wat met extra toeslag kindergeld bij samengesteld gezin?

Gust1980
Topic Starter
Berichten: 1

wat met extra toeslag kindergeld bij samengesteld gezin?

#1 , 10 dec 2014 15:00

Hallo,

Bij deze heb ik een vraag over de verdeling van kindergeld en meer bepaald bij de extra toeslag van een 3de en 4de kind bij een samengesteld gezin
Bij deze onze situatie

Ik ben gescheiden papa van 2 zoontjes en woon nu samen met nieuwe partner die eveneens gescheiden is en 2 zoontjes heeft. Ik en mijn partner wonen samen en de 4 kinderen staan op ons adres geregistreerd. Mijn partner ontvangt het kindergeld voor haar 2 kinderen op haar rekening en ik ontvang het kindergeld voor mijn 2 kinderen op mijn rekening + een toeslag omdat we in totaal 4 kinderen hebben en mijn 2 kinderen de jongste zijn.

Mijn partner stort maandelijks 50% van haar kindergeld over naar haar ex en ik doe hetzelfde met 50% van het gewone kindergeld dat ik ontvang naar mijn ex. De extra toeslag die ik sinds kort ontvang wordt niet verdeeld dit gebruik en ik en mijn partner zelf. Nu is mijn ex en haar advocaat te weten gekomen dat wij een toeslag krijgen voor 3de en 4de kind en willen zij hier de helft van ontvangen.
Ik heb zelf geen advocaat en weet nu niet of ik verplicht ben om haar een deel van die toeslag maandelijks te geven of niet, wie kan me helpen?

Ik dacht dat ze hier geen recht op heeft daar zij zelf dus 2 kinderen maar heeft en ze de helft van het gewone kindergeld ontvangt van mij en omdat zij dus geen voordelen moet hebben van voordelen die ik bekom omdat mijn nieuwe partner ook 2 kinderen heeft. Uiteindelijk betaalt ze ook niet de helft van de kosten die we hebben voor de extra 2 kinderen.

Wie kan me hier meer over zeggen ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bmwtje
Berichten: 35

#2 , 11 dec 2014 09:25

ik ben ook een gescheiden mama met 4 kinderen van mijn eigen en 2 kado gekregen ;-) en wij hebben alle voordelen moeten splitsen spijtig genoeg;-s

eylis
Berichten: 8852

#3 , 11 dec 2014 12:27

wij zijn indezelfde situatie en we hebben van bij het begin gewoon alles netjes verdeeld. Ook de toeslagen. Immers: het kindergeld komt de kinderen toe en wordt ook voor hen gebruikt. dus daarmee worden zaken aangeschaft die ze eender waar nodig hebben (schoolkosten, transport, vrije tijd, medische kosten) Hoeveel kinderen er in elk huishouden leven, heeft op zich geen invloed op de budgetering van de andere huishoudens. Immers op een dag kan de andere ouder ook een nieuw samengesteld gezin hebben. Deze manier van werken gaat wel enkel op voor de gelijke verblijfsregelingen (50/50) en een gelijk verdelen van de biezondere kosten.

Reclame

defoo
Berichten: 171

#4 , 11 dec 2014 12:40

Juist ter info http://www.raadvandegelijkekansen.be/me ... Ouders.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Terug naar “Echtscheiding”