verblijfsco-ouderschap leeftijd??

ThinkPink12
Topic Starter
Berichten: 73

verblijfsco-ouderschap leeftijd??

#1 , 11 jun 2014 19:57

Hoi iedereen,

ik vroeg me af wat nu juist de leeftijd is dat de rechter 'gemakkelijker' verblijfsco-ouderschap uitspreekt?

Voorlopig een regeling omdat de dochter te jong was (ondertussen 3j geworden)
week 1: van woensdag tot vrijdag
week 2: van donderdag tot zondag

we zouden in september terug naar de rechtbank willen om verblijfsco-ouderschap te verkrijgen omdat de dochter nu al sinds februari naar school gaat en het zowel voor ons als de dochter gemakkelijker zou zijn om niet in het midden van de week te verhuizen, maar vb. de zondag.
Mijn ex doet constant moeilijk en die zal dit dus weigeren.

De een zegt dat ze vanaf 3j week/week regeling gemakkelijk uitspreken... de andere zegt dan weer dat voor 5j niet zal gebeuren...

Mensen met ervaring?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 12 jun 2014 10:33

Onze ervaring: 2 kinderen, respectievelijk toen nog geen jaar en de andere net 2 geworden. Bilocatie uitgesproken zonder problemen.

Meestal wordt er gezegd dat de rechter 2.5j beschouwd als de leeftijd waarop het kan. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik denk dat wij een van de uitspraken zijn waarbij een kind zo jong was.

3 jaar geworden? Ga ervoor! De regeling die je nu hebt is eigenlijk al 7/14, de enige verandering die je wil, is die 7 dagen op elkaar laten aansluiten. Ik denk dat je grote kans hebt.
Denk wél goed na over het wisselmoment en het wisseluur. en ook over: wie brengt/wie haalt: de ouder waarbij ze zijn, of de ouder waar ze naartoe gaan?

Wil je dat op zondag? Hoelaat? Waar eten ze 's avonds nog? De dag erna is school, om hoelaat moeten ze gaan slapen?
Bij ons was dit bv een probleem omdat de andere ouder ze zondags nooit nog een middagdut liet doen en wij dus 's maandags met een oververmoeid kind zaten dat wel naar school moest.
Ga je graag op weekend? Hou in je achterhoofd dat je dan altijd op tijd terug moet zijn.
Zondag is ook een dag waarop veel feestdagen vallen waarbij maandag soms ook een feestdag is (Pasen, Pinksteren). Ga je dan wisselen op de feestdag? Of wil je misschien zo'n verlengd weekend toch wel volledig?

Vrijdag na school is ook een optie. Zelfde vragen.
Of misschien op woensdagnamiddag?

Vakantieregeling?

Mijn punt: denk goed na over het voorstel/de eis dat/die je doet en weeg voor -en nadelen tegen elkaar af.
Maak je voorstel concreet (wisseldag/uur/haal/brengregeling). De kans is groot dat de rechter dat zal volgen als de biloactie beslist wordt.
Als er dan dingen ontbreken in je voorstel, zal de rechter die niet zelf toevoegen en zit je dus met hiaten en een regeling waarover misschien discussie kan ontstaan.
Beter op voorhand dus te veel tijd in steken, dan later er 'uw peren mee zien'.

ThinkPink12
Topic Starter
Berichten: 73

#3 , 12 jun 2014 11:49

bedankt Duma!
Je hebt gelijk, we moeten er goed over nadenken hoe we het willen regelen en zeker als het al niet zo vlot verloopt!! :)

Reclame

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#4 , 16 jun 2014 14:58

Misschien een tip... neem een kalender en doe de moeite om het uit te rekenen voor de komende 2 jaar.
Op die manier komen er misschien nog wel speciale dagen zoals verjaardagen, kerst, nieuwjaar, etc. Wanneer begint exact die halve maand in de zomervakantie ?
Wat als de eerste dag van de vakantie net op maandag is en de wissel op zondag ? Ga je dan voor een dag wisselen ?
Wat als de laatste helft van augustus voor de vader is en de eerste week van de school ook voor de vader (omdat dat toevallig een even week is). Ben je dan akkoord om het kind 3 weken niet te zien... enz.
Duidelijke afspraken nu vermijden conflicten later.

