Enkele vragen omtrent de kinderen

joja
Topic Starter
Berichten: 15

Enkele vragen omtrent de kinderen

#1 , 27 dec 2012 20:33

Hallo,

Ik ben 1 jaar gescheiden en heb 2 kinderen van 6 en 8 jaar. Het vonnis bevat de omgangsregeling voor de kinderen: 1 weekend op 2 gaan ze naar de vader en de schoolvakanties is elk de helft. De vader betaalt alimentatie.

Graag had ik een mening over volgende zaken:

- ik heb op 24/12 een brief van een advocaat ontvangen waarin mijn ex een week-weekregeling eist. Dit zou volgens de brief een wens zijn van de kinderen, hoewel ik hier geen weet van heb en bovendien zijn ze hiervoor te jong. De advocaat vraagt me hierin over te gaan tot een gesprek met mij en mijn raadsman alvorens verdere stappen te ondernemen. Ik moet voor 4/1 reageren, maar dat lijkt mij een onredelijke termijn gezien de feestdagen om een raadsman te kunnen contacteren. Kan ik een tegentermijn voorstellen?
- gezien ik met mijn ex niet kan praten, zou ik dit liever behandeld zien via een echtscheidingsconsulent, dus zonder advocaten. Kan ik dit via het vredegerecht aanvragen? Wat is de procedure?
- mag ik ondertussen van mijn ex eisen dat hij de alimentatie tijdig betaald alvorens over te gaan tot wijziging van het vonnis? Ik dacht dat dit altijd in het begin van de maand diende betaald te worden?
- mag mijn ex de alimentatie verminderen met bedragen voor hobby's van de kinderen zonder mijn akkoord? Terwijl hij de hobby's van de kinderen in mijn streek (20 km) niet wil mee betalen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 27 dec 2012 23:39

Er is een vonnis.
Dat moet door beide partijen gevolgd worden. In principe moet u en uw ex zich houden aan het vonnis.

Wat denkt u dat zijn advocaat kan doen??? Op dit ogenblik niets want er is een vonnis. U kan reageren door te melden dat u uw advocaat zal contacteren, maar u hoeft dat niet u kan wachten tot na het raadplegen van uw advocaat.

Zijn voorstel van week/week is in principe de standaard regeling. Dat u de kinderen te jong vindt doet niets ter zake.
Beide ouders hebben dezelfde rechten en plichten zodoende.

Eens lezen wat er in het vonnis staat maar uw ex dient idd de alimentatie op tijd te betalen. Indien niet betaald kan u
ofwel al aangifte doen bij de politie - niet betalen is strafbaar zeker als er een datum in het vonnis staat.
ofwel hem met een AS op wijzen dat de alimentatie VOOR datum X op uw rekening moet staan.
En neen hij mag geen vermindering van de alimentatiebedragen doen. Dat wil dus zeggen dat hij al gedurende X maanden te weinig betaald. Hiervan kan u zo wie zo al aangifte doen ... dat hij dat 'zogezegd' voor de kinderen gebruikt doet niets ter zake. HIJ beslist niet over het bedrag dat heeft een RECHTER gedaan en hij dient dat VOLLEDIG te betalen en dus ook op tijd.

Als u samen met uw ex via een bemiddelaar een regeling kunnen uitwerken zoveel te beter.
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vredegerecht.... ??? vermoedelijk hebben die wel info zie ook hierboven.

Als er geen extra kosten vermeld staan in vonnis moet u het doen met kindergeld en de volledige alimentatie.

Deze aangiften van te weinig en te laat betaalde alimentatie zou ik nu al doen en vanaf nu dus elke maand.

joja
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 dec 2012 20:47

Bedankt voor je reactie.

Nog een paar bijkomende vragen:

Waarom hoef ik niet te reageren op de brief van zijn advocaat? Ik vermoed dat hij het recht heeft om de verblijfsregeling te laten wijzigen? Hoewel ik geen voorstander ben van week-week gezien ik niet met mijn ex kan praten en dit dus veel problemen zal geven, zal ik dit wel moeten toestaan, maar wil ik via een derde bemiddelaar een ouderschapsplan laten opstellen. Dan hoeft er geen advocaat aan de pas te komen vermoed ik ?
Kan het herbekijken van het vonnis uitgesteld worden zolang hij het huidig vonnis omtrent alimentatie niet correct naleeft?

