ik krijg kinderen niet mee / kinderen willen niet meer komen

tnt007
Topic Starter
Berichten: 50

ik krijg kinderen niet mee / kinderen willen niet meer komen

#1 , 20 okt 2014 20:35

Er is een vonnis van de jeugdrechtbank wat duidelijk maakt dat men kinderen gedurende 1 weekend op 2 bij mij vertoeven (deels vanwege de afstand). Mijn ex-partner en men kinderen (3 en 6 jaar) willen niet dat ze naar mij komen. Ik probeer telkens op de kinderen in te praten en ze te overtuigen om mee te gaan. Als ze dan toch uiteindelijk meegaan prober ik veel leuke dingen samen met hun te doen. Gaan zwemmen, binnen en buiten speeltuin, gaan voetballen, gaan fietsen enz. S' avonds gezelschapspelletjes spelen en een verhaaltje voor het slapen gaan. Ik probeer echt van alles om het hun zo aangenaam mogelijk te maken en gedurende het verblijf is de sfeer super goed maar na het weekend en 12 dagen bij de mama, moet ik steeds opnieuw beginnen. Ik voel elke keer dat ik mijn kinderen steeds meer verlies en dat is echt zo verschrikkelijk. Mijn ex-partner zet ook steeds de kinderen tegen mij op: das allemaal de schuld van jullie papa.

1) Kunnen jullie advies geven? Ik zou graag een week week regeling krijgen zodoende dat ik meer tijd krijg om iets op te bouwen met men kinderen. Dit is nu mogelijk omdat ik een woning heb aangekocht in dezelfde gemeente als waar de kinderen verblijven.

2) Eigenlijk vindt ik het fout van de mama om de kinderen zo tegen me op te zetten maar ja hoe bewijs ik dit?

3) Eigenijk heeft ze weinig ouderlijk gezag (dit kan je gemakkelijker in de rechtbank funderen) zodat een kind van 3 en 6 jaar niet naar haar luistert als ze zogezegd naar de papa moeten gaan. Nu vraagt me oudste dochter eveneens om niet naar school te gaan en verzint dan van alle ziektes om toch maar thuis te blijven. Eigenlijk vindt ik de mama ongeschikt om zich bijna altijd over de kinderen te ontfermen of zien jullie dit anders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 okt 2014 22:53

1) Via de familierechtbank dit aanvragen. Best hiervoor eens contact opnemen met een advocaat.

2) Gesprekken opnemen, om zo te gebruiken in bovenvermelde rechtszaak. Dit is perfect rechtsgeldig, en u moet dit zelfs niet aan uw ex vertellen (1 deelnemer aan het gesprek moet toestemming geven, en dat doet u natuurlijk). Ook telkens bij weigering om de kinderen mee te geven (wat de kinderen willen is irrelevant, u beiden bent de ouders en beslist) de politie laten komen om PV op te maken (neem kopie van vonnis mee) om te gebruiken in deze rechtszaak. U kan op voorhand al eens langsgaan op het commissariaat om met de teamverantwoordelijke te spreken, zodat deze zijn agenten al kan briefen over uw mogelijke oproep.

3) Dat is altijd moeilijk te beoordelen op basis van de beperkte (en eenzijdige) informatie die hier maar geplaatst kan worden. U kan wel een sociaal onderzoek aanvragen (ook u zal dan van nabij bekeken worden), resultaat hiervan kan u eveneens in de rechtszaak gebruiken.

duma
Berichten: 2871

#3 , 21 okt 2014 15:24

Op punt 2 wil ik nog even duidelijk zeggen dat het de taak is van de ouder om ervoor te zorgen dat de kinderen meegaan. Het is dus aan uw om de kinderen positief te stimuleren. Zij heeft de kinderen een pak meer en heeft dus ook veel meer invloed op hun opvoeding.
Wat de kinderen willen, is inderdaad niet relevant. En wel om bovenstaande reden: Kinderen maken het de mensen die ze graag zien graag naar hun zin. Ze zien uiteraard hun moeder graag, merken dat mama niet happig is op papa en eigenlijk niet wil dat ze meegaan, dus gedragen ze zich daar ook naar. Bij papa zijn ze eigenlijk wel graag en ze merken dat papa het ook graag heeft als ze er zijn, dus amuseren ze zich daar. Maar het is zoals je zelf zegt: het is elke week opnieuw beginnen en zolang de kinderen daar een pak meer zijn, zal dat niet beteren, integendeel.

Als u ex het argument nog eens gebruikt van 'maar de kinderen willen niet', kan u haar natuurlijk ook altijd eens vragen of de kinderen dan misschien alles voor het zeggen hebben. Als ze niet naar school willen, moeten ze dan ook niet gaan? Of naar de dokter? Of naar de tandarts? Kinderen zijn kinderen en kunnen abolsuut nog niet zelf beslissen wat het beste is voor hen.

Ik wens u veel succes met de bilocatie-eis! Ga ervoor!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 22 okt 2014 10:57

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek).

Die kinderen dienen zich dus aan dat gezag te onderwerpen, ook al ‘willen ze niet naar u komen’.

Stel de moeder vooraf aangetekend in gebreke=maan haar aan haar gezag aan te wenden om uw omgangsrecht door uw kinderen onvoorwaardelijk in acht te doen nemen.

Geeft zij hieraan geen afdoende gevolg maak dan toepassing van :

“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“,Strafwetboek.
‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘(Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545).

“Art.1385bis.De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtelijk Wetboek).Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 16 jan 2015 12:59

Is een aangetekend schrijven aan de andere ouder nog nodig als je ondertussen reeds meerdere PVs hebt laten optekenen bij de politie?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 16 jan 2015 22:51

Kan nooit geen kwaad. Er zijn steeds twee procedures.
Een voor de strafrechter voor het niet opvolgen van vonnis ==> meestal een veroordeling tot gevolg.als burgerlijke partij kan u hier ook per feit een schadevergoeding vragen.
Twee voor de familierechtbank voor wijziging van vonnis in meer dagen kinderen bij u en dwangsom. Tegenwoordig zal u best via de bemiddelingsprocedure gaan los van de aangifte die u uiteraard elke maal doet voor procedure een.

Terug naar “Echtscheiding”