link vermelden op mijn websiet mag dat

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

link vermelden op mijn websiet mag dat

#1 , 21 aug 2014 18:08

ik heb over tijd link vermelden op mijn website zonder toestemmingen van de website eigenaar ik most de link verwijderen

mag je zomaar link naar anderen website of is dat niet toegestaan
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 22 aug 2014 22:28

Dan wou die andere site blijkbaar niet geassocieerd worden met jouw site.
Lijkt me zijn goed recht te zijn, hij heeft je gevraagd de link te verwijderen en hopelijk heb jij dat ook gedaan?

Franciscus
Berichten: 38652

#3 , 22 aug 2014 22:37

Volgende stap 'kan' een in gebreke stelling zijn van een advocaat wegens auteursrechten en zo.

Reclame

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

#4 , 23 aug 2014 09:26

Dan wou die andere site blijkbaar niet geassocieerd worden met jouw site.
Lijkt me zijn goed recht te zijn, hij heeft je gevraagd de link te verwijderen en hopelijk heb jij dat ook gedaan?
ik heb inderdaad de link ook verwijderen op ons website
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#5 , 04 sep 2014 19:15

Het kan, maar het lijkt me wel vreemd. Een link plaatsen verandert NIETS aan de inhoud van de betreffende website. Misschien is het juridisch mogelijk, maar ik vind het een vreemd verzoek. Als we het aantal links moeten gaan controleren of er wel toestemming voor gevraagd is, dan zijn we nog voor jaren bezig... De meeste mensen willen een website ook publiekelijk toegankelijk zien en veel bezoekers lokken, dus ik heb zelden gehoord dat iemand ontevreden is met een link naar zijn site. Tenzij die link misschien op een site met bezwaarlijke inhoud staat, maar dat zijn toch uitzonderlijke gevallen.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 05 sep 2014 09:27

Een link plaatsen verandert NIETS aan de inhoud van de betreffende website.
Dat is het punt ook niet. De vraag -en die speelt al een tijdje- is of een hyperlink of deeplink een mededeling aan het publiek, en dus een inbreuk op het auteursrecht is.

Het Europees hof heeft daar in februari nog een prejudiciële vraag over beantwoord.

Ik ge het antwoord gewoon in de praktijk brengen :D : http://www.timelex.eu/nl/blog/detail/li ... teursrecht

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 03 okt 2014 13:12

In die zaak ging het wel om auteursrechten op de artikels, niet op de links of domeinnamen.

"Sommige rechtsleer vertrekt van de stelling dat publicatie op het internet automatisch en impliciet de toelating inhoudt een zuivere hyperlink (maar niet bijvoorbeeld een deep link) te leggen naar dat werk. Sommigen beschouwen deze toelating zelfs onbetwistbaar."

Lees in dat verband beter het (zeer uitgebreide, maar interessante) artikel: https://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n1/maertens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele passages:
Door sommige Belgische rechtsleer wordt ‘the right to link’ benaderd vanuit de vraag welke rechtsregel van toepassing is voor het geval iemand wil linken zonder expliciet daartoe een toelating verkregen te hebben, of bij gebrek aan toelating tout court. Hierbij wordt uitgegaan van een impliciete en automatische toelating (of licentie) om te linken naar een andere site[57] Het enkele feit van het toegankelijk maken van de inhoud van een site op het web betekent automatisch de stilzwijgende toestemming om te verwijzen naar die site. Let wel, die toestemming slaat enkel op het verwijzen naar, zonder dat dit stilzwijgen betrekking kan hebben op het geheel of gedeeltelijk kopiëren van die site.
(...)
Steeds volgens dezelfde rechtsleer valt hyperlinking niet onder de toepassing van het auteursrecht[60]. Immers, de linking die gebeurt via de html-techniek, herneemt in feite enkel het adres van de site waarnaar een link wordt gelegd[61]. Deze adressen zelf bevatten geen bestanddelen die beschermd worden door het auteursrecht. (Bemerk nochtans in dit verband een mogelijke linking met een merknaam, cfr. supra) Het zijn zuivere gegevens die als dusdanig buiten de bescherming vallen van het auteursrecht. Het herhalen van de adressen van eender welke site in een hyperlink, behoeft derhalve geen toestemming.

Anders is het gesteld met het auteursrecht:
Volgens ons schendt een website-eigenaar welke tegen de wil in van de auteur van een welbepaalde website een link naar die website opneemt, ontegensprekelijk dit exclusief recht.(Cfr. infra 5.5.)[64]
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 okt 2014 14:24

Ik ge het antwoord gewoon in de praktijk brengen :D : http://www.timelex.eu/nl/blog/detail/li ... teursrecht
Dat is dus in directe tegenstelling tot de uitspraken van Belgische rechtbanken (tegen o.a. Google) en de praktijken van ReproCopy ...

weergave
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 15 okt 2014 11:20

nu ja te link is verwijderen ik heb ook een merknaam op mijn eigen domeinnaam gezet deze is goedgekeurd
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”