Dat ik de kinderen te jong vind is niet voor de week-week regeling maar omdat in de brief stond dat deze regeling een wens van de kinderen zou zijn. Dat vind ik een bizarre reden en de kinderen hebben mij hierover nooit iets verteld (ze zijn zeer jong).

Er staat geen datum in het vonnis voor betaling van de alimentatie, mag ik er van uitgaan dat dit dus in het begin van de maand hoort te zijn? Of op het einde van de vorige maand?

Nogmaals dank.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 28 dec 2012 23:43

Ik ga ervanuit dat in het vonnis staat maandelijkse alimentatie.
Te betalen op moment x. Wanneer dat er niet instaat denk ik dat men een regelmaat nog wel kan aanvaarden ( betaling wedde begin maand dus betaling alimentatie de 10 of de 15 de of..) maar niet dan weer de eerste en dan weer de 31 ste.

Gezien de advocaat al verwijst naar uw advocaat gesprek met uw raadspersoon wel dan moet u tijd hebben om een raadspersoon te contacteren.
Trouwens eens u een raadspersoon hebt MAG de advocaat van tegenpartij geen contact meer met u nemen en indien hij dus al wist dat u een advocaat had, had die brief naar uw advocaat moeten gaan en niet naar u.

Sorry maar kinderen zijn NOOIT te jong om zowel bij vader als moeder te zijn dus dat is TOTAAL geen argument.

Alvorens een zaak terug voor de rechtbank komt zal er nog aardig wat water naar zee zijn gevloeid.
En Ja indien hij inderdaad al inbreuken tegen huidig vonnis doet .... zal hij een andere rechtszaak voor de correctionele (strafrechtbank) hebben.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 29 dec 2012 13:01

Sorry maar kinderen zijn NOOIT te jong om zowel bij vader als moeder te zijn dus dat is TOTAAL geen argument.
Dat leek mij goed om die quote eens in de verf te zetten.

Belgie staat mee op podium, zoniet koploper van de westerse wereld op vlak van progresieve wetgeving en wijs naar de wet van de gelijkmatig verdeelde huisvesting. Het moeten intresante tijden zijn voor onderzoekers omdat een nog nooit eerder gezien aantal scheidingskinderen een magneet voor hen vormt om onderzoek te doen. Zo is men is gaan onderzoeken hoeveel tijd minstens nodig is voor een goede kind-ouder relatie. Het verschijnsel is al lang bekend waarbij de vaders de kinderen verwende omdat ze zo weinig tijd met het konde doorbrengen, uiteraard is dat niet goed. Mijn vermoeden is dat dergelijk onderzoek lobbywerk op gang zet om een quotum in de wet gaan op te nemen. Heb zo iets horen vliegen dat men best niet onder 5 dagen zorgtijd van de 14 duikt. Binnen enkele maanden weten we hier wel meer van.
maar wil ik via een derde bemiddelaar een ouderschapsplan laten opstellen. Dan hoeft er geen advocaat aan de pas te komen vermoed ik ?
Kan het herbekijken van het vonnis uitgesteld worden zolang hij het huidig vonnis omtrent alimentatie niet correct naleeft?
Je kan moeilijk blijven beweren dat er geen conflictueuze situatie is. Langdurige conflicteuze situaties is gewoon rotslecht voor kinderen.
Het niet (of te weinig) betalen van onderhoudsgeld is een economisch misdrijf. Als je een gerechtelijke uitspraak hebt kan je hiermee naar de deurwaarder of de politie. Je kan de weg bewandelen dat hij daarmee de kinderen mishandeld. Kindermishandeling dus. Hiermee zal je juridisch sterker komen te staan.
Probleem is dat veel te veel mensen verwachten dat het gerecht problemen oplost. Meer en meer jeugdrechters komen tot besef dat hun werklast het hen onmogelijk maakt zoveel problemen op te lossen op enkele minuten tijd. Kortom ze zullen wel moeten op zoek gaan naar partners die een deel van hun werk overnemen.

In familiale geschillen inzake de verblijfsregeling v/d kinderen alsook de onderhoudsbijdrage is het al langer dat je kan vragen aan de rechter om gaan te bemiddelen. Meer zelfs de rechter is verplicht de mama en de papa hierover te informeren. Als je dit wil zie ik weinig reden om te wachten tot je voor een rechter staat. Stuur gewoon een mail naar de papa met een voorstel en wacht af. Normaliter en in zekere zin wacht de rechter de bemiddeling af alvorens een einduitspraak met gewijzigde bedragen of een andere verblijfsregeling te doen.

RR

Terug naar “Echtscheiding”