Wijziging van vakantieregeling + wissel na school

mamavan 2
Topic Starter
Berichten: 4

Wijziging van vakantieregeling + wissel na school

#1 , 20 sep 2014 13:43

Hallo,

Mijn ex en ik hebben samen bi-locatie week om week voor onze 12 jarige zoon. Nu hebben we problemen betreft de vakantieregeling, niet in de grote vakantie, maar wel tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, paasvakantie en krokusvakantie. De week om weekregeling blijft in deze vakanties gewoon doorlopen. Soms is dat een voordeel voor de één en een nadeel voor de ander omdat het kan dat ik bv mijn zoon niet heb tijdens de krokus en herfstvakantie het 1 jaar en het ander jaar bv maar 1 van de 2 of een keer een jaar beide vakanties. Dit nog tot daartoe, maar het is de wisseling tijdens deze vakantie dat eerder een probleem is. Het vonnis zegt wissel telkens op vrijdag om 16u en tijdens de schooldagen telkens recht na school (dit is wel een probleem recht van school vermits onze zoon vanaf dit schooljaar naar het middelbaar gaat) dwz dat hij telkens al zijn boeken op de bus moet meenemen + trainingszak, dit is veel te zwaar, maar hier willen ze ook geen oplossing voor zoeken. Ik had al een voorstel gedaan om te wisselen om 18u om onze zoon hiervan te ontlasten, maar ze houden zich strikt aan het vonnis tot op de minuut! Nu breng ik telkens zijn boeken en trainingstas op vrijdagmorgen naar mijn ex zijn moeder (vermits ze daar bij inwonen, maar dat mag ik zogezegd niet weten. Ze zouden verhuisd zijn maar die woning as na 14 jaar nog steeds in de verbouwing)en de vrijdag daarop ga ik de boeken halen aan de bushalte waar onze zoon de bus neemt. Het enige antwoord dat ik kreeg van mijn ex zijn vriendin dat onze zoon maar moet leren plannen omtrent zijn boeken. Hij heeft wel een locker, maar die is enkel groot genoeg voor zijn praktijkkledij en turnkledij en PO materiaal. Dus ze hebben er geen oren naar. Vonnis is vonnis zeggen ze ongeacht wat!! Dit lijkt me dan niet in het belang van het kind! Ook tijdens de vakanties is dus de wissel om 16u STIPT!! Een reis plannen is dus vrij moeilijk omdat een vliegreis meestal van zaterdag tot zaterdag gaat of zondag tot zondag. In principe kan mijn zoon nooit mee op vakantie enkel in de grote vakantie. Ik heb dus al eens voorgesteld aan mijn ex (of beter zijn vriendin) want alle mails worden door haar beantwoord in mijn ex zijn naam (dit weet ik omdat ze al eens haar logo van het werk vergeten te verwijderen was) om een zaterdag bij te mogen nemen vb met de herfstvakantie en dan de wissel na de vakantie pas te doen de zaterdag nadien. Dan is het eerlijk en is onze zoon ook content en dan kan hij mee op vakantie. We kunnen proberen op vrijdag wel een vlucht te boeken (als dat mogelijk is, maar vinden er geen) maar dat garandeert nog niet dat ik om 16u STIPT terug ben. Want ben ik er niet om 16u staat hij meteen bij de politie om klacht neer te leggen. Alle respect maar ik dacht dat in een bilocatie je toch een beetje moet kunnen communiceren in het belang van het kind. En dan vind ik ook dat je wel eens moet kunnen geven en nemen. Nu vraagt mijn zoon of dat we dit niet kunnen laten wijzigen voor de vakantie bv tijdens de vakanties wissel op zaterdagavond om 19u of zondagmiddag en tijdens de schooldagen op vrijdag om 18u.Voor mijn zoon is dit erg frustrerend omdat zijn vader op alles neen zegt. We zijn al voor de schoolkeuze van het middelbaar naar de rechter moeten gaan, zijn vader wilde een school waar onze zoon totaal niet naartoe wilde gaan, uiteindelijk is onze zoon gehoord en de rechter zag geen enkel probleem waarom onze zoon niet naar de school mocht gaan naar zijn keuze en waar hij zich goed bij voelde. Dus dit heeft hij verloren omdat hij telkens vertelde dat hij dit praktisch niet kon regelen in zijn gezin.

