dubbele familienaam na erkenning

numatje
Topic Starter
Berichten: 4

dubbele familienaam na erkenning

#1 , 31 aug 2014 23:35

beste,
gezien de wet nog maar nieuw is, kan ik niet veel informatie vinden op intetnet daarom stel ik mijn vraag in deze forum
mijn ex en ik waren uitelkaar toen ik nog maar 1 maand zwanger was, hij heeft de kindjes nog maar pas erkend vorige week
de kindjes zijn 6 maanden oud, ons wordt gezegd in de gemeente dat wij een verklaring moet tekenen welke familienaam de kindjes zullen dragen
zij dragen al vanaf de geboorte mijn naam, ze zei ook dat wij tijd hebben tot 31 mei volgend jaar om na te denken en overeen te komen,wij hebben dat formulier mee gekregen maar er wordt nog niks getekend
mijn vraag zijn.. wat als ik niet akkoord ga met achternaam verandering of dubbele familienaam? kan hij mij dat afdwingen via de rechter of vervangende toestemming krijgen?
alvast bedankt voor jullie antwoorden
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 31 aug 2014 23:38

Bij geen akkoord tussen ouders - kan de rechter indien de ouders dat willen of een van hen een beslissing nemen. Dat is standaard bij elk feit waarin ouders niet akkoord zijn.

numatje
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 sep 2014 05:28

NL FR
belgiëlex.be - Kruispuntbank Wetgeving
Raad van State Kamer van volksvertegenwoordigers Senaat

einde eerste woord laatste woord
Publicatie : 2014-05-26

FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
8 MEI 2014. - Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek met het oog op de invoering van de gelijkheid tussen mannen en vrouwen bij de wijze van naamsoverdracht aan het kind en aan de geadopteerde



FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling
Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het Burgerlijk Wetboek
Art. 2. Artikel 335 van het Burgerlijk Wetboek, vervangen bij de wet van 31 maart 1987 en gewijzigd bij de wet van 1 juli 2006, wordt vervangen als volgt :
"Artikel 335. § 1. Het kind wiens afstamming van vaderszijde en afstamming van moederszijde tegelijkertijd komen vast te staan draagt ofwel de naam van zijn vader, ofwel de naam van zijn moeder, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
De ouders kiezen de naam van het kind op het ogenblik van de aangifte van de geboorte. De ambtenaar van de burgerlijke stand neemt akte van deze keuze. In geval van onenigheid of bij afwezigheid van keuze, draagt het kind de naam van de vader.
§ 2. Het kind wiens afstamming alleen van moederszijde vaststaat, draagt de naam van zijn moeder.
Het kind wiens afstamming alleen van vaderszijde vaststaat, draagt de naam van zijn vader.
§ 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Hetzelfde geldt indien de afstamming van moederszijde komt vast te staan na de afstamming van vaderszijde.
Evenwel kunnen de ouders samen, of kan een van hen indien de andere overleden is, in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind ofwel de naam van de persoon ten aanzien van wie de afstamming als tweede komt vast te staan zal dragen, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
Deze verklaring wordt afgelegd binnen een termijn van één jaar te rekenen van de dag van de erkenning of van de dag waarop een beslissing die de afstamming van vaderszijde of van moederszijde vaststelt in kracht van gewijsde is gegaan, en voor de meerderjarigheid of de ontvoogding van het kind. De termijn van één jaar begint te lopen op de dag die volgt op de in artikel 319bis, tweede lid, bedoelde kennisgeving of betekening.
Bij wijziging van de afstamming van vaderszijde of van moederszijde tijdens de minderjarigheid van het kind als gevolg van een vordering tot betwisting van de afstamming op grond van de artikelen 318 en 330, neemt de rechter akte van de nieuwe naam van het kind die in voorkomend geval is gekozen door de vader en de moeder met inachtneming van de in § 1 vervatte regels.
Van de in het tweede lid bedoelde verklaring of van het beschikkend gedeelte van het in het vierde lid bedoelde vonnis wordt melding gemaakt op de kant van de akte van geboorte en van de andere akten betreffende het kind.
§ 4. Indien de afstamming van een kind wordt gewijzigd wanneer het de meerderjarige leeftijd heeft bereikt, wordt er zonder zijn instemming geen verandering aan zijn naam aangebracht.".
Art. 3. In boek I, titel VII, hoofdstuk V, van hetzelfde Wetboek wordt een artikel 335bis ingevoegd, luidende als volgt :
"Art. 335bis. De overeenkomstig artikel 335, §§ 1 en 3, bepaalde naam geldt ook voor de andere kinderen wier afstamming later ten aanzien van dezelfde vader en moeder komt vast te staan.".
Art. 4. Artikel 353-1 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003 en gewijzigd bij de wet van 18 mei 2006, wordt vervangen als volgt :
"Art. 353-1. De adoptie verleent aan de geadopteerde in plaats van zijn naam, die van zijn adoptant.
In geval van gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden draagt de geadopteerde ofwel de naam van een van de adoptanten, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
De partijen kunnen evenwel de rechtbank vragen dat de geadopteerde zijn naam behoudt, voorafgegaan of gevolgd door de naam van de adoptant, of in geval van gelijktijdige adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, door de naam van een van de adoptanten, die zij kiezen overeenkomstig het tweede lid. De samenstelling van de naam van de geadopteerde is beperkt tot één naam voor de geadopteerde en één naam voor de adoptant(en).
Het vonnis maakt melding van de verklaring waarmee de adoptanten hun keuze te kennen geven.".
Art. 5. Artikel 353-2 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003 en gewijzigd bij de wet van 18 mei 2006, wordt vervangen als volgt :
"Art. 353-2. § 1. In geval van adoptie van het kind of adoptief kind van een echtgenoot of samenwonende, draagt de geadopteerde ofwel de naam van de echtgenoot of samenwonende, ofwel de naam van de adoptant, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
Indien de naam van de geadopteerde bij de vorige adoptie vervangen werd door die van de adoptant, kunnen de partijen de rechtbank vragen dat de geadopteerde zijn naam behoudt. De partijen kunnen de rechtbank ook verzoeken dat de nieuwe naam van de geadopteerde voortaan samengesteld wordt uit de naam die hij bij die vorige adoptie heeft gekregen, voorafgegaan of gevolgd door die van de nieuwe adoptant.
Indien de naam van de geadopteerde bij de vorige adoptie overeenkomstig artikel 353-1, derde lid, samengesteld was uit de naam van de adoptant en de naam van de geadopteerde, kunnen de partijen de rechtbank vragen dat de geadopteerde zijn naam behoudt. De partijen kunnen de rechtbank ook verzoeken dat de nieuwe naam van de geadopteerde wordt samengesteld uit de naam van de geadopteerde en de naam van de adoptant, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
