Boedelbeschrijving

Olli
Topic Starter
Berichten: 3

Boedelbeschrijving

#1 , 03 apr 2007 16:09

Echtscheiding is reeds meer dan 5 jaar uitgesproken, echter tot op heden geen boedelverdeling.
Aangezien ikzelf in de gezinswoning ben gebleven, stel ik mij de vraag of het ethisch gezien nog zomaar kan dat na zoveel jaar plots mijn ex, notaris ed, doodleuk een boedel mag komen beschrijven ?
Ondertussen nieuw huwelijk, er zijn verscheidene nieuwe meubelen ed aangekocht, woning door verbouwingen verdubbeld in oppervlakte, enz.. Vraag mij ook af of ik verplicht ben/was om de goederen van tijdens het huwelijk al die tijd bij te houden.
Bij wie ligt de bewijslast ? Dient ex te bewijzen dat de goederen die aangeduid worden destijds van de gemeenschap waren of dien ik te bewijzen dat ze het niet waren ?
Graag hulp..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 03 apr 2007 23:20

In een echtscheiding, dacht ik, dat in het eerste vonnis een vermelding staat omtrent het aanstellen van een notaris voor een boedelbeschrijving.
Het is de partner die niet in het huis verbleef die er alle belang bij had de notaris aan te stellen. Indien dit niet gebeurd is binnen een bepaalde periode, dan komt men in een toestand zoals u. Een notaris nu aanstellen voor een boedelbeschriving is niet juist. U bezit alles.

Olli
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 apr 2007 08:14

Beste,

Dank voor uw antwoord.
Het is inderdaad zoals u zegt, bij de uitspraak van de echtscheiding werd er een notaris aangesteld.
Bij deze notaris zijn we enkele jaren geleden slechts ??n maal samen geweest om de bal aan het rollen te krijgen. Zonder resultaat.
Sindsdien niets meer.
Kortom, de notaris is dus wel aangesteld, maar er is nooit actie ondernomen.

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 04 apr 2007 18:13

Maar is er dan geen uitspraak in het 1ste vonnis, waar de rechter refereert naar een notaris voor een boedelbeschrijving. Of is men dat vergeten ?

Dat er een notari skomt bij de uitspraak van de echtscheiding is logisch, maar deze notaris heeft de boedelbeschrijving nodig, en die is er niet.

Andr
Berichten: 2

#5 , 04 apr 2007 23:09

Beste
Ik zit in het zelfde geval. Mijn ex heeft mij verlaten in 1993! Mijn 2 kinderen zijn bij mij gebleven en zijn nog steeds bij mij. Ze heeft mij mijn huis 14 jaar alleen laten afbetalen(v/d 15j)en nu de hypotheek afgelost is heeft ze een notaris op mij afgestuurd om alles te laten opnemen, ja dit na 14 jaar. Nu beweert ze boverdien dat het huis voor de helft van haar is en dat ik 14 jaar huishuur moet betalen.Ook zegt ze dat de helft van mijn zaak van haar is! Ik wens je veel succes.

Olli
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 04 apr 2007 23:11

Er is inderdaad in het vonnis beschreven dat notaris X moest instaan voor de verdeling van de inboedel.
Deze heeft die ene keer dat we er geweest zijn, slechts gesproken van een fotodatum voor de bankgelden, maar nooit officieel een inboedel laten vaststellen.
Tot op heden is er dus nergens een inventaris of iets dergelijks door de notaris opgemaakt.

Terug naar “Echtscheiding”