Voor de intrede van zijn vriendin waren er nooit geen problemen en konden we praten en nu is op alles het antwoord neen, wij houden ons aan het vonnis! Het kan simpel opgelost worden maar er zijn gewoonweg geen oren naar!!

Kan ik eventueel voor deze 2 zaken een wijziging aan de rechter vragen in het vonnis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 sep 2014 15:10

ik zou om te beginnen al een vriendelijke mail sturen naar de vader dat je gezien het wettelijk co-ouderschap op staat dat je mails beantwoord worden door hemzelf en niet door zijn vriendin. Binnen hun huisgezin verdelen ze de taken en verantwoordelijkheden zoals ze wensen. Maar in communicatie over de afspraken mbt tot jullie zoon is het prioritair dat dit rechtstreeks gebeurt tussen de ouders en niet via de vriendin. Dat heeft een puur wettelijke grond, maar bovendien is dit ook niet bevorderlijk voor een vlotte goede samenwerking. Immers er kan na een mail altijd ontkend worden dat men dit of dat gezegd heeft, want de mail kwam van de nieuwe partner. en die heeft wettelijk geen enkele band met jullie kind.
Gezien de wijzigende toestand (overstap naar middelbaar onderwijs) is het zeker een goed idee om enkele zaken practisch te wijzigen om de wissels bijvoorbeeld voor jullie zoon makkelijker te maken. Ook in geval van een reis moeten afwijkingen mogelijk zijn. Probeer eerst nog eenmaal via mail een voorstel te doen. Het is per slot van rekening een mes dat aan twsee kanten snijdt. Wellicht heeft de vader ook wel eens een situatie waar hij eens een afwijking van de afspraak wil vragen? Verwijs ook in je mail dat de rechter reeds een practische vraag van de zoon in zijn voordeel oordeelde. Het gaat om simpele wijzigingen, grote kans dusd dat de rechter dit toestaat. Temeer de zoon nu ook door de rechter kan gehoord worden. Het gaat om simpele practische vragen. Misschien dat de vader dan wel eens nadenkt voordat er weer een rechtszaak van gemaakt moet worden (ide geld kost) Als de vader halstarrig bij een nee blijft, kan je dit zeker bij de familierechter aanvatten.

mamavan 2
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 20 sep 2014 15:59

Dankjewel voor je antwoord.
Ik heb dit al een paar keer vermeld dat ik wens te communiceren met de papa zelf en niet met de vriendin. Maar het ergste is dat ze de mailbox van mijn ex beheerd en ze doet dit tijdens haar werkuren. Het ergste is dan nog dat zij de naam van mijn ex onder de mail zet. Mijn zoon heeft haar hier zelfs al op betrapt zelfs thuis, dat vertelde hij me. Ik heb al geprobeerd om dan maar te bellen of te smsen met mijn ex, maar op smsen komt gewoonweg geen antwoord en zijn telefoon neemt hij niet af. Dan wordt het wel zeer moeilijk. Ik kreeg overlaatst antwoord dat beslissingen over onze zoon door hun samen worden genomen, maar ik wil beslissingen betreffende onze zoon nemen in overleg met de papa van mijn zoon. Daar hoeft zij zich niet met de moeien. Ik ga je advies opvolgen, maar ik vrees dat het antwoord weer negatief gaat zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 sep 2014 18:08

Verander die vriendelijke mail eens in een AS en een gewone brief enkel gericht aan uw ex. de As met antwoordbevestiging.
Dat u indien geen gunstig antwoord binnen de 10 dagen genoodzaakt zal zijn de zaak terug voor de (nu) familierechtbank te brengen om de regeling van halen en brengen te wijzigen.

Wat is het adres van ex in het vonnis?
Wat is het adres op de gemeente ...u gaat nl met het vonnis naar de gemeente en vraagt dan zijn huidig adres - gemeente moet dat geven in kader van een gerechtelijke procedure.

