2e hands software

toms
Topic Starter
Berichten: 7

2e hands software

#1 , 12 feb 2012 11:29

Beste,

Ik ben een grafisch vormgever in bijberoep, en ben nu aan het kijken om software legaal aan te schaffen.
Het Adobe CS-gamma is wel redelijk kostelijke software. Op internet kwam ik iemand tegen die zo'n softwarepakket te veel heeft. (Vroeger geïnstalleerd maar nu overbodig).

Als ik deze software met serial number overneem, is de software dan nog legaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 feb 2012 11:57

Als u de officiële cd's met originele documentatie krijgt mag dat.

Carlo
Berichten: 72

#3 , 12 feb 2012 12:29

Volgens Adobe alleen als je de toestemming van hun verkrijgt;
http://www.adobe.com/misc/agreement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(waarschijnlijk gaan ze dan controleren of die serial nog ergens in gebruik is of de controle daarvan is geblokkeerd via de host)

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 12 feb 2012 12:49

Adobe laat het toe op voorwaarde dat het programma eerst werd gedeactiveerd (op alle computers) via de servers van Adobe en het niet werd gebruikt om verder mee up te graden. Bv. Wie CS2 kocht en later upgrade naar versie CS3 kan CS2 niet te koop aanbieden omdat hetzelfde serienummer nodig is voor CS3. Overigens vind ik 1600 euro (incl. btw) voor een set werkinstrumenten waarmee je geld verdient en dat makkelijk 24 maanden meegaat helemaal niet zo duur. Met een upgraderitme van ongeveer 400 euro à 18 maand valt dat best mee.

tombe
Berichten: 136

#5 , 12 feb 2012 13:18

Als het gaat om een extra licentie, moet je geen problemen verwachten. Als het gaat om een ouder product waarbij men een upgrade deed, kan je idd problemen verwachten. Is het de recentste versie? Dan zit je dus vrij safe. Nu, installeer het pakket gewoon ter plaatse. Je zal niet kunnen installeren tenzij de software correct werd gedeactiveerd. Heb zelf al een paar keer een softwarepakket van hen van pc veranderd (switch nogal vaak van computer) en dat werkt op dezelfde manier. Adobe heeft daar goede controles voor. Anders wordt het wanneer je pc crasht en je niet zou kunnen deactiveren... Heb ik al ad hand gehad en dan moet je echt kunnen aantonen dat je de originele koper bent. Wees je daar bewust van. Als je computer crasht zonder dat je kon deactiveren, terwijl je niet de oorspronkelijke koper bent, is de kans groot dat Adobe je geen licentie toekent voor dat pakket.

@Bartvdv: is inderdaad niet zo duur voor wat je krijgt, maar kan me voorstellen dat dit in bijberoep of als starter soms wel een serieuze investering is. Blijft een feit dat je als vormgever bijna niet zonder kan (tenzij je naar een open source alternatief overstapt, maar als je adobe gewend bent, is dat niet zo evident).

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 12 feb 2012 15:43

Hou het eenvoudig. Schrijf u in bij een avondschool, u krijgt dan een studentenkaart en kan de adobe-programma's officieel kopen tegen studententarief. Photoshop CS5 extended kost dan, als ik me goed herinner, 159 euro.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Berichten: 1298

#7 , 12 feb 2012 16:38

http://academicdownload.com/0/1301/Adob ... ion_Win_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

toms
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 12 feb 2012 23:12

Maar als ik software gebruik die bedoeld is voor studenten, dan veronderstel ik dat ik deze niet commercieel mag gebruiken?
Als ik de reactie hier zo wat volg, is het dus best om mijn spaarcentjes te investeren in een volledig pakket, om alle miserie te vermijden. (ik ben inderdaad een starter met nog geen budget).

Gr

tombe
Berichten: 136

#9 , 13 feb 2012 00:08

Mag je inderdaad niet gebruiken voor commerciële activiteiten...

Ken er genoeg die het risico lopen in het begin, maar zou dat persoonlijk niet nemen. Dan zou ik eerder voor de open source variant (Inkscape) opteren. Heb daar echter al eens mee proberen werken en dat was toch niet zo evident. Overigens, Adobe werkt bij mijn weten enkel met strikt geselecteerde onderwijsinstellingen waardoor avondscholen er vaak van tussen vallen...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”