Bijzondere kosten en studiebeurs

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

Bijzondere kosten en studiebeurs

#1 , 26 sep 2014 13:07

Ik ben gescheiden en betaal maandelijks gemiddeld meer dan 1200 euro onderhoudsgeld (inclusief bijzondere kosten) voor mijn 3 studerende kinderen.
Ik vermoed dat mijn vrouw een studiebeurs ontvangt maar zij wil mij hierover niet informeren.

Twee vragen:

1) Moet er bij het vaststellen van de studiekosten (huur kot, inschrijvingsgeld, openbaar vervoer, enz...) rekening gehouden worden met de studiebeurs? Met andere woorden mag ik de helft van de studiebeurs in mindering brengen in de berekening en betaling van de bijzondere kosten voor studies?

2) Hoe kan ik bewijzen wat zij aan studiebeurs ontvangt? Mag ik haar hiervan een bewijs vragen of ze al dan niet een studiebeurs ontvangt? Mag ik voorlopig de betaling van de bijzondere kosten voor studies stopzetten tot ze mij dit bewijs geeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inge2008
Berichten: 46

#2 , 27 sep 2014 08:36

http://onderwijs.vlaanderen.be/node/1523" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie midden op pagina v/d site. Kopie van JOU paspoort in bijlage zetten (voor en achterkant), Zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van de kinderen (naam, adres, rijksregisternr, geboortedatum, eventuele schoolrichting enz. ) en een beknopte uitleg over de situatie. Ik schreef er bewust GEEN telefoonnr. of gsmnr bij want dan bellen ze en dan heb je nog niets op papier. Begin januari heb je een brief in de bus wat de moeder ontvangt voor ieder kind.

Gewoonlijk als de ontvangende ouder de informatie niet wil geven, strijken ze redelijk wat studiebeurs op.
Succes.
Laatst gewijzigd door Inge2008 op 27 sep 2014 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.


Reclame

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 28 sep 2014 16:59

Bedankt voor de antwoorden. Betekent dit dat ik de studiebeurs voor 50% mag verrekenen met de bijzondere studiekosten? Mag ik dan de betaling van de studiekosten stoppen tot het saldo van de studiebeurs (50%) is bereikt?

Inge2008
Berichten: 46

#5 , 28 sep 2014 18:16

Ik zou eerst al de betalingsbewijzen en de papieren van de studiebeurs vragen aan ex. Ik zou de studiebeurs van de betaalde onkosten aftrekken en van de overblijvende kosten de helft van aan de moeder overmaken. Vervolgens op een mailtje AL de betaalde kosten zetten, de mindering van de studiebeurs inbrengen en als laatste de mededeling dat de helft van de overblijvende kosten overgemaakt wordt op haar rekening.
Als je je ex op haar woord vertrouwt kan je ook eerst van alles de helft betalen waarna zij je de helft van de studiebeurs door stort...

Maar die bijzondere kosten zitten toch al in die € 1200 ingecalculeerd... Waar moet je dan nog ergens in tussen komen?

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 28 sep 2014 20:38

Ik heb voor vorige schooljaren (2012-2013 en 2013-2014) alle bijzondere schoolkosten betaald, terwijl zij nooit iets heeft laten weten over de studiebeurs. Kan ik dit nog recupereren?

Inge2008
Berichten: 46

#7 , 29 sep 2014 08:39

Dat zal van de verstandhouding met je ex afhangen.... Maar waarom betaal jij nog bijzondere schoolkosten als deze al in de alimentatie zitten?

Ik citeer je 1e post: "Ik ben gescheiden en betaal maandelijks gemiddeld meer dan 1200 euro onderhoudsgeld (inclusief bijzondere kosten) voor mijn 3 studerende kinderen."

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 29 sep 2014 18:38

Wat staat er in het vonnis/authentieke akte??
Een EOT of een EOO?

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 01 okt 2014 21:40

Een EOO
In het vonnis staat dat ik de helft van de bijzondere studiekosten (huur kot, openbaar vervoer, boeken) moet betalen. Er wordt niets vermeld over een studiebeurs.

duma
Berichten: 2871

#10 , 02 okt 2014 13:44

Er staat dus ook niet in dat je ex deze ontvangt?

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 06 okt 2014 20:22

Neen. Toen het vonnis werd uitgesproken, ontving ze geen studiebeurs, maar nu waarschijnlijk wel. Mag ik haar vragen hiermee rekening te houden?

duma
Berichten: 2871

#12 , 07 okt 2014 09:32

Dat mag u zeker.
Begin met haar hier achter te vragen, mondeling of via mail.
Indien geen antwoord, of geen bevredigend, stuurt u haar een AS. U zegt haar daarin dat u vermoedt dat de kinderen zowel dit schooljaar als de voorbije schooljaren recht hadden op een studiebeurs en dat u hiervan graag de bewijzen zou willen zien. Dat indien zij dit niet heeft aangevraagd voor dit jaar, u wenst dat zij deze aanvraag doet en u het resultaat hiervan laat weten. U stelt dat u de betalingen van de studiekosten tot het voorleggen van deze bewijzen op een aparte rekening zal storten en deze naar haar zal doorstorten zodra u bewijs hebt dat de kinderen geen recht hebben op een studiebeurs. Indien de kinderen hierop wel recht hebben, zal deze studiebeurs eerst verrekend moeten worden, evenals een studiebeurs die in eht verleden eventueel werd toegekend. Dat u hoopt dat zij hier zo snel mogelijk werk van zal maken, in het belang van onderlinge communicatie.
U vraagt ondertussen ook zelf bij de instantie na of er een studiebeurs werd aangevraagd en/of toegekend. (zie Inge hierboven)

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#13 , 10 okt 2014 13:17

Bedankt voor de duidelijke informatie.

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 10 okt 2014 13:31

Dit is ook geldig voor schoolkampen - hobbykosten - tandartskosten beugel enz ...
Eerst van de kosten de terugbetalingen en dan de rest in 2.
Opletten dit steeds NADAT beide ouders tot een overeenkomst zijn gekomen. Over welke hobby en welke andere zaken.
Wil partij één dat kinderen één maand naar Amerika gaan op cruise in eerste klasse en u vindt dat niet direct nodig dan kan dat betwist worden.
Moet het een merkskipak zijn of een gewoon enz ...

Evcul
Topic Starter
Berichten: 26

#15 , 10 dec 2014 22:58

Ondertussen heb ik van de dienst van studietoelagen een attest ontvangen met de ontvangen bedragen aan studietoelage die mijn ex-echtgenote voor de kinderen heeft ontvangen voor de twee voorbije studiejaren. Ik heb met de helft van de ontvangen bedragen rekening gehouden bij de terugbetaling van de studiekosten. Volgens haar mag ik dit niet doen omdat er niets van in het vonnis staat.
Ik verwacht dat zij een vordering zal instellen via DAVO of beslagrechter. Hoe kan ik me hier tegen verdedigen?

Terug naar “Echtscheiding”