Mocht hij ingeschreven zijn op adres X maar effectief wonen bij zijn moeder misschien dit ook eens melden aan de kwartierinspecteur va zijn officieel adres ... en gezien u hem NIET weet wonen kan hij dus ambtelijk geschrapt worden op zijn officieel adres en zal hij dan maar moeten uitzoeken om alles terug in orde te krijgen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 sep 2014 21:14

zoals fransiscus zegt, en méér: vader kan best beslissingen mbt de opvoeding van jullie zoon bespreken met zijn partner, maar de communciatie en besprekingen tussen de ouders gebeuren tussen de ouders zelf. Laat de vader weten dat dit een wettelijk punt is waar niet over te palaveren valt. Immers het gedeelde ouderlijk gezag is een zaak tussen u beiden. en u heeft het recht en de plicht rechtstreeks tre communiceren met elkaar. Om het cru te stellen, moest het mij overkomen, ik zou de partner vriendelijk doch beleefd melden dat ik om misverstanden te voorkomen niet meer wens gecontacteerd worden door haar. Enne, als ze mails verstuurt en die ondertekent met de naam van haar partner zou ze daar haar eigen naam bij moeten bij vermelden: en "in opdracht van". Anders is dat zelfs valsheid in geschrifte.

duma
Berichten: 2871

#6 , 22 sep 2014 10:44

Kan ik eventueel voor deze 2 zaken een wijziging aan de rechter vragen in het vonnis?
Ja, en ik zou het je zelfs aanraden. Wisselen op/via school is iets dat ik iedereen steeds ten stelligste afraad.

Ten eerste omdat je elkaar zo als ouders ontloopt. Je ziet elkaar niet en kan zelfs geen kleine boodschap meer overbrengen!
Maar ten tweede inderdaad omdat je daar het kind enorm mee belast. Ook omdat het kind snel door zal hebben dat mama en papa elkaar niet willen zien en hij maar zelf voor de overgang moet zorgen, maar vooral omdat je een kind toch niet zijn hele hebben en houden kan laten meesleuren naar school: schoolboeken voor een hele week, extra materiaal (turnen, PO, maar later ook een laptop, een werk, ...), eventueel materiaal voor een hobby (sportkledij? muziekinstrument?). Dat is niet te doen en is ook emotioneel heel zwaar voor een kind.



In verband met de wissels in de vakantie, dat is vooral voor persoonlijk gemak - waarmee ik niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt -, dus dan zal het van de rechter afhangen hoe die daar tegenover staat.


Tip: denk ook al eens na over binnen 3 jaar, en 5 jaar .... Waar gaat hij dan naar school? Zijn er nog zaken die gaan veranderen en waar je best al eens over nadenkt? Denk goed na over min en pluspunten van elk wisselmoment. Vrijdagavond? Zondagavond? Woensdagmiddag? Denk aan weekendjes weg, aan vakanties, aan hobbymomenten... Er is nooit een goed wisselmoment (believe me, pfff :) ) , maar er is er vast wel een dat minder erg is dan de rest.

Veel succes!

Kindenbelang
Berichten: 56

#7 , 30 sep 2014 13:17

@ mama van 2:

Idd, het is zoals hierboven beschreven werd: maak via AS aan de vader duidelijk dat de regels van het vonnis gevolgd dienen te worden doch dat uitzonderingen op de regel af en toe zouden moeten kunnen, mits gezamenlijk overleg en akkoord, dewelke dan ook schriftelijk bevestigd dient te worden om latere misverstanden te vermijden.

De vader zal in de komende jaren misschien ook eens een afwijking willen op het vonnis en als hij nu steeds neen blijft zeggen op elke vraag van uw kant, dan mag hij dat in de toekomst misschien ook verwachten. Respectvol met elkaar omgaan kan deuren doen opengaan. Maar idd, dan heb je twee redelijke partijen nodig en dat is soms een lastige zaak..

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 30 sep 2014 16:30

Misschien in dit geval de gewone brief weglaten want mogelijk wordt die dan beantwoord door de vriendin.

mamavan 2
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 22 okt 2014 15:20

hallo allemaal,

Ik vrees dat we weer naar de familierechtbank moeten gaan. Nu wil mijn ex zelfs niet meer samen naar het oudercontact van mijn zoon. Hij wil enkel gaan met zijn vriendin. Hij heeft voorgesteld om om beurten te gaan, terwijl ik het recht heb om ieder oudercontact bij te wonen.Ik kan op geen enkele manier meer communiceren of contact krijgen met hem. Alles wordt beantwoord door zijn vriendin. Hoe moet ik nu in godsnaam nog bilocatie goedvinden als we niks meer kunnen bespreken?

Terug naar “Echtscheiding”