Ex partner doet moeilijk over omgangsregeling, geen vonnis.

KS1
Topic Starter
Berichten: 2

Ex partner doet moeilijk over omgangsregeling, geen vonnis.

#1 , 23 okt 2014 10:26

Hoi,

Ik ben een alleenstaande moeder en heb een zoontje van 4 jaar. Mijn ex partner heeft ons verlaten toen ik 8 maanden zwanger was.
Dus mijn zoontje heeft mijn naam en is ten laste van mij (hij heeft hem wel erkend). Sinds hij één jaar is, gaat hij elke zondag naar zijn papa.
Dit is een onderling akkoord dat we hebben beslist met onze advocaten. Ik heb mijn ex nooit verboden om zijn zoontje te zien. Hij betaalt alimentatie, maar daar moet ik elke maand om vragen.

Als hij op een keertje niet op zondag kan gaan, vraag ik aan zijn papa om hem zaterdag dan op te halen.
Mijn ex doet er de laatste tijd erg moeilijk om. Hij praat steeds over toestemming en niet akkoord).

Ik heb mijn zoontje op vakantie genomen voor 2 weken (ik vind dat alle kinderen recht hebben om op vakantie te gaan, hij blijkbaar niet) en op zijn verjaardag heb ik hem gebracht naar Disneyland (zoontje was zo gelukkig daar, maar dat vond zijn papa blijkbaar ook niet belangrijk).

Als er dag gewisseld moet worden, zorg ik er zeker voor dat hij het enkele weken op voorhand zeker weet, zodat hij het ook kan inplannen.
Hij als vraagt om te wisselen, wissel ik zonder probleem.

Tijdens de schookvakantie's zeg ik hem altijd om hem een extra dag te komen halen, maar dat doet hij dan niet.
Zoontje krijgt buiten alimentatie ook niets extra van zijn papa. Ik betaal alles, schoolkosten, kleding, dokter, verzekeringen, speelgoed,....


Aangezien we geen Vonnis hebben en alleen een onderling akkoord, had mijn advocaat in de tijd gezegd, dat ik geen toestemming van hem nodig heb. Ik moet hem gewoon op tijd mailen en mondeling zeggen dat hij hem niet kan komen halen. en dat hij kan wisselen voor een andere dag?

Mijn vraag is nu, is dat zo? Of handel ik verkeerd?
Aangezien we geen vonnis hebben, hij mijn naam heeft en ten laste van mij is.

Bedankt,

Ks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 23 okt 2014 11:56

Wat zijn naam is en wie hem ten laatste heeft maakt niet uit.

Wat uitmaakt, is dat er inderdaad geen vonnis is, want een vonnis is nodig om klacht neer te leggen wegens niet naleven bezoekrecht.

Heeft uw advocaat gelihj? Ja en neen.
Ja, want ... => Zolang er geen vonnis is, is er zelfs geen regeling. Maar dat houdt ook in dat als uw ex jullie zoontje komt halen, hij evenzeer kan beslissen wanneer u hem terug mag komen halen en ook u kan geen klacht neerleggen. Alleen daarvoor al raad ik ook mensen die onderling overeen komen aan, om hun regeling te laten homologeren.
Neen, want ... => Jullie hebben steeds co-ouderschap, wat niet meer en niet minder betekent als het gezamenlijk gezag. Dat wil zeggen dat beide ouders steeds samen moeten beslissen over de belangrijke dingen in het leven van hun kind: opvoeding, onderwijs, religie, hobby's, verblijf, medische zaken, ... indien de ouders het er niet over eens geraken, is de familierechter bevoegd om die beslissing in jullie plaats te nemen.

Dat houdt dus in dat jullie SAMEN moeten overleggen wanneer jullie kind waar is en dat noch jij, noch hij dat op eigen houtje kan doen.
U had dus niet alleen mogen beslissen om uw kind twee weken mee op vakantie te nemen en u kan dus ook niet alleen beslissen dat er een dag gewisseld 'moet' worden. Jullie bepalen SAMEN de verblijfsregeling, want er is geen vonnis en de familierechter heeft nog geen beslissing genomen in jullie plaats.

Langs de andere kant kan uw ex geen klacht neerleggen tegen u, aangezien er ook geen vonnis is waar dan instaat hoe het wél moet. Hij kan echter wel deze zaken gebruiken om naar de familierechter te gaan en een regeling te eisen. Hij kan aanhalen dat jullie een onderlinge regeling hadden, maar dat u eenzijdig beslissingen neemt over de omgansregeling en hij niet geconsulteerd worden, ondanks het co-ouderschap.

KS1
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 okt 2014 14:22

Hoi Duma,

bedankt voor uw antwoord

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”