compensatie eigen werk huis voor huwelijk

bart_
Topic Starter
Berichten: 1

compensatie eigen werk huis voor huwelijk

#1 , 27 jul 2014 20:27

Beste, voor dat we getrouwd zijn hebben we samen een huis gebouwd. In dit huis heb ik heel veel eigen werk gestopt en hiervoor heb ik ook bewijzen. Is het mogelijk om een vergoeding te krijgen voor het eigen werk gestopt in het huis na de scheiding?
Wij zijn 5j na het bouwen van het huis getrouwd met gemeenschap van goederen.

Hopelijk kunnen jullie me een richting geven van wat mogelijk is.

alvast bedankt,
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 jul 2014 20:39

Beste, voor dat we getrouwd zijn hebben we samen een huis gebouwd. In dit huis heb ik heel veel eigen werk gestopt en hiervoor heb ik ook bewijzen. Is het mogelijk om een vergoeding te krijgen voor het eigen werk gestopt in het huis na de scheiding?
Wij zijn 5j na het bouwen van het huis getrouwd met gemeenschap van goederen.

Hopelijk kunnen jullie me een richting geven van wat mogelijk is.

alvast bedankt,
Bart
Aangezien jullie gehuwd zijn met gemeenschap van goederen zijn kunnen er geen persoonlijke goederen zijn en daarom kunnen er ook geen compensaties worden verricht.
In het stelsel van gemeenschap van goederen bezit iedere echtgeboot de helft van alles.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 jul 2014 09:05

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.§ 3. De medeëigenaar heeft deel in de rechten en draagt bij in de lasten van de eigendom naar verhouding van zijn aandeel.§ 4. De medeëigenaar kan over zijn aandeel beschikken en het met zakelijke rechten bezwaren.§ 5. De medeëigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is. Daden tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer kan hij wettig verrichten....”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘voor dat we getrouwd zijn hebben we samen een huis gebouwd. In dit huis heb ik heel veel eigen werk gestopt en hiervoor heb ik ook bewijzen.’

Vóór u trouwde was dit huis zulke ‘onverdeeldheid’.

“Art.1391.Het wettelijk of het bedongen huwelijksvermogensstelsel begint te werken vanaf de voltrekking van het huwelijk, niettegenstaande enige andersluidende overeenkomst.”(B.W.).

‘Wij zijn 5j na het bouwen van het huis getrouwd met gemeenschap van goederen’

Indien dit betekent dat u bij huwelijksovereenkomst regelde dat uw gemeenschappelijk vermogen al uw tegenwoordige goederen omvatte,dan behoort voornoemd huis sedertdien tot uw gemeenschappelijk vermogen. Een vergoeding diende u in die overeenkomst bedongen te hebben.

Indien er toen geen huwelijksovereenkomst m.b.t. het huis gesloten werd dan geldt hiervoor “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...”(B.W.).Dit houdt in dat het huis dan verder in onverdeeldheid bleef overeenkomstig voornoemd art.577-2 B.W.. Het staat u dan vrij hierin het vermoeden van gelijkheid te weerleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”