Vrijwillig onderhoudsgeld

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Vrijwillig onderhoudsgeld

#1 , 01 sep 2014 12:18

wij storten maandelijks 200€ op de gezamelijke kinderrekening, waar het kindergeld word op gestort, is dat fiscaal aftrekbaar? Ook al staat er niks op papier van die maandelijkse bijdrage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kapa
Berichten: 19

#2 , 01 sep 2014 13:29

Beste,
da's een vraag waar ik ook sinds enige tijd over zit te tobben. Ik heb binnenkort een afspraak met een boekhouder die toch wat kaas heeft gegeten mbt dit onderwerp; ik zal je op de hoogte houden!
Vriendelijke groeten
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 01 sep 2014 13:42

Mogelijk een antwoord:
http://www.belgopocket.be/nl/content/co ... iscaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had nog een tekst van ministerie financiën maar daar kan ik blijkbaar niet meer aan.
Wel gevonden:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/sear ... limentatie" onclick="window.open(this.href);return false;

Mogelijk kan het helpen.

Reclame

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2014 10:38

Heel graag Kapa als je wil, dank u wel

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 04 sep 2014 14:03

Hangt af van de situatie :

indien u de hoede heeft over de kinderen of in geval van co-ouderschap zijn deze bedragen niet aftrekbaar. de kinderen maken dan immers deel uit van uw gezin en voldoen niet aan de voorwaarden.
Indien de kinderen onder de hoede zijn van de andere ex-partner dan zijn deze bedragen wel aftrekbaar. hoewel in deze gevallen de bedragen meestal bepaald werden in de EOt of in een vonnis van de rechtbank.

uit de site Fod financiën

Wat is onderhoudsgeld of alimentatie?

Onderhoudsgeld of alimentatie is een som geld die iemand regelmatig (bv. maandelijks of jaarlijks …) stort aan een verwante of (ex-)familielid (kind, ouder, ex-echtgenoot …) die niet zelf voor zijn eigen behoeften kan instaan. Dat kan het gevolg zijn van de beslissing van een rechter of van een akkoord tussen de onderhoudsplichtige (diegene die het onderhoudsgeld betaalt) en de onderhoudsgerechtigde (diegene die het onderhoudsgeld ontvangt).

Onder welke voorwaarden kan ik mijn betaald onderhoudsgeld aangeven?

U moet gelijktijdig aan de volgende 4 voorwaardenvoldoen:

u moet het onderhoudsgeld betalen ter uitvoering van een onderhoudsverplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek
de persoon die het onderhoudsgeld krijgt mag geen deel uitmaken van het gezin van de persoon die de uitkering betaalt
u moet het onderhoudsgeld regelmatig betalen
u moet de betaling van het onderhoudsgeld verantwoorden met bewijskrachtige bescheiden


Wat is een "onderhoudsverplichting" en ten opzichte van wie bestaat ze?

De onderhoudsverplichting bestaat onder bepaalde voorwaarden ten opzichte van:

echtgenoten, ex-echtgenoten, wettelijk samenwonenden
kinderen, kleinkinderen
geadopteerde en ten volle geadopteerde kinderen en hun adoptanten
ouders, grootouders
schoondochters, schoonzonen, schoonouders
pleegkinderen en pleegouders

De onderhoudsplicht bestaat niet tussen zijverwanten (broers, zusters, ooms, tantes ...).

Voor uw minderjarige kinderen of studerende meerderjarige kinderen hebt u altijd een onderhoudsplicht. Voor andere personen hebt u alleen een onderhoudsplicht als ze zich in een staat van ‘behoeftigheid’ bevinden.

Wat is een "gezin"?

Het woord "gezin" moet in zijn gewone betekenis worden verstaan en wijst op een feitelijke toestand die gekenmerkt wordt door een huiselijk samenleven (haard) en -wonen. Tijdelijke onderbrekingen van het samenwonen zijn toegestaan (bijvoorbeeld verblijven op een kot, een jaar in het buitenland studeren …).

Deze voorwaarde moet worden beoordeeld op het tijdstip van de betaling van het onderhoudsgeld.

Wat is “regelmatig” betalen?

Het begrip "regelmatig" betekent "periodiek".

Het onderhoudsgeld wordt als een regelmatige betaling beschouwd als de stortingen wekelijks, maandelijks of driemaandelijks gebeuren.

Wat zijn “bewijskrachtige bescheiden"?

Bewijskrachtige bescheiden zijn documenten die aantonen

dat het onderhoudsgeld werkelijk betaald is
aan wie het onderhoudsgeld betaald is

Dat kunnen bijvoorbeeld bankrekeninguittreksels zijn.

Heb ik voor hetzelfde kind recht op het fiscaal voordeel voor kinderen ten laste en de aftrek van het betaald onderhoudsgeld?

Neen.

U kunt alleen onderhoudsgeld aangeven dat u betaalt aan kinderen die geen deel uitmaken van uw gezin. Die kinderen kunt u dus niet ten laste nemen in uw belastingaangifte.

Ook als u in het kader van co-ouderschap de belastingvoordelen voor kinderen ten laste deelt met de andere ouder, kunt u het onderhoudsgeld dat u voor uw kinderen betaalt niet aftrekken.

Terug
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2014 11:19

Wat is EOT?

duma
Berichten: 2871

#7 , 08 sep 2014 13:07

echtscheiding onderlinge toestemming

Kapa
Berichten: 19

#8 , 28 okt 2014 10:08

mamavan2schatten,

het heeft even geduurd, maar zoals gezegd heb ik advies ingewonnen bij een boekhouder.

In grote lijnen: Basejumper heeft gelijk als-ie schrijft dat je alleen maar ali kan aftrekken voor kinderen die niet bij jou ingeschreven staan. Ik heb zelf één zoon bij mij ingeschreven, de andere staat bij zijn papa ingeschreven. Ik kan dus enkel voor deze laatste bedragen inbrengen bij de fiscus. In realiteit betaal ik voor beide jongens een bedrag aangezien ze 2 dagen per maand meer bij papa zijn dan bij mama. Maar ik zet dat (kleine) bedrag op naam van het kind dat bij papa ingeschreven staat.

Je moet eens zoeken naar de circulaire Ci.RH.241/605.665. Hier staat de ganse uitleg in over de aftrekbaarheid van (buitengewone) kosten, en meer specfiek mbt kindrekening. Het basisprincipe is wel dat het kind (!) aangeeft wat jij aftrekt als kosten (iets wat ik ook nog moet doorgeven aan mijn ex), met andere woorden: beslastbaarheid vs aftrekbaarheid.

Veel succes
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Terug naar “Echtscheiding”