ontvoeren eigen kind????

Sarah.Divien
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

ontvoeren eigen kind????

#1 , 14 okt 2012 21:49

klopt het dat een ouder nooit kan aanzien worden als ontvoerder van zijn/haar eigen kind??
dit kan toch niet????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 15 okt 2012 11:00

In welke context bedoelt u dit?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 16 okt 2012 16:52

Onder normale omstandigheden bezitten beide ouders het co-ouderschap.
Mijn inziens houdt dit in dat beslissingen omtrent de kinderen samen worden genomen.
Wanneer u handelingen stelt die ingaan tegen het co-ouderschap van de andere ouder, dan pleegt u een strafbaar feit.
Of de term ontvoering, binnen een concrete context, correct is, daar zal in geval van aanklacht de rechtbank over beslissen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Nick13
Berichten: 25
Locatie: Gent

#4 , 17 okt 2012 01:08

mijn inziens kan een ouder nooit als ontvoerder van zijn/haar kind worden aanzien, tenzij de ouder volledig het ouderlijk gezag is ontnomen. Bij inbreuk van de maatregelen betreffende co-ouderschap is de term ontvoering niet toepasselijk. Dit is mijn inzicht, dus niet officieel !

eylis
Berichten: 8852

#5 , 17 okt 2012 08:50

zoals Luc zegt, maar ook wat Nick zegt klopt: als één ouder een kind zo ver en zo lang "meeneemt" dat het standaard wettelijk co-ouderschap niet meer mogelijk is, dan pleegt die ene ouder een misdrijf. Maar de term ontvoering is eigenlijk niet het strafbare feit, maar het resultaat van "ontvoering" wel.
In zo'n gevallen zal een ouder niet vervolgd of veroordeeld worden voor ontvoering, maar wel inbreuk en verhindering van het omgangsrecht en het co-ouderschap.
Ontvoering wordt enkel nog gebruikt als term in gevallen van kidnapping naar verre buitenlanden door een ouder.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 17 okt 2012 13:31

mijn inziens kan een ouder nooit als ontvoerder van zijn/haar kind worden aanzien, tenzij de ouder volledig het ouderlijk gezag is ontnomen. Bij inbreuk van de maatregelen betreffende co-ouderschap is de term ontvoering niet toepasselijk. Dit is mijn inzicht, dus niet officieel !
Beste Nick13,
Stel 1-ouder heeft zijn kind zodanig geslagen... blauw oog + tand afgebroken + ...
Kan die ouder dan door de rechter terrecht gewezen worden en veroordeeld: "opzettelijke slagen en verwondingen"?

Zelf geef ik het je maar mee omdat na tussenkomst van de rechter bij verreweg de meeste ouders die niet meer samenwonen en daarvoor een rechter zijn gepasseerd (vb. omdat ze gehuwd zijn geweest) er een rechterlijke uitspraak zal bestaan die de verblijfsregeling v/h kind bepaald.

Als het antwoord op mijn vraag naar U toe "Ja" is. Ja, een ouder kan door de rechter gestraft worden wegens schuldig aan "opzettelijke slagen en verwondingen" dan is het juiste antwoord: "Ja een ouder kan gestraft worden met een effectieve gevangenisstraf en/of geldboete, ook al is het misdrijf "ontvoering" 1x voorgekomen en heeft heel het "incident" slechts enkele uren geduurd. vb. de ouder die op een "verkeerde dag" zijn kind ophaalt van de school.

Als er geen rechterlijke uitspraak bestaat dan is veroordelen voor ontvoering moeilijk, zeer moeilijk (ken geen enkel geval)

RR

Nick13
Berichten: 25
Locatie: Gent

#7 , 17 okt 2012 23:04

Stel 1-ouder heeft zijn kind zodanig geslagen... blauw oog + tand afgebroken + ...
Kan die ouder dan door de rechter terrecht gewezen worden en veroordeeld: "opzettelijke slagen en verwondingen"?
RR

Ja , verder ontgaat mij de logica van uw redenering. Ontvoering van een kind is niet mogelijk door de fundamentele rechten vervat in het ouderschap.

