feitelijk gescheiden?

lin
Topic Starter
Berichten: 16

feitelijk gescheiden?

#1 , 28 mei 2007 20:12

Hallo,

Sinds vorig jaar augustus ben ik bij mijn man weggegaan en woon ik dus op een ander adres. In verband met mijn belastingsaangifte vraag ik mij af of we nu feitelijk gescheiden zijn of gescheiden van tafel en bed.
Alvast bedankt.

Lin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 28 mei 2007 20:22

De scheiding van tafel en bed is niet hetzelfde als de feitelijke scheiding.

Waar de feitelijke scheiding wijst op het niet meer samenwonen van de echtgenoten, betekent scheiding van tafel en bed dat de echtgenoten via een procedure bij de rechtbank hun huwelijk tot op zekere hoogte hebben be?indigd.

lin
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 28 mei 2007 21:01

We zijn wel in onderhandeling via een advocaat voor een EOT, maar er is nog niets voorgekomen bij de rechtbank. Ik mag dus besluiten dat we feitelijk gescheiden zijn.
Dan heb ik een bijkomende vraag : we hebben alle 2 een afzonderlijke belastingsaangifte ontvangen. Moeten die overeenstemmen voor de periode dat we nog samen waren? (hij en ik dus ons beider inkomen opgeven).
Of mogen we elk apart onze eigen inkomsten aangeven, zowel van voor en na de feitelijk scheiding?

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 28 mei 2007 21:56

Inderdaad jullie zijn feitelijk gescheiden.

Gezien jullie in 2006 apart zijn gaan wonen, maar er nog geen echtscheiding werd overgeschreven in het bevolkingsregister zullen jullie voor het ganse jaar 2006 gezamenlijk belast worden. Er is dus geen sprake van een periode voor en na de feitelijke scheiding.

Normaliter moet u dan ook samen met uw echtgenoot ??n enkele aangifte invullen. Als dat in de praktijk niet kan, staat de fiscus toe dat u elk een formulier invult. De fiscus zal de twee aangiften dan samen behandelen en hij zal slechts ??n aanslagbiljet opstellen.

Jullie zijn voor jullie totale belastingsschuld beiden aansprakelijk, m.a.w. men mag bij jullie beiden aankloppen om de totale schuld vereffend te zien.

Jullie kunnen wel afspreken hoe de belastingen zullen verrekend worden. Hetzij ieder betaalt / ontvangt de helft; hetzij ieder betaalt / ontvangt op basis van zijn inkomsten / hetzij een andere afgesproken regeling. Normaal gezien zijn afspraken ivm belastingen onderdeel van de EOT.

Maar ik herhaal het als ??n van jullie zijn deel niet betaalt, dan mag de fiscus bij de ander aankloppen om het geld te innen.

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#5 , 29 mei 2007 07:38

Vermits de fiscus rekent per 01 januari en de domicilie in augustus 2006 veranderde zal de fiscus enkel in 2007, niet meer in 2008 :
* indien er teveel betaald is, de terugbetaling doen op de juiste fiscale manier.
* indien er te weinig betaald is, de ?'s opeisen waar het ook maar mogelijk is. Indien ??n van de partners teveel betaalde dan wordt dat bedrag ingehouden en in mindering gebracht, en vervolgens wordt het tekort in ?'s opge?ist daar waar het ook maar mogelijk is.

lin
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 29 mei 2007 19:32

Bedankt voor de toelichting

Lin

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 30 mei 2007 14:16

Ik ga ervan uit dat u gedomicilieerd bent waar u nu woont,zodat u ook fiscaal feitelijk gescheiden bent.

Uw belastingAANGIFTE kan u steeds afzonderlijk doen.

?Art.394...? 2. In afwijking van ? 1 kan, in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten, de belasting op het vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen van ??n van de echtgenoten, alsook de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing die vanaf hetzelfde kalenderjaar op naam van ??n van hen wordt ingekohierd, niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven.?(Wetboek Inkomstenbelastingen 1 april 1992).

Het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding die plaatsvond in augustus 2006 is dus 2008.De belasting op het vanaf 2008 verworven inkomen van ??n van de echtgenoten...kan dan niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot .

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Echtscheiding”