rebels
Berichten: 7

#5 , 24 jul 2014 11:51

Goh
is moeilijk beste is om samen tot een regeling te komen
heb pas een voorlopige regeling voor mijn zoontje gekregen
situatie:
moeder is naar andere partner getroken na twee maanden huwelijk, ik heb hierbij continu voor mijn zoontje gelet.
ondertussen heeft ze een straffe advocaat genomen en hebben ze me voor het gerecht laten komen.
Moeder wil kindje enkel op haar vrije dagen dwz zo ma di (nr grootouders ) en wo dit wil dus zeggen dat ik in deze regeling mijn zoontje nooit een heel weekend bij me zou kunnen hebben. Ik moet zeggen dat ik serieus heb moeten zeuren bij de vrederechter voor een heel weekend want die wou ieder weekend opsplitsen. De dure advocate van mijn ontrouwe partner heeft zelfs verkregen dat ze het kindergeld krijgt en dat ze al haar vrije dagen ons zoontje heeft. Heb de eerste zitting kunnen uitstellen en toen was haar advocate er van overtuigd da een kindje van 3,5 gemakkelijk week om week aan kon geen probleem bij ze zou dat eens op twintig minuten regelen.
Dit is echter een voorlopige regeling maar ze loopt wel tot september 2O15.... of tot een van ons beide ons niet akkoord zou verklaren met deze regeling.
kerst en nieuw alles is gesplitst in 1 dag bv kerst van tien tot tien twee kerst van tien tot tien enz dit kan toch niet goed zijn voor een kindje voor de ene nacht daar te slapen en de andere nacht daar. Dit juist om te grillen van een ouder met dure advocaat thuis te halen.
Die denken echt niet a h welzijn van het kind maar aan hun eigen beurs.
En twintig min pleiten over de toekomst van mijn zoontje sorry echt wel time is money bij die mannen.
Probeer de wisselmomenten zo goed mogelijk te regelen bv einde school of opvang en niet bij ouders thuis .
Veel succes

duma
Berichten: 2871

#6 , 24 jul 2014 13:03

Niet mee akkoord: Probeer de wisselmomenten zeker te doen bij ouders thuis!
Als ouders moet je samen over veel dingen beslissen en is communicate onontbeerlijk. Als de andere partij het daar moeilijk mee heeft, dat kan, maar wees dan zélf the bigger person en ga op verwijten en pesterijen niet in.
Hoe ga je communiceren als je elkaar nog niet eens meer ziet?

Ja, je kan een heen-en-weerschriftje doen, maar als aanvulling op hetgeen je elkaar vertelt. Wij doen beide: uitleg aan de deur over de belangrijke dingen van die dag/evt week en wat meer uitleg in het schriftje.
Maar je kan de overdracht toch niet laten gebeuren door een juf of onthaalmoeder? dat is hun taak niet?
Bovendien geef je daarmee aan het kind duidelijk het signaal dat mama en papa niet overeenkomen en elkaar niet willen zien, zelfs niet voor hun bestwil.

@rebels: als tip voor de kerstvakantie. In een week-week situatie bestaat er de kans, als je de week-week gewoon laat doorlopen dat je enkel jaren na elkaar steeds de week met Kerst hebt en de andere steeds de week met Oud/Nieuw. Vermoedelijk was dat de gedachte achte het gedrocht van een vakantieregeling die jullie daar nu hebben. Een andere, en veel beter oplossing is het jaarlijks omwisselen van de Kerstvakantie en niet te kijken naar de week/week: In de oneven jaren verblijven de kinderen de eerste week van de Kerstvaaktnie bij de papa, in de even jaren verblijven ze de eerste week bij de mama. Op die manier kan elke ouder om het jaar Kerst vieren en het andere jaar Oudjaar vieren/Nieuwjaars zingen.

