Domicilie studente met gescheiden ouders.

charlottedb
Topic Starter

Domicilie studente met gescheiden ouders.

#1 , 05 nov 2012 17:59

Hey,

Ik ben student en mijn ouders hebben ruzie over wie wat betaalt.
Aangezien ik meerderjarig ben, bepaal ik waar mijn domicilie is, maar ik weet niet goed wat te doen.

Ik zal even de situatie schetsen;

Toen mijn ouders uit elkaar gingen woonde ik bij mijn papa en betaalde mijn mama alimentatie. Daarna hertrouwde mijn
papa en is hij verhuisd, ik en mijn broer zijn in hetzelfde huis blijven wonen en daar sta ik ook gedomicilieerd.
Ik ben nu ten laste van mijn papa en hij ontvangt kindergeld. Mijn papa betaalt mijn kot (=360 euro) en mijn mama betaalt alimentatie (=225)
aan mij, waarmee ik eten koop, ik ontvang geen studiebeurs. Mijn papa betaalt ook hospitalisatieverzekering, ziekteverzekering enz.
In het weekend ben ik altijd bij mijn mama.

Nu wil mijn mama dat ik mij domicilieer bij haar, zodat zij mij ten laste kan nemen en kindergeld ontvangt. Ze wil dan
alimentatie blijven betalen voor mijn eten e.d.. Ze wil dan wel niet mijn kot betalen en volgens haar moet mijn
papa dat doen als alimentatie. Zij vindt dat mijn papa niet de voordelen kan krijgen (kindergeld + ten laste) zonder mij
op te voeden (in het weekend). Ze zegt dat het juridisch niet correct is dat ik in het huis van mijn broer gedomicilieerd sta (waar ik wel geregeld ben).
Ik vind dit precies oneerlijk aangezien de kost van mijn kot groter is dan de alimentatie die ik krijg.
En wie moet mijn schoolrekening betalen (= +/-500 euro)?

Wat doet men meestal in dit soort situaties?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2012 18:17

U bent meerderjarig en kan dus zelf beslissen waar u woont.
Tevens kan u het kindergeld rechtstreeks aan uzelf laten storten (bestaat een procedure voor)
Alimentatie dient volgens vonnis betaald te worden aan de rechthebbende in het vonnis en dat is/was uw vader gezien u blijkbaar bij hem woonde.
Maar nu dus niet meer gezien uw vader ergens anders woont.
Dan versta ik niet hoe hij u nog fiscaal kan aftrekken gezien u daar niet meer woont.

Beide ouders dienen in te staan voor kinderen die nog studeren onderhoudsverplichting.

eylis

#3 , 06 nov 2012 09:28

en een kot is niet echt een must. als beide ouders dit financieel niet kunnen dragen, is verblijf (lees voeding-onderdak-kleding + onkosten transportabonnement ), bijdrage studiekosten-medische kosten) hun verplichting.
Het is natuurlijk wel zo als je je domiclie bij je broer zet je moeder of vader je inderdaad fiscaal niet meer ten laste kunnen ingeven. Dat betekent dan dat ze je practisch gezien nog ten laste hebben, maar niet meer fiscaal;
Dat is inderdeed vervelend voor je moeder;
Juist zou wel zijn dat je nog gedomicilieerd bent bij één van beiden als je nog rekent op hun financiele hulp.
Dus hoe zou het practisch bijvoorbeeld kunnen:
Je ontvangt je kindergeld én mogelijke studietoelage zelf. Daarmee betaal je je studiekosten.
Je plaatst je domcilie bij wie je hoofdzakelijk verblijft. Daar ontvang je voeding en onderdak; De andere ouder vergoed je overige kosten. (medisch-kleding etc)
Je overlegt natuurlijk vooraf met de andere ouder als er onkosten gemaakt moeten worden.
De ouder waar je verblijft geeft je fiscaal in als kind ten laste.
De andere ouder geeft de jaarlijkse bedragen die hij je betaalt in als aftrekbare alimentatie.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 09 nov 2012 18:19

Wat u ook zou ondernemen, het zal ervoor zorgen dat de huidige regeling wordt veranderd, en
dat zal bij één van beide ouders voor wrevel zorgen, zeker wanneer het moeder of vader geld gaat kosten.

Het zijn echter uw ouders die het vonnis verkregen, niet u.
U kent wellicht niet alle feiten en afwegingen waarmede rekening werd gehouden bij de beoordeling!
Laat het dus aan hen over om dit vonnis aan te vechten, en bemoei u daar niet mee.

Tenzij u zelf vindt dat uzelf onrecht wordt aangedaan, in dat geval gaat uzelf voor winst (en confrontatie).
Waartoe u als meerderjarige uiteraard jurodisch het recht toe hebt.

Het recht op eerbied voor mama en papa is mogelijk in het wetboek niet beroerd, echter
morele gronden kunnen mogelijk voor een minder positief vonnis voor u zorgen...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”