Bericht ontvangen van gettyimages

acerrusm
Topic Starter
Berichten: 3

Bericht ontvangen van gettyimages

#1 , 12 mar 2014 20:27

Vandaag een bericht ontvangen van gettyimages waarin deze beweert dat ik 1 afbeelding op mijn website onrechtmatig geplaatst heb. Wel, aan de ene kant heeft gettyimages gelijk, maar aan de andere kant vind ik schandaling dat ze mij vraagt om een som van 600 euro te betalen, terwijl originele foto kost 50$.


Kan iemand aub. met de volgende vragen helpen:
1) Moet ik volgens europese auterurswet de som van 600 euro aan gettyimages betalen, ook al heb ik die afbeelding verwijderd?
2) Moet gettyimages mij als eerst niet waarschuwen over de inbreuk op auteursrechten, en vriendelijk vragen om de afbeelding ter verwijderen zonder naar geld te vragen?
3) Wat als ik de ontvangen brief gewoon negeer?

Bedankt op voorhand,

Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38654

#2 , 12 mar 2014 20:57

Net gevonden
http://onehourprofessor.com/getty-image ... s-lawsuit/" onclick="window.open(this.href);return false;

acerrusm
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 mar 2014 14:16

Franciscus, bedankt, maar wat in de artikel staat is het van toepassing in VS. Ik vraag mij af of in België en Nederland zelfde regels van toepassing zijn?

Btw antwoorden op de bovenstaande vragen zijn nog steeds welkom.
Net gevonden
http://onehourprofessor.com/getty-image ... s-lawsuit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 mar 2014 16:09

Wat staat er juist in de brief? Waarop baseren ze zich om die 600€ van jou te eisen?
Hebben ze bewijs van de plaatsing van de afbeelding?

acerrusm
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 mar 2014 16:38

Tmespreu, het staat dat wij op ons website een foto hebben gebruikt zonder een licentie aan te schaffen. Verder verwijzen ze naar, ik citeer: "de Nederlandse Auteurswet 1912 en soortgelijke wetten in andere rechtsgebieden".

Daarna zetten ze een screenshot van ons website en verwijzen naar een foto in hun database. Ze zetten erbij de identificatienummer van hun foto. Ik heb het nagekeken op hun website, en die foto staat werkelijk in hun database.

Verder vragen ze een vergoeding binnen 14 dagen te betalen, en dreigen met een rechtzaak.

Wel nu, ons bedrijf is recent in Nederland opgericht, en het doet een internationale handel, waaronder het export van chocolade. Bij het maken van website heb ik in een slider een foto van chocoladereep gezet, die ik alvorens via google heb gevonden.

Ik begrijp wel dat ik een fout heb begaan, maar

1) als ze mij een verwittiging zouden gestuurd hebben, zou ik die foto meteen wegdoen
2) die bedrag vind ik wel te overdreven (ondertussen mijn partner heeft het contact met gettyimages opgenomen, en die vrouw aan de lijn zei dat het oorspronkelijke prijs tot 150 euro verlaagd zal zijn)
3) gettyimages heeft geen bewijzen in een brief geleverd dat ze werkelijk de betrokken foto en de auteur vertegenwoordigd.
Wat staat er juist in de brief? Waarop baseren ze zich om die 600€ van jou te eisen?
Hebben ze bewijs van de plaatsing van de afbeelding?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”