3.5 jaar voor week/week is inderdaad geen enkel probleem. Des te later, des te erger eigenlijk. Algemeen wordt 2.5 jaar gezien als 'de leeftijd' om effectief week/week te doen, maar dat wil niet zeggen dat je zelfs daarvoor al niet aan bilocatie kan doen, bv 3/4/4/3. Zoals hierboven gezegd was de jongste hier nog geen jaar en de andere 2 toen de bilocatie begon en zij weten gewoon niet anders. Wat de toekomst brengt, zullen we pas later te weten komen uiteraard.

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#7 , 24 jul 2014 14:52

Ik zou ook ten sterkste aanraden om het wisselmoment te doen thuis afwisselend met afhaling (ipv afzetten), dit geeft ook een beter gevoel naar de kinderen. Typisch ga je ook dingen meegeven voor de volgende week, zoals uniform, sportkledij, kunstwerkjes, etc., en je kan dat toch moeilijk doen via school of opvang.
Zoals ik hierboven al vermeldde, reken de regeling uit voor 2 jaar, en je zal snel merken waar mogelijk de probleemweken zitten (zoals vakantiewissels en kerst).

duma
Berichten: 2871

#8 , 24 jul 2014 15:24

Dat was ik nog vergeten, maar inderdaad: De kinderen moeten heel wat meesleuren van de ene naar de andere ouder.
Als ze klein zijn, valt dat mee. (Hoewel ze hier toch ook een tas hebben met daarin identiteitskaart, SISkaart, schoolbrieven, (gewassen) kleren die ze aanhadden de dag dat we ze gingen halen.
Nu zijn daar ook nog eens twee boekentassen bijgekomen met elk zijn set doosjes voor verschillende soorten fruit.
Volgend jaar komt daar inderdaad de sporttas + pantoffels bij.

Als ze nog groter worden, gaan ze misschien een hobby doen. Moeten ze dan hun voetbaltas of hobo mee naar school nemen?
Of misschien hebben ze wel een laptop; moet die dan ook via school?
Of favoriete schoenen, of een mooie jurk of ...

Knutselwerkjes blijven bij de ouder die ze meekrijgt, maar al te vaak willen de kinderen 'iets' (een pop, een tekening, een tas, een ...) aan mama of papa laten zien en dan moet dat ook nog eens mee.

Nee, voor de kinderen is het PAKKEN beter dat mama en papa elkaar gewoon 5 minuten gedag kunnen zeggen, de belangrijkste dingen even kunnen vertellen en de spullen in het koffer kunnen zwieren.

Sharon1980
Berichten: 11

#9 , 30 jul 2014 18:03

Onze ervaring : de dochter van mijn vriend is 7j en bilocatie is geweigerd door haar jonge leeftijd en de nu al stabiele (12/2) regeling.
Omdat ze dit nu al een paar jaar gewoon is, vindt de rechter dat dit ook een reden is om niet over te gaan tot een week-week regeling.
Ook zou mijn rol te groot zijn, omdat ik ze naar school zou doen en ze zou afhalen, omdat ze anders te vroeg en te lang in de opvang zou zitten als mijn vriend dit zou doen.
Dus conclusie, 7j en bij ons geweigerd, maar met hoger beroep zijn we bezig...

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#10 , 30 jul 2014 22:12

Sharon, het lijkt me zeer conservatief, maar niet ongewoon.
Net daarom is het belangrijk om in het eerste akkoord of vonnis al onmiddellijk een week/week regeling te voorzien, eventueel met een tijdelijk andere regeling omwille van de leeftijd van het kind.
In het geval van ThinkPink, ze heeft al een quasi gelijke verblijfsregeling, dus ik denk niet dat de rechter dit zou wijzigen naar een "klassieke" regeling (2/12)

Terug naar “Echtscheiding”