@eylis , afstand of land is geen objectief criterium, met de wetgeving in het betrokken land moet wel rekening worden gehouden.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#8 , 18 okt 2012 01:11

Die fundamentele rechten worden zoals reeds aangegeven door een rechter geconcretiseerd en uitgesproken.
ze bestaan uit
a) - recht van het kind
b) - recht van de ouder op zijn gezinsleven

Wat de rechter uitspreekt heeft kracht van Wet

Dit kan je duidelijk terugvinden als het vonnis/arrest/beschikking van die verblijfsregeling van het kind door een gerechtsdeurwaarder betekend wordt

"Wij, Albert II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, doen te weten :

Lasten en bevelen dat alle daartoe gevorderde gerechtsdeurswaarders dit arrest, dit vonnis, deze beschikking, dit bevel of deze akte ten uitvoer zullen leggen;

Dat Onze procureurs-generaal en Onze procureurs des Konings bij de rechtbanken van eerste aanleg daaraan de hand zullen houden en dat alle bevelhebbers en officieren van de openbare macht daartoe de sterke hand zullen bieden wanneer dit wettelijk van hen gevorderd wordt;"

De logica van mijn redenering is dus: U staat niet boven de Koning, U staat ook niet boven de procureur van die Koning en je maakt geen kans tegen alle bevelhebbers en officieren van onze openbare macht kortom je staat als ouder helemaal onderaan.
kortom: U draait mijn redenering gewoon onderste boven en dat recht heeft U, de gedachte zijn nu eenmaal vrij

mijn conclusie: De fundamentele rechten van de ouder zijn vervat in art. 8 EVRM. Je mag als ouder de fundamentele rechten van het wettelijk bepaalde recht op gezinsleven van de andere ouder niet ontnemen door het recht in eigen handen te nemen.
Slachtoffers van dit misdrijf (art. 432SW) zijn
- je eigen kind
- de andere ouder

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 18 okt 2012 01:45

klopt het dat een ouder nooit kan aanzien worden als ontvoerder van zijn/haar eigen kind??
dit kan toch niet????
Dat kan inderdaad niet. Je kan als ouder wel degelijk als "ontvoerder" aanzien worden. Heb de reportage niet gezien maar de verdachte staat m.i. een veroordeling van een gevangenisstraf van meerdere jaren te wachten. Doorgaans duurt dit wel lang maar uiteindelijk is de kans groot dat de gevangenistraf zal uitgesproken worden

RR

Alles voor mijn dochter!
Telefacts
- Ma, 15/10/2012 - 17:47

Dinsdag 16 oktober - Ive Godecke zijn dochter Jordan werd in de herfst van 2009 door haar moeder Lisa Michael, bekend van het VTM-programma ‘Dancing on Ice’, ontvoerd. Het meisje was toen 2,5 jaar oud.

Ive zocht 2 jaar naar haar, maar tevergeefs. Een Brits detectivebureau werd ingeschakeld en 11 maanden geleden werd het meisje in Zuid-Afrika teruggevonden.

Helen Verbruggen, de moeder van Ive en grootmoeder van Jordan herinnert het zich levendig “We zaten bij onze advocaat toen het verlossende telefoontje kwam. Die man heeft ons echt moeten rustig houden. We waren zo blij. Jordan haar haar was geknipt en zwart geverfd. Maar haar gezichtje herkenden we natuurlijk meteen.”
Ive reisde meteen af naar Zuid Afrika, om zijn dochter te gaan halen. “Alle papieren waren in orde. Maar uiteindelijk heb ik er toch nog 11 maanden doorgebracht. Van de ene hotelkamer naar de andere. “

Telefacts zoekt Ive op in Kaapstad waar hij nog steeds verblijft. De rechter in Zuid-Afrika besliste in september dat Ive de terugkeer van zijn dochter naar België mocht voorbereiden. Lisa Michael tekende beroep aan maar dat is door de rechter verworpen. “Jordan komt terug naar huis. Ik ben blij. Maar mijn dochter is vervreemd van me. Het zal tijd kosten om de band te herstellen.”

Helen Verbruggen, de moeder van Ive, wacht intussen thuis op de terugkeer van haar zoon en haar kleindochter. “Heel deze zaak heeft ons voorlopig zo’n 400.000 euro gekost. Aan opzoekingskosten, detectives, vertaalkosten, etc. Dat is veel. Maar het belangrijkste is dat we Jordan gevonden hebben.”
http://vtm.be/telefacts/alles-voor-mijn-dochter" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”