Het vonnis maakt melding van de verklaring waarmee de adoptanten hun keuze te kennen geven.
§ 2. In geval van nieuwe adoptie zoals bedoeld in artikel 347-1, wordt de overdracht van de naam geregeld door artikel 353-1.".
Art. 6. In artikel 353-3 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003 en vervangen bij de wet van 18 mei 2006, worden de woorden "of, ingeval de geadopteerde zijn naam bij een vorige adoptie heeft behouden, dat hij hem kan doen voorafgaan of volgen door die van de nieuwe adoptant of van de nieuwe adopterende man of van de door de adoptanten overeenkomstig artikel 353-1, § 2, eerste lid, gekozen naam" opgeheven.
Art. 7. Artikel 353-4 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003, wordt opgeheven.
Art. 8. In artikel 353-4bis van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 18 mei 2006, worden de woorden "artikelen 353-1, § 2 en 353-2, § 2" vervangen door de woorden "artikelen 353-1, tweede en derde lid, en 353-2, § 1, eerste tot derde lid, en § 2".
Art. 9. In artikel 353-5 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003 en gewijzigd bij de wet van 18 mei 2006 en bij de wet van 30 juli 2013, worden de woorden "artikelen 353-1, § 1, tweede lid, 353-1, § 2, tweede en derde lid, 353-2, § 2, tweede lid, en 353-3" vervangen door de woorden "artikelen 353-1, derde lid, 353-2, § 1, tweede en derde lid, en 353-3".
Art. 10. Artikel 356-2 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 24 april 2003 en gewijzigd bij de wet van 18 mei 2006, wordt vervangen als volgt :
"Art. 356-2. Door de volle adoptie verkrijgt het kind in plaats van zijn naam, die van de adoptant.
In geval van gelijktijdige volle adoptie door twee echtgenoten of samenwonenden, verklaren deze voor de rechtbank dat de geadopteerde ofwel de naam van een van de adoptanten zal dragen, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
In geval van volle adoptie van het kind of van het adoptief kind van een echtgenoot of samenwonende, verklaren deze voor de rechtbank dat de geadopteerde ofwel de naam van de echtgenoot of samenwonende, ofwel de naam van de adoptant zal dragen, ofwel één die samengesteld is uit hun twee namen, in de door hen gekozen volgorde met niet meer dan één naam voor elk van hen.
Het vonnis maakt melding van de verklaring waarmee de adoptanten hun in het tweede en derde lid bedoelde keuze te kennen geven.
De door de adoptanten overeenkomstig het tweede en derde lid gekozen naam geldt voor de later door hen geadopteerde kinderen.".
HOOFDSTUK 3. - Overgangs- en slotbepalingen
Afdeling 1. - Overgangsbepalingen
Art. 11. Deze wet is van toepassing op kinderen die geboren of geadopteerd zijn na haar inwerkingtreding.
Wanneer er echter reeds ten minste één kind is van wie de afstamming ten aanzien van dezelfde ouders vaststaat op de dag waarop deze wet in werking treedt, blijven de vroegere artikelen 335, 353-1 tot 353-3 en 356 - 2 van het Burgerlijk Wetboek, naar gelang van het geval, van toepassing op de vaststelling van de naam van het kind of het adoptief kind dat is geboren of geadopteerd na de inwerkingtreding ervan en wiens afstamming ten aanzien van dezelfde ouders vaststaat.
Art. 12. In afwijking van artikel 11 kunnen de ouders of de adoptanten, bij een gemeenschappelijke verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, ten gunste van hun gemeenschappelijke minderjarige kinderen en onder voorbehoud dat zij geen gemeenschappelijke meerderjarige kinderen hebben op de dag waarop deze wet in werking treedt, vragen hen een andere naam toe te kennen die gekozen is in overeenstemming met de bepalingen van deze wet. De gekozen naam wordt toegekend aan alle gemeenschappelijke minderjarige kinderen.
De gemeenschappelijke verklaring wordt afgelegd binnen twaalf maanden na de inwerkingtreding van deze wet of, in geval van geboorte of adoptie van een kind na de inwerkingtreding van deze wet, binnen drie maanden na de dag van de bevalling of van de adoptie, indien deze in België plaatsvond, of van de registratie van de adoptie door de in artikel 360-1 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde federale centrale autoriteit, indien deze in het buitenland werd uitgesproken.
Deze verklaring wordt afgelegd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind is ingeschreven in de bevolkingsregisters. De toegekende naam wordt vermeld in de rand van de akte van geboorte van het desbetreffende kind.
Afdeling 2. - Inwerkingtreding
Art. 13. Deze wet treedt in werking op een door de Koning te bepalen datum en uiterlijk op de eerste dag van de twaalfde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 8 mei 2014.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Justitie,
Mevr. A. TURTELBOOM
Met 's Lands zegel gezegeld :
De Minister van Justitie,
Mevr. A. TURTELBOOM
_______
Nota
Kamer van volksvertegenwoordigers :
(http://www.dekamer.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Stukken. 53-3145/ (2013/2014).
Integraal verslag : 19 maart 2014.
Senaat :
(http://www.senate.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Stukken. 5-2785/ (2013-2014).
Handelingen van de Senaat : 24 april 2014.


begin eerste woord laatste woord
Publicatie : 2014-05-26

Reclame

numatje
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 01 sep 2014 05:31

Ik heb nog nooit gehoord dat de rechter iemand heeft gedwongen om de achternaam van zijn/haar kind te veranderen
En die officiële talen in de wetboek heeft mij voor hoofdpijn gezordg Grrrr

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 01 sep 2014 11:30

Mijn antwoord was algemeen.... wanneer ouders niet akkoord gaan over 'iets' met de kinderen kan één of beiden zich naar de rechtbank wenden en deze zal beslissen. Bij een dispuut over een kind is het bij geen akkoord tussen de ouders steeds de (jeugd)rechter die beslist in het belang van het kind.


Enkele jaren geleden - kleine adoptie aan het kind werd door de rechter gevraagd welke familienaam het wilde hebben... niet verkeerd begrijpen er was geen enkel probleem tussen de ouders maar uiteraard is een adoptie iets dat via de rechtbank gaat.
Rechter gaf als mogelijkheid
naam behouden -
naam adoptief ouder aannemen
naam adoptief ouder gevolg door naam ouder
of naam ouder gevolg door die van adoptief ouder ... dat laatste vond het kind kei tof en ook de ouders vonden dat goed.
Kind heeft nu dus een dubbele naam. :D en staat zo via vonnis gewijzigd in burgerlijke stand / bevolkingregister rijksregister.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2014 17:33

@ numatje

De teksten die u hoofdpijn bezorgen zeggen dat de naam van uw kinderen enkel kan veranderd worden als u akkoord gaat.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 02 sep 2014 10:44

“Art.335...§ 2. Het kind wiens afstamming alleen van moederszijde vaststaat, draagt de naam van zijn moeder.§ 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel KUNNEN de ouders samen of...in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen. Die verklaring moet worden gedaan binnen een jaar te rekenen van de dag waarop de personen die de verklaring doen, de vaststelling van de afstamming hebben vernomen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘KUNNEN de ouders samen’ houdt in dat degene die erkende geen naamverandering kan afdwingen.
‘dat het kind de naam van zijn vader zal dragen’ sluit een dubbele familienaam uit.

‘hij heeft de kindjes nog maar pas erkend vorige week’ = ‘de dag waarop de personen die de verklaring doen, de vaststelling van de afstamming hebben vernomen’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

numatje
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 25 sep 2014 19:19

Super. Bedankt voor de antwoorden
Ik ben opgelucht

Naiëf
Berichten: 1

#9 , 28 sep 2014 11:54

Ik heb met interesse deze conversatie gelezen en heb een gelijkaardige vraag hieromtrent.

Mijn twee kinderen dragen momenteel de achternaam van hun biologische vader/ mijn ex.
Wij waren wettelijk samenwonend en ik heb hem ons eerste kind laten herkennen. Traditioneel opgevoed, (mijn ouders zijn nog steeds samen), heb ik hem de eer gegeven zijn achternaam door te geven.
Toen ik één maand in verwachting was van ons tweede kind is hij het afgetrapt. De omgangsregeling werd bij de notaris vastgelegd en ik heb toen het exclusief ouderlijk gezag verkregen.
Na zeven maanden wikken en wegen (lang leve de hormonen!!) heb ik hem uiteindelijk het tweede kind laten herkennen. Ik wou het mijn kinderen niet aandoen om elk een verschillende achternaam te hebben.

Acht jaar na datum heb ik enorm veel spijt van deze beslissing. Mocht ik de klok kunnen terugdraaien, dan hadden ze nu beiden enkel mijn achternaam!

Volgens ik begrijp zou ik met de nieuwe overgangsregeling hun familienaam alsnog kunnen veranderen... maar dit enkel met akkoord van beide ouders.

Mijn ex mag dan een grote zwakkeling zijn, zich zo goed als niets aantrekken van de opvoeding van de meisjes, enkel geïnteresseerd in zijn omgangsrecht met hen, ... maar op dit vlak zal hij halsstarrig zijn klein beetje eer die hem rest willen verdedigen.

Klopt het dat bij onenigheid het sowieso de naam van de "vader" wordt/blijft?
Kan je i.p.v. de dubbele naam ook enkel kiezen voor de naam van de moeder?

Alle advies is welkom!

duma
Berichten: 2871

#10 , 29 sep 2014 11:29

Als de vader niet akkoord is, blijft het de achternaam van de vader.

Terug naar “Adoptie”