kortelings een rechtszaak aanspant, en de termijn van 1 jaar nog niet verstreken is, is de kans 99% dat de rechter zijn verzoek inwilgt, er een DNA test komt en hij erkent zal worden als vader, met alle gevolgen vandien ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 mar 2015 14:16

Dat wil dus niet zeggen dat hij het kind niet kan en mag zien maar hij kan geen (be)dreiging meer zijn naar u toe en tgo uw kind.

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 19 mar 2015 11:35

Ik vraag me af of mijn ex een stapje voor heeft dan, moest hij toch een rechtszaak beginnen. Hij weet ondertussen al meer als een jaar dat hij vader is. En hij komt af en toe voor haar. (Niet vaak alleszins)
Moest ik nu mijn huidige vriend (die mijn dochter papa noemt) laten erkennen, haalt mijn ex dan een stapje voor?

Is het genoeg "bezit van staat"?

duma
Berichten: 2871

#6 , 19 mar 2015 12:54

Is er al een officieel verzoek gekomen van hem om zijn kind te erkennen/een regeling op te starten?
Als dat zo is en je gaat je kind dan laten erkennen, kan hij wel argumenteren dat je die erkenning door je vriend enkel hebt laten doen daarvoor. Maar of een rechter daar dan veel belang aan zal hechten.
Als dat niet zo is, moet je je sowieso geen zorgen maken. Je bent nu een tijd samen met je vriend, hij is voor iedereen de papa van je kind, dus de logische stap is om dit officieel te maken ...

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#7 , 19 mar 2015 16:11

Nee hij onderneemt niets. Want eigenlijk wachten we op hem... Maar ondertussen is mijn vriend inderdaad "papa" alleen nog niet officieel. En het mooiste zou zijn moest zij hem ook officieel papa kan noemen en dat hij eindelijk de rechten krijgt die hem toekomen.
We hebben altijd afgewacht tot mijn ex iets ondernam maar dat word redelijk laat...

duma
Berichten: 2871

#8 , 19 mar 2015 16:18

En waarom heeft je vriend je kind dan nog niet erkend?

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#9 , 19 mar 2015 16:24

Op mijn vraag. Ik wou eerst wachten op mijn ex. Maar hij onderneemt niets. Anders was dat gebeurt bij de geboorte.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 19 mar 2015 17:30

even mijn persoonlijke opinie: bravo voor je vriend die zo moedig en onbaatzuchtig de taak van papa op zich heeft genomen (van zwangerschap tot nu) Er zijn niet veel mannen die dit aandurven. Beloon hem daarvoor... Hij verdient het. Als de biologische vader al meer dan een jaar wéét dat hij de biologische vader is en géén stappen heeft ondernomen en zich af en toe eens laat zien zonder de lasten op zich te nemen, dan start je maar best de erkenning van je vriend als papa. En wellicht houdt dat gedreig ook op.

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#11 , 19 mar 2015 18:10

Wel ik geef u helemaal gelijk. Mijn vriend verdiend alle voordelen die er bij horen ook. Hij heeft nu geen rechten en dat vind ik heel erg. Hij verdiend het beste. En hij is daarbij nog een super goeie papa voor haar.
Dank u voor je persoonlijke mening.

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#12 , 24 mar 2015 21:47

Ik las dat bezit van staat niet zo sterk staat en dat mijn vriend dus niet veilig staat indien hij haar erkent? Hij wil wel vader blijven eens hij vader is, wat ik zeer goed begrijp.
( http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=59874" onclick="window.open(this.href);return false; )

Heeft dit konijn gelijk?

duma
Berichten: 2871

#13 , 26 mar 2015 08:45

Dat konijn ziet het vaak nogal zwart en heeft minder positieve ervaringen achter de rug, wat ervoor zorgt dat haar/zijn raad nogal gekleurd is soms.
Echter, de mogelijkheid is er altijd. De wet wordt door de rechter geïnterpreteerd.

Ik zou nog altijd je vriend laten erkennen. Als hij die vaderrol opneemt, verdient hij ook om rechten te hebben en zich écht vader te kunnen noemen.

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#14 , 26 mar 2015 09:13

Hartelijk dank Duma,

Ik vind dat ook. Daarom gaan we morgen naar de advocaat om te horen wat de rechten van mijn vriend zijn. Indien dit positief uitdraait, gaan we maandag samen onze kleine meid erkennen.
Jammer voor dat konijntje, slechte ervaringen zijn nooit leuk.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, en ik zal laten weten hoe het afloopt ;)

joppe_superheld
Topic Starter
Berichten: 90

#15 , 27 mar 2015 15:43

Net bij de advocaat geweest. Hij rade aan mijn vriend te erkennen, doch kan mijn ex altijd haar opeisen als zijn dochter. Recht van staat en zo zou allemaal niets voorstellen. Ook die termijn van een jaar is niet waar zegt hij.

Nog een second opinion vragen?

Terug naar “Echtscheiding”