Foto van mezelf: wiens eigendom?

Stan103
Topic Starter
Berichten: 4

Foto van mezelf: wiens eigendom?

#1 , 07 feb 2016 01:33

Wat zijn de rechten op een foto waar ik persoonlijk op sta, ik alleen, getrokken in de tuin van een vakantiehuis, door mijn toenmalige partner, nu mijn ex. De foto is door haar genomen met een toestel dat zij heeft gekocht met haar geld, maar wel tijdens een relatie met mij (wij waren feitelijk samenwonend).
Zij wil niet dat ik deze foto nog als profielfoto op facebook gebruik. Ze beweert dat het haar (intellectuele) eigendom is.
Op basis van welke criteria heeft wie recht op een foto? Wie hem gemaakt heeft? Of wie erop staat? Of beide?

En wat met foto's van mijn kinderen die zij gemaakt heeft? Mag zij het gebruik daarvan allemaal ontzeggen, ook al weet zij al lang dat ik die ook heb?

Groeten, Benny.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 feb 2016 15:30

Om het simpel te zeggen: als de foto "origineel" genoeg is (getuigt van het nemen van vrije keuzes van de auteur, blijk geeft van persoonlijkheid auteur...) dan is die beschermd door het auteursrecht. De auteur kan het gebruik verbieden.

Je kan uiteraard zeggen dat dat de foto's niet voldoen aan de 'oorspronkelijkheidsvoorwaarde' van het auteursrecht. Het is niet zo dat elke foto auteursrechtelijk beschermd is. Je kan ook zeggen dat je de impliciete toestemming hebt gekregen om de foto op je Facebookprofiel te plaatsen. Maar dat leidt ook weer tot discussie...

Van wie het toestel was of wie het betaald heeft, is niet relevant. Het draait enkel om wie de auteur was.

Wie erop staat heeft een portretrecht. Dit is iets anders dan een auteursrecht. Een geportretteerde moet toestemming geven om de foto te maken, te reproduceren, aan het publiek te tonen. Dit gebeurt vaak impliciet.

Foto's van kinderen vallen ook onder deze regels.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”