inbreuk op figuren die ik heb laten ontwerpen

thimo
Topic Starter
Berichten: 5

inbreuk op figuren die ik heb laten ontwerpen

#1 , 06 mar 2014 11:21

Ik heb in bijberoep een bedrijfje waar ik autostickers maak ( zoals de bekende baby aan boord stickers)

Hiervan maak ik alle ontwerpen zelf. Ook heb ik enkele van de baby figuren laten maken bij een ontwerper.

Hiervan heb ik nog de emails /factuur zitten als bewijs.

Nu kom ik vorig weekend op een vaste markt waar ik een kraam aantref dat ook autostickers aanbied en waarbij ik op verschillende zaken mijn ontwerpen aantref !

Zowel op hun folder , als op het kraam zelf , als in de stickerboeken bij de stickers die zij aanbieden.

Dit is niet zomaar een figuurtje van een website halen om zelf te gebruiken , maar om er echt professioneel winst uit te halen !

Heeft het nut om hiervan een zaak te maken ? Kan ik hier schadevergoeding voor eisen ? Over welke bedragen spreken we dan eventueel ? Zekerheid van winnen deze zaak alsook welke kosten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 mar 2014 12:01

Heb jij uw figuurtjes laten registreren en beschermen,

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 mar 2014 13:06

Voor auteursrechtelijke bescherming is geen registratie nodig.
Als thimo kan aantonen dat hij titularis is van het auteursecht op de figuren kan hij in rechte optreden..

Reclame

thimo
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 06 mar 2014 14:45

Heb jij uw figuurtjes laten registreren en beschermen,
nee, heb ze niet laten beschermen , maar zomaar stelen om er dan zelf geld mee te verdienen , daar moet toch iets op tegen zijn denk ik dan ?

thimo
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 06 mar 2014 14:56

Voor auteursrechtelijke bescherming is geen registratie nodig.
Als thimo kan aantonen dat hij titularis is van het auteursecht op de figuren kan hij in rechte optreden..
De ontwerper heeft het copyright bij mij neergelegd

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 mar 2014 15:01

Wat wil je uiteindelijk bereiken?
Dat de marktkramer ophoudt met gebruik te maken van 'jouw' afbeelding?
Of eerder, dat hij het in de toekomst mag gebruiken, mits betaling?

thimo
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 08 mar 2014 13:27

Het gaat om zeker een tien afbeeldingen.
Wat ik wil bereiken?
Schadevergoeding voor het gebruik in het verleden.
Stoppen met aanbieden, verwijderen van alle afbeeldingen, inclusief folders en andere publicaties.

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 mar 2014 14:19

Onze wetgeving biedt terzake zeker de nodige actiemogelijkheden om aan uw eisen te voldoen.

Ik heb onlangs zelf een gelijkaardige zaak behandeld (ik geef slechts een ruwe schets mee van de inhoud en het verloop):
Het ging hier over de verkoop van (auteursrechterlijk beschermde) nagemaakte goederen.
Enerzijds werd een procedure tot beslag inzake namaak ingeleid (concreet de 'namaak' laten vaststellen door een GDW en alle goederen in beslag laten nemen; bijkomend op straffe van een dwangsom verdere verkoop verbieden);
Anderzijds een geding ten gronde om de schade te laten begroten en vergoeden.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat het kostenplaatje dat aan de procedure hing niet min was (gerechtskosten, deurwaarders, expertises, etc...).
Het ging hier ook wel om een inkomensverlies van enkele 10'duizenden euros.

In uw situatie lijkt het mij (nog) niet aangewezen om dergelijke (zware) procedure in te stellen. Tenzij u uiteraard heel wat verlies leidt ten gevolge van de verkoop door de marktkramer in kwestie.

Het lijkt mij beter om de marktkramer (indien je over zijn identiteit beschikt?) vooreerst in gebreke te stellen.
In de ingebrekestelling eis je het auteursrecht op van de door hem gebruikte afbeeldingen. Je vraagt vergoeding voor het inkomstenverlies (redelijk forfaitair begroot natuurlijk) en eist de stopzetting van het gebruik van jouw afbeeldingen.
Daarbij maak je duidelijk dat als de marktkramer na ontvangst van uw schrijven verder gebruik blijft maken van uw afbeeldingen u een geding aanhangig zal maken, waarbij alle kosten op hem verhaald zullen worden.

Een ingebrekestelling schrijven is natuurlijk geen garantie tot succes, niet iedereen is even erg onder de indruk van een brief (evt. v/e advocaat).
Het geeft daarentegen wel aanleiding tot het bekomen van een minnelijke regeling, wat mogelijks meer oplevert dan wat bereikt kan worden door een zware procedureslag.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 mar 2014 14:28

Je zal zeker in je recht zijn maar gaat het sop de kool waard zijn bij een rechtszaak, jij gaat alles in gang moeten zetten en betalen ??

Met marktkramers weet je nooit, als het een vennootschap is en ze leggen dood gewoon de boeken neer en je zit daar met je kosten.
En als men een één mans zaak is en zelf niks te verliezen hebben leggen ze ook de boeken neer.

Dit is hier België niet Amerika.

Ik lees regelmatig, en zeker elke maand de afsluitingen van de rechtbank van Gent en de grootste meerderheid word afgesloten door gebrek aan activa.

Ik zou proberen een percent van zijn verkoop te krijgen en